non-fictie, reizen, Italië

Uitgevers,  Pelckmans , Antwerpen-Kalmthout 2021, 396 blz, € 24,50.

ISBN 978 94 6310 419 7

Waardeoordeel: aanbevolen 8.5/10

recensente: Gerda Sterk

Dromen van betere tijden

Luc Verhuyck, de auteur van dit boek, heeft een onderwijsloopbaan achter de rug als leraar Nederlands en Duits, niet meteen de vakken die je zou verwachten van iemand die meer dan twintig jaar – 23 om precies te zijn - de Italiëreis organiseerde in de school waar hij lesgaf. Je verwacht dat veeleer van een historicus of een classicus. De ervaring die hij daarbij opdeed, resulteerde eerder al in anekdotische reisgidsen over Rome, Firenze, Venetië en Napels, in een echte toeristengids over Rome en in het boekenweekgeschenk 2016 voor de Week van de Klassieken. Dit is dus zijn zevende boek over Italië.

De afronding van je schooltijd

Veel scholen bieden hun leerlingen de kans om tijdens hun laatste jaar (in sommige gevallen ook al vroeger) deel te nemen aan een Italiëreis, vaak de Romereis genoemd. Die reis betekent de voltooiing en vervolmaking van hun opleiding en is rechtstreeks schatplichtig aan de Grand Tour, dit is de gewoonte die in de 18 e -19 e eeuw in aristocratische en adellijke kringen in Engeland ontstond. Rijkeluiszoontjes (en later ook dochters) van die meestal Franssprekende families werden naar Italië gestuurd om er kennis te maken met de bakermat van onze beschaving en de schatten van de renaissance. Ze noemden dat een Grand Tour, maar omdat het gebruik zich eerst verder over Groot-Brittannië en van daaruit over andere West-Europese landen verspreidde, spreekt men het Franse begrip op zijn Engels uit.

Moeilijke keuzes

Vanzelfsprekend krijgen de hierboven genoemde grote Italiaanse cultuursteden, die bijna altijd deel uitmaken van een dergelijke Grand Tour, ruim aandacht, maar daarna moest de auteur soms moeilijke keuzes maken. Om het boek behapbaar en overzichtelijk te houden heeft hij zich noodgedwongen moeten beperken tot de locaties die de meeste scholen aandoen en konden andere - op zich best interessante en aantrekkelijke plaatsen - tot zijn spijt niet aan bod komen.

“Onderweg in het mooiste land van Europa”, zo luidt de ondertitel van dit boek. Het kan als reisgids worden gebruikt, maar het is ook gewoon een prettig leesboek om thuis bij weg te dromen.

Wie overweegt om naar Italië op reis te gaan, wie zich daarop  wil voorbereiden, wie zijn Italiëreis wil herbeleven, die heeft met De Grand Tour in Italië het juiste boek in handen en wie de Romereis destijds gemist zou hebben, krijgt met deze uitgave de mogelijkheid om dat gemis alsnog goed te maken.

Sobere zwart-wit foto’s geven een idee van wat er te zien is. De steden staan alfabetisch gerangschikt en vanzelfsprekend krijgt Rome de meeste bladzijden toebedeeld. Als het niet bij dromen zou blijven en dit boek als reisgids gebruikt zou worden, dan is het handig dat bovenaan op elke rechter bladzijde, de naam van de stad vermeld staat. Bovendien is de uitgebreide inhoudstafel alfabetisch gerangschikt, zodat er snel iets opgezocht kan worden.

Een selectief register geeft de namen van historisch belangrijke personen, kunstwerken en begrippen.

0
0