Fietsen, wandelen, overnachten

uitgeverij Sterck & de Vreese

ISBN 978 90 5615 712 8

recensente: Gerda Sterk

Het boek van Kristien Hansebout komt juist op tijd. Corona-maatregelen dwingen ons om in eigen land te blijven en zie hoeveel moois daar te ontdekken valt!

Onontgonnen paden

Als je het humoristische voorwoord van Christophe Deborsu gelezen hebt, ben je helemaal gereed om het ongewone te gaan ontdekken in het zuiden des lands. Kristien zelf specificeert in haar inleiding wat we kunnen verwachten van haar boek en dat is niet de Leeuw van Waterloo (die kennen we immers al), neen, voor haar draait het om “authenticiteit en onontgonnen paden”.

Ik laat haar zelf aan het woord: ”Dit is geen fiets-, wandel- of autoboek, maar een belevingsboek… Het eindresultaat is een toolbox met 32 wandeltips, 22 fietstochten en 10 auto- of motortochten, verspreid over alle provincies van Wallonië… onderweg een buitengewone nacht doorbrengen in een … yurt of dom’up”

En route!

Op een overzichtskaart zie je in kleur waar Kristien ons naartoe wil leiden, met bv. rood voor wandeltochten en een aantal herkenbare symbooltekens. Op de detailkaart die aan de routes voorafgaat kan een hartje staan voor “Mooiste dorpje van Wallonië”. Via een QR code kan je de tocht inscannen en zo de GPX-track downloaden op je GPX-apparaat of je smartphone.

Het boek is opgedeeld per provincie. Die namen staan in het Nederlands, maar voor al de andere plaatsen geldt de gebruikelijke Franse naam. Het zou ook verwarrend zijn om te gaan zoeken naar Genepiën als je in Genappe moet zijn.

Henegouwen is bedeeld met 9 routes, Luik met 5, Luxemburg krijgt er 9 Namen 15, Waals-Brabant  4. Al deze routes kan je onderling verbinden, met altijd de nadruk op het misschien minder spectaculaire, maar daarom niet minder interessante.

Routes

Elke tocht wordt ingeleid met een montere beschrijving van wat de hoofdpunten zijn met wat achterliggende info. Een paar mooie foto’s geven goesting om te vertrekken. De startplaats wordt opgegeven en vervolgens leidt Kristien je op weg. Goede uitleg maakt je bewust van de plek waar je staat. Soms is er méér nodig dan een paar regels, zo bv. krijgen we bij het Benedictijnerklooster van Chevetogne uitleg in een kader in een andere kleur met een extra foto.  Natuurlijk wordt horeca vermeld waar ze is en overnachting als die speciaal is. De auteur wijst er soms op dat er een mogelijkheid is om een traject met de auto te doen. Op die manier wordt het boek toegankelijk voor degenen die niet op de fiets kunnen springen of de wandelschoenen aanbinden.

Ongewone dingen tijdens de tocht

Elk hoofdstuk wordt hiermee afgesloten en dat vind ik een zeer goede vondst. Zou je eraan denken om in Mélin te stoppen om bewust “de witte huizen en grote boerderijen” in je op te nemen? Zou je Café Lallemand binnen stappen om te zien “waar de tijd is blijven stil staan”? Je zou zomaar het prachtige kasteel La Ramazée met het Chinees paviljoentje missen!

Natuur Kunst Geschiedenis

en gastronomie, dat vind je allemaal in dit boek en dan vergeet ik nog de speciale logies. Wat je niet vindt is een aanduiding van treinstations of bushaltes. De apps van het openbaar vervoer zijn tegenwoordig zo goed dat je overal je weg naar huis kan vinden, tenminste als je een GSM en 4G hebt. Indien niet, kan je met dit boek thuis de nodige voorbereidingen treffen.

Al die informatie maken het boek redelijk zwaar om dragen, maar het past zeker in de fietstas of de rugzak. Vergeet ook niet dat je de route op je GSM kan zetten via de QR code, zodat je enkel het boek bovenhaalt als je aangekomen bent op één van die speciale plekken die het zuiden van België rijk is.

Corona

Door de corona maatregelen gebeurde het de voorbije maanden dat er te veel volk samen kwam op dezelfde plaatsen. Met dit boek kan je dat vermijden, maar ook na corona blijft dit een interessant boek. Elke dag valt er een nieuw stukje Wallonië te ontdekken en wie weet, maak je kennis met de vriendelijke zuiderburen van wie Kristien spreekt in haar inleiding.

Gerda Sterk, bestuurslid van VJV en SKEPP

0
0