Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Skyblasters in Amerika bezig aan een succesverhaal (?)

© Rudy Verbelen

De Gentse reggae formatie Skyblasters hadden grote plannen voor 2020: nieuw studio-werk lanceren en na jaren opnieuw met een grote bezetting op de boemel. Corona besliste daar anders over…

En dan gebeurt iets onverwachts: de ‘als troost’ gelanceerde single wordt niet alleen nationaal zeer goed onthaald, maar blijkt nu ook een eigen leven te leiden over de grote plas…

(foto © Rudy Verbelen)

 


Skyblasters zijn sinds hun oprichting in 1984 niet meer weg te denken uit het collectieve Gentse geheugen. Hun debuut The Dirty Dozen Is Alive And Well (1988) werd opgenomen in de Gentse Vooruit en zette hen meteen op de kaart van de Belgische muziekgeschiedenis wegens de stunt: een live plaat als debuut. Voor zover gekend, heeft hen dat nog geen enkele Belgische artiest of band nagedaan.

De opvolgende studio-lp’s Living In Limbo (1989 - met de magistrale vertolking van Ravell's Bolero in reggae-versie) en Crossing The Line (1990) zorgden voor een reeks radio-hits en optredens op zowat elk festival in Vlaanderen, Nederland en Duitsland.
De tol van een kleine 5 jaar ‘on the road’ bleek echter te zwaar. Er kwamen spanningen en een geplande tour door Brazilië werd afgeblazen. Niet veel later kwam het tot een volledige breuk. De bandleden gingen hun eigen weg. Een donderslag bij heldere hemel voor de vele fans.

De bandleden kenden ook los van Skyblasters succes. Bijvoorbeeld gitarist Joris Angenon (die voordien al de Belgische klassieker Don't Be Cruel, op zijn naam mocht schrijven met The Machines) en toaster Prince Far Out tekenden met Dinky Toys voor een nieuwe Gentse sensatie. Frontman Edward Buadee kende bescheiden succes met zijn nieuwe band The Walkers en had later een grote hit te pakken in duet met Isabelle A (Blank Of Zwart). 

Maar het gemis bij het Gentse publiek bleef en op het 50ste verjaardagsfeest van Buadee (2005) bleek dat de bandleden elkaar misten op het podium. Ze besloten om eenmalig een aantal reünie-concerten te geven, tot groot jolijt van de (Gentse) fans. Het doek viel opnieuw, zoals gepland, in 2006. Voorgoed werd toen gezegd.

Het noodlot bracht de band opnieuw samen in 2013 tijdens een akoestisch tribute-concert ter ere van de overleden drummer/hartsvriend Patrick De Witte (pdw) in de Vooruit. De resterende leden kozen ervoor om zonder drummer op te treden en schakelden Martijn Bal (drummer van Dinky Toys) in als percussionist. De aanwezigen waren ondanks de droeve gelegenheid enthousiast en van mening dat dit niet zonder gevolg kon blijven. De band gaf uiteindelijk toe en speelde later dat jaar een memorabel concert op de Gentse Feesten. Stoppen leek ineens geen optie meer… 

Sindsdien is de band weer actief, terug van eigenlijk nooit echt weggeweest. Ter gelegenheid van de 30 ste verjaardag van het debuut, brachten ze in 2018 een nieuw live-album uit. Volledig akoestisch dit keer. Het kriebelde al een tijdje om weer de band in grote bezetting te zijn en 2020 zou hét jaar worden. Nieuw studio-werk en een full-on live bezetting met elektrische gitaren én blazers. Zoals bij velen, betekende corona een streep door de rekening. 

De plannen zijn opgeschoven, maar toch werd de single Just Another Day begin april gereleased. Met bijhorende ‘lock-down clip’. Het vertrouwde team ‘van toen’ werd samengeroepen: Peter Gillis (TOP studio, producer) stond in voor de opnames en productie, Luc Standaert zette zijn schouders onder de promotie.

En zie: internetradio’s namen het meteen op in hun lijsten, Radio 2 pikte het nummer op en draaide het 11 weken bijna dagelijks. De clip kreeg een plaats in de rotatie van Ment TV en ook in Nederland was het nummer op tal van radiozenders te horen. Nog steeds zelfs, al is het hoogtepunt nu wel voorbij. 

Dus brengen we hier wat oud nieuws? Misschien, ware het niet dat het nummer via diverse Facebook groepen van reggae-fans de wereld is rondgegaan en vandaag na 19 weken nog steeds in de top 10 (meebepaald nummer 7, hoogste notering was nummer 4) van LDM Radio staat én genomineerd is voor de LDM Radio Awards. Jawel, in New York! De meest succesvolle Belgische reggae-band aller tijden is met andere woorden nog niet aan zijn slotstuk toe. Alweer een reden om te hopen op een snelle oplossing voor covid-19!

Wij zijn alvast razend benieuwd naar het vervolg en het nieuwe werk van Skyblasters!

6 augustus 2020
J.E.

 

 

Tags: Gent

0
0
0
s2smodern