Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Regio

Gents taxibedrijf start met pakjesdienst: “We leveren tot 200 pakjes per dag”

Taxi.jpg

 

Het Gentse taxibedrijf V-tax levert sinds de zomer ook pakjes en de dienst is door de coronadrukte nu een groot succes. “De plannen zijn van voor de pandemie maar nu is het een goede zaak, thuislevering is erg populair.” 

Nu de winkels gesloten zijn door het coronavirus, bestellen veel mensen producten online. De pakjesdiensten hebben de laatste maanden meer werk dan ooit tevoren. Sinds deze zomer moeten de standaarddiensten het echter niet meer alleen doen. Ze krijgen hulp uit onverwachte hoek: een taxibedrijf. 

Steeds meer aanvragen

“We proberen altijd te innoveren en op zoek te gaan naar andere activiteiten die complementair zijn met onze taxidiensten”, vertelt Martijn Steenhaut van V-tax.

“Vandaar is ook het idee ontstaan om een pakjesdienst op de starten. Onze plannen kwamen in een stroomversnelling door de coronapandemie.” En dat bleek de ideale timing te zijn.

“We krijgen steeds meer aanvragen. Door de coronapandemie is er dan ook meer vraag naar thuislevering.”

B-post heeft nog niet om hulp gevraagd, maar als ze mij bellen, dan neem ik met heel veel plezier op - Martijn Steenhaut, taxibedrijf V-tax

“In de zomermaanden leverden we ongeveer 70 pakjes per dag. Nu ligt dat aantal veel hoger”, gaat Steenhaut verder. “We hebben nu dagelijks tussen de 150 en 200 leveringen.” Voorlopig is de pakjesdienst van het taxibedrijf enkel beschikbaar voor Gent en de omliggende gemeenten. 

Bakfietsen en busjes

Maar vervoeren ze dan pakjes en klanten met dezelfde wagen? “We maken inderdaad gebruik van onze bestaande elektrische taxi’s”, zegt Steenhaut nog. “Maar we hebben ook geïnvesteerd in extra busjes én hebben bakfietsen om leveringen te kunnen doen dicht bij ons depot.”

Didier De Wever

Bron VRT NWS

0
0
0
s2smodern

Drie scenario's voor wijkmobiliteitsplan Dampoort - Oud Gentbrugge

Dampoort.jpg

 

De Stad Gent komt met drie scenario’s voor een wijkmobiliteitsplan voor Dampoort en Oud Gentbrugge. De scenario’s zijn opgesteld op basis van een bevraging bij de bewoners en een overleg met experts waarbij de knelpunten in kaart werden gebracht. Bewoners krijgen nu de kans om te reageren. In het voorjaar van 2021 neemt de Stad een beslissing.

 

 

Verkeersveiligheid en leefkwaliteit verhogen

Eind vorig jaar werden de bewoners en betrokkenen van Dampoort en Oud Gentbrugge gevraagd wat er op vlak van mobiliteit beter moet. Dat resulteerde in 20 knelpunten die een grote impact hebben op de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit in de wijk. Na overleg met experts komt de Stad Gent nu met drie mogelijke scenario's om die knelpunten aan te pakken en de wijken veiliger en aangenamer te maken, voor jong en oud.

 

De Stad luistert nu eerst naar de bewoners en betrokkenen, zoals scholen, verenigingen en bedrijven, voor er een definitief scenario wordt opgemaakt. In het voorjaar van 2021 wordt het definitieve scenario opnieuw voorgesteld, daarna start de voorbereiding om het plan in het voorjaar van 2022 in te voeren.

'Met de wijkmobiliteitsplannen willen we de verkeersveiligheid en de leefkwaliteit verhogen. Dat doen we door meer plaats te maken voor voetgangers en fietsers en doorgaand verkeer uit woonstraten te weren. Maar de bewoners zijn de ervaringsdeskundigen. Hun kennis is fundamenteel bij de opmaak van het scenario.' - Filip Watteeuw, schepen van Mobiliteit

    • Zoneplan

In dit plan worden straten onderbroken zodat er 3 zones ontstaan: Dampoortwijk en 2 zones in Oud Gentbrugge. Doorgaand verkeer is hier dan niet meer mogelijk. Daardoor rijdt er ook in de omliggende straten minder verkeer. Autoverkeer kan vanuit de Dendermondsesteenweg niet meer de Land van Waaslaan op. Ook die straat krijgt zo minder verkeer te verwerken. De bus krijgt hierdoor meer ruimte.

  

      • Rijrichtingsplan

 

Het tweede scenario heet het rijrichtingsplan. Ook hier wordt doorgaand verkeer zoveel mogelijk geweerd, maar dan door rijrichtingen aan te passen. Zo komt er eenrichtingsverkeer aan het Henri Van Cleemputtenplein, de Forelstraat, Gentbruggestraat, Gentbruggebrug, Odilon Vanderlidenstraat en Frederik Burvenichstraat.

  

    • Wisselplan

 

Het derde scenario heet het wisselplan en werkt ook met 3 zones. Alleen blijft de Gentbruggebrug open voor alle verkeer en wordt er in de Forelstraat enkel eenrichtingsverkeer ingevoerd. Daarnaast zijn er ook straten in de omgeving van de Gentbruggestraat die eenrichting worden. Dat zorgt er onder meer voor dat verkeer vanaf de Jan Delvinlaan niet meer naar de Nijverheidskaai kan rijden.

 

De Stad luistert

Bewoners en betrokkenen, zoals scholen, verenigingen en bedrijven, kunnen hun reacties en bedenkingen meegeven via www.stad.gent/wijkmobiliteitsplan of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of via de digitale wijkmobiliteitsmarkten op 5 en 6 december 2020, die door de covid-maatregelen niet fysiek kunnen plaatsvinden. Bewoners van de wijken Oud Gentbrugge en Dampoort krijgen een brochure in de bus met alle informatie.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Werkgroep Ninoofs Dialect biedt ook dit jaar weer haar diensten aan!

Algemien_bekost_nienofs.jpg

Dialect en Carnaval, dat gaat heel goed samen.

Door de grote interesse blijft de werkgroep "Ninoofs Dialect" ook dit jaar haar diensten aanbieden om verenigingen een handje te helpen in het formuleren, vertalen en corrigeren van alles wat ook maar in het sappig "Ninofs" moet omgezet worden.

Verschillende "Ninoofse Carnavalsverenigingen" vonden dit jaar opnieuw de weg naar de werkgroep"Ninofs Dialect".
Zij vroegen om teksten en slogans te vertalen van het "Algemeen Nederlands" naar het "Algemieën Bekoest Nienofs".

Corona strooit duchtig roet in het eten van het Ninoofse carnavalwereldje!
Ondanks deze moeilijk tijden nemen vele carnavalsgroepen alsook plaatselijke radiozenders allerlei initiatieven om allemaal ludiek of spitsvondig uit de hoek te komen. Hierdoor zoeken zij hun heil bij het geschreven woord om met hun achterban te blijven communiceren. Een gepaste uitlaatklep omdat 2021 een gemist jaar dreigt te worden.


Kan je ook hulp gebruiken?
Aarzel zeker niet om een mailtje te sturen naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
Zij helpen jullie maar al te graag.

Doe het zelf
:
Het "Nienofs Dialectwoordenboek", het uithangbord van het ABN, het "Agemieën Bekoest Nienofs"  is ook nog steeds te koop bij de cultuur en de toeristische dienst van de stad Ninove aan 20 € per exemplaar.

Toeristische dienst:
Burchtstraat 44
9400 Ninove
Tel: 054 50 52 90

 

0
0
0
s2smodern

Renovatie station Gent-Sint-Pieters nu al ruim 20 miljoen euro boven budget

Station.jpg

 

De kostprijs van de renovatie van het station Gent-Sint-Pieters ligt met bijna 80 miljoen euro nu al meer dan 36,2 procent hoger dan de in 2010 vooropgestelde 58,14 miljoen euro. Dat blijkt uit een rapport van het Rekenhof over de werkzaamheden, die nog zeker lopen tot 2027.

Het Rekenhof zegt dat de meerprijs en de vertraging bij de eerste fase van de renovatie (sporen 8 tot 12) vooral het gevolg zijn van een herfasering van de werkzaamheden. Die was nodig om de veiligheid van de reizigers en de stiptheid van de treinen te garanderen.

Maar het gevolg was wel een vertraging die tot 15 maanden is opgelopen en het budget van de eerste fase deed ontsporen. "De overheidsopdracht ervoor was in 2010 gegund aan een prijs die 20 procent lager lag dan de raming, maar de totale kostprijs van deze eerste fase lag begin 2020 36,2 procent hoger dan het gegunde bedrag", aldus het rapport van het Rekenhof.

Gents gemeenteraadslid Veli Yüksel (Open VLD), die in de Kamercommissie op het rapport heeft aangedrongen, vindt dat het project niet goed is opgevolgd door voormalig minister van Mobiliteit Francois Bellot (MR) en roept op tot een betere opvolging door diens opvolger Georges Gilkinet (Ecolo). "We hebben altijd gezegd dat dit project door de bouwheer onvoldoende adequaat werd voorbereid en opgevolgd", zegt Yüksel. "Het Rekenhof zegt heel duidelijk dat de NMBS de zaken grondiger had kunnen aanpakken en de ramingen en offertes beter tegen het licht heeft moeten houden."

"Een realistische planning was geen prioriteit bij de studies die voorafgingen aan de opstart van het masterplan", klinkt het. Zo werd voldoende tijd uitgetrokken voor de werkzaamheden, "maar niet voor de administratieve procedures die zichzelf voortdurend vastreden in niet realistische of onbetaalbare plannen".

Tweede fase

Bovendien verloopt de plaatsing van de overheidsopdracht voor de tweede fase (sporen 1 tot 7) "zeer moeilijk", aldus het Rekenhof. Een eerste overheidsopdracht werd begin 2017 stopgezet vanwege te hoge offerteprijzen, net zoals een tweede begin 2020, ondanks een belangrijke inperking van de opdracht. Midden september 2020 zou een derde procedure bekendgemaakt worden op basis van een vereenvoudigd ontwerp. Dit betekent een vertraging van ruim vier jaar voor het plaatsen van de opdracht voor deze tweede fase.

De NMBS schuift eind 2027 naar voor als streefdatum voor de werkzaamheden aan het station. "We zijn nu eind 2020 en er is geen concrete vooruitgang in de werken", zegt Yüksel nog. "Meer nog, de tweede fase is nog altijd niet vergund. Ik ben benieuwd of de werken werkelijk eind 2027 klaar zullen zijn." De NMBS geeft mee dat met de aanvang van de tweede fase na de zomer van 2021 is gepland.

"Goede huisvader"

Het rapport is volgens de openbaarvervoersmaatschappij "nuttig en zal NMBS zeker helpen om het beheer van grote projecten verder uit te bouwen en te professionaliseren". Maar de NMBS is er ook van overtuigd dat ze "zich hier steeds heeft gedragen als goede huisvader, in het belang van de reiziger".

Met de komst van gedelegeerd bestuurder Sophie Dutordoir (in 2016) en directeur stations Patrice Couchard (in 2017) is het beheer van nieuwe stationsprojecten ook onder de loep genomen. Er kwam een klemtoon op "functionele stations waar de klant centraal staat en waarbij standaardisatie en intermodaliteit - waardoor reizigers eenvoudig kunnen overstappen van het ene vervoersmiddel op het andere - primeren".

Op die manier is het oorspronkelijke ontwerp van het project Gent-Sint-Pieters herbekeken, zegt de NMBS. "De aangepaste plannen werden begin dit jaar voorgesteld. Het station krijgt een volwaardige overkapping en een forse uitbreiding van het aantal ondergrondse fietsparkeerplaatsen."

Bron: VRT/Belga

Didier De Wever

 
0
0
0
s2smodern

Make-over Citadelpark: compacter ICC en multi-inzetbare Floraliënhal

Citadel.jpg

 

Een mogelijk toekomstbeeld van het ICC met een opengewerkte Floraliënhal (links) en een nieuwe congrestoegang aan de zijde van het park. © 51N4E en NU architectuuratelier.

 

 
 
 
 
 
Een compacter ICC, en een groene en publiek toegankelijke Floraliënhal die inzetbaar is voor het ICC, S.M.A.K., Kuipke, en het park en de buurt. Dat zijn de speerpunten van de make-over voor de gebouwencluster in het Citadelpark. Het team 51N4E en NU architectuuratelier maakt nu de ontwerpplannen op.
 

Onzichtbaar icoon

In het hart van het Citadelpark ligt de Floraliënhal. Die werd gebouwd als 'Eeuwfeestpaleis' voor de Wereldtentoonstelling van 1913 en ontving bezoekers uit de hele wereld voor congressen en expo’s. De hal dankt zijn naam aan de vijfjaarlijkse Floraliën die er decennia lang hun thuis vonden. In 1990 verhuisden de Floraliën naar Flanders Expo. Daardoor verloor de Floraliënhal zijn functie en iconische status. In 1973 ontwierpen architecten Geo en Dirk Bontinck het aanpalende ICC (International Convention Center Ghent), het is nog altijd een van de grootste congrescentra in België.

De geplande make-over voor de site wil de connectie tussen het park en de gebouwen laten uitblinken. Het ICC, dat sinds de bouw in 1975 geen grote vernieuwingen kende, is dringend aan renovatie toe, en zal zich meer richten naar de Floraliënhal. Deze historische hal moet terug inzetbaar worden als ontmoetingscentrum voor het ICC en onder meer het S.M.A.K. en het Kuipke. Een betere link met de groene ruimtes zal de hal ook tot een uniek onderdeel van het omliggende park maken, toegankelijk voor het publiek. Voor het S.M.A.K., dat verlegen zit om meer ruimte, wordt een creatieve oplossing gezocht.
 

'Het finale masterplan voor de gebouwencluster in het Citadelpark verwachten we in april 2021. De Floraliënhal moet opnieuw betekenis krijgen voor het ICC en beschikbaar zijn voor o.a. het S.M.A.K. en het Kuipke. In dit plan onderzoeken we ook hoe we het S.M.A.K. meer ruimte kunnen bieden. De vernieuwing van het ICC is tegelijk de start in de zoektocht naar de uitbreidingsmogelijkheden voor ons museum voor actuele kunst.' - Sami Souguir, schepen van Cultuur en Stadsontwikkeling 

354961-20181126_AV_ICC_FLoralienhal_c_Michiel_de_Cleene_Open_Oproep_Vlaams_Bouwmeester_14-63bbc4-large-1589806627.jpg

Vernieuwingsplan

Al in 2013 liet de Stad Gent het ‘Vernieuwingsplan Citadelpark’ opmaken. Het plan heeft als doel de Citadelpark-site op te waarderen, onder meer door de aanleg van een museumplein tussen S.M.A.K. en MSK, het autovrij maken van de omgeving en het verbeteren van de bereikbaarheid van de site. In het plan staat ook de ambitie om de Floraliënhal opnieuw zichtbaar te maken als iconisch gebouw met hoge erfgoedwaarde.

 

 

Visuele link met het park

Het winnende ontwerpteam kon de jury bekoren met volgende principes.

Het wedstrijdontwerp benadert de Floraliënhal als een ambitieus stedelijk project met een grote belevingswaarde. Een project waarbij het opwaarderen van het park en het Floraliënpaleis samengaat met het maken van een belevingsvolle plek voor de buurt en voor de stad. Het voorstel vertrekt van het toekomstbeeld dat de Stad Gent maakte voor het park, waarin de huidige voetafdruk van de gebouwen gevoelig verkleint ten voordele van meer oppervlakte voor het park.

'De Floraliënhal wordt een overdekte stedelijke ruimte die niet alleen diagonaal doorwaadbaar is, maar die ook wisselend toegeëigend kan worden. Het is een diverse plek waaraan de congresfuncties spontaan hun beleving en identiteit ontlenen en waar het ‘ontmoeten in erfgoed’ een natuurlijk onderdeel is.' - Janik Beckers, voor het ontwerpteam van 51N4E en NU architectuuratelier

 

Om uitvoering te geven aan dat plan, lanceerde stadsontwikkelingsbedrijf sogent een Open Oproep via de Vlaamse Bouwmeester. Uit die procedure werd 51N4E samen met NU architectuuratelier als winnaar aangeduid. Dat team werkt nu gelijktijdig aan het masterplan voor de geclusterde gebouwen (ICC, S.M.A.K., Floraliënhal en Kuipke) en het ontwerp voor de renovatie van het ICC. De Floraliënhal als centrale open plek in het park, omringd door het Kuipke, het ICC en het S.M.A.K. © 51N4E, NU architectuuratelier

 Het wedstrijdvoorstel maakt van het ICC een alzijdig gebouw dat zich opent naar het park, naar de hal en naar de stad. De ingang van het ICC verschuift naar een plek die meer centraal en verbindend is. Een dubbele ingang die de westzijde, richting station, verbindt met de oostzijde, richting S.M.A.K. en MSK. Deze nieuwe ingang, nabij de Floraliënhal, brengt de onderdelen van de geclusterde gebouwen dichter bij elkaar.

Ter compensatie van de afbraak van de Azaleahal, wordt een extra zalenvolume bovenop het ICC toegevoegd, wat een compacte en performante werking mogelijk maakt. Deze ingreep gaat gepaard met een grondig herdenken van de exploitatie van het bestaande gebouw, om de inzetbaarheid voor een variërende grootte van congressen mogelijk te maken. De relatie met het park wordt versterkt en wordt deel van het interieur en de identiteit van het ICC, door ook binnen plaats te maken voor bomen, planten en bloemen.

Met deze principes zijn de ontwerpers ondertussen verder aan de slag gegaan om tot een definitief masterplan voor de gebouwencluster en een ontwerp voor het ICC te komen.

354962-26397079116_e6ae41ed64_o-3d66ba-large-1589807184.jpg

Toeristische hefboom

Congrestoerisme is belangrijk voor Gent. De upgrade van het ICC naar een state-of-the-artcongrescentrum verbonden met de omgeving en de buurt is een meerwaarde voor de stad en de toeristische sector. Daarom werd het project door Toerisme Vlaanderen uitgekozen als toeristisch hefboomproject en begunstigd met een aanzienlijke subsidie.

'Het nieuwe ICC en zijn iconische Floraliënhal maken van Gent een internationale toplocatie voor congressen. De plek verbindt technologie en innovatie met erfgoed, kunst en cultuur. De expertise en kennis die we zo naar Gent halen, verbinden we aan de uitdagingen van de stad en de Gentenaars.' - Bram Van Braeckevelt, schepen van Toerisme 

'De toeristische sector is zwaar getroffen door de coronacrisis. Daarom moeten we nu meer dan ooit blijven investeren in de toekomst. Gent ICC kan een hefboom zijn voor het aantrekken van buitenlandse investeerders en experten in de domeinen waarin ook Gent excelleert. Het wordt een plek die bewoners, lokale ondernemers en bezoekers verbindt. Zo creëren we een extra meerwaarde om Vlaanderen te laten bloeien als een innovatieve, inspirerende en kwalitatieve reis- en congresbestemming. Met 9,5 miljoen euro is dit de grootste investering door Toerisme Vlaanderen tot heden. Ik beschouw het ook en vooral als een symbool van ons blijvende engagement tegenover de toeristische sector. - Zuhal Demir, Vlaams minister van Toerisme

Het masterplan voor de gebouwencluster zal in het voorjaar van 2021 afgerond worden. In het voorjaar van 2022 zou de omgevingsvergunning voor het ICC uitvoerbaar kunnen zijn. In dat geval kunnen de werken starten in de zomer van 2022. Als alles volgens plan verloopt, kan het nieuwe ICC zijn deuren in het voorjaar van 2024 weer openen.

 

Didier de Wever

0
0
0
s2smodern

67, 3 miljoen voor renovatie Gentse Opera

Opera.jpg

 

 

Goed nieuws voor Gent! Ik heb hard gevochten tijdens de regeringsonderhandelingen om budget vrij te maken voor een grondige opknapbeurt van onze Gentse Opera, en de Vlaamse regering maakt daar nu werk van

Het indrukwekkende gebouw uit 1840 is al jaren toe aan renovatie.

Samen met stad Gent wordt het project nu opgestart. Het wordt een complexe uitdaging: het neoclassicistische meesterwerk van de Gentse architect Lodewijk Roelandt heeft een rijk en artistiek waardevol interieur.

 

De renovatie moet erg nauwgezet worden gepland en uitgevoerd, met respect voor de historische inrichting en decoratie. 

Eind vorig jaar werd al een ontwerp door een Brits architectenbureau voorgesteld. De Opera wordt architecturaal aangepakt en krijgt een open gevoel met meer ruimte en licht, en middenin het blok komt een publiek binnen tuintje. 

Een groot deel van het gebouw is vandaag ongebruikt, maar daar komt verandering in.

De orkestbak wordt vergroot, de toneeltoren verhoogd en er komt een nieuw atrium. In een nieuw torengebouw komt een bijkomende zaal en een repetitieruimte.

In een tweede, kleinere zaal kunnen voorstellingen opgevoerd worden met een uitzicht over de stad.

Op die manier maken we van de Gentse Opera een ontmoetingsplek voor alle Gentenaars en culturele organisaties. 

We moeten nog even geduld hebben om de gerenoveerde Opera te bezoeken, de renovatie wordt gespreid over twee bestuursperiodes.

In 2021 zal een ontwerpteam starten aan de ontwerpstudie. In 2024 kunnen dan de werken starten in de hoop dat de nieuwe Opera in 2028 kan worden ingehuldigd.

Een mooie samenwerking tussen Vlaanderen en Gent, ik ben verheugd dat na jarenlang aan de kar te trekken er beweging in het dossier komt!... aldus Stefhanie D'Hoze

(Senaatsvoorzitter - Vlaams Parlementslid - Fractievoorzitter Gentse Gemeenteraad)

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern