Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Het Drielichamen probleem - Liu Cixin

download.jpg

 

Het Drielichamenprobleem is het eerste van een trilogie uitgestrekt over ruimte en tijd. Het voortbestaan van de aarde en dus van de mensheid staat op het spel. In die
zin vertelt dit boek niks nieuws, bijna elke science fictionfilm draait om dit gegeven.


De eerste hoofdstukken dompelen ons onder in de Culturele Revolutie van 1967 en voor zover ik dat – Google gewijs – kan verifiëren is dat geen SF, maar bikkelhardewaarheid. Strijdsessies viseerden de vijanden van de nieuwe orde, bv. wetenschappers. Om tegelijk het volk op te voeden, werden ze voor een menigte gezet die meehielp om hen verbaal en fysiek te vernederen en te kwellen tot ze hun “misdaden” bekenden.

 

Zo ziet Ye Wenjie, één van de voornaamste hoofdpersonen, hoe De Rode Garde haar vader doodslaat, opgehitst door het volk. Deze ervaring zal uiteindelijk over het lot van de aarde beslissen! Het speciale in dit boek is dat een later onderzoek van Wang uitmondt in een online game waarbij het niet duidelijk wordt of de dreiging reëel is of virtueel.


Dit boek valt te situeren tussen “hard sci-fi” en “soft sci-fi” (véél wetenschap of bijna geen wetenschap). Cixin demonstreert een grote kennis van deeltjesfysica, moleculaire biologie, snaartheorie (in het boek “snarentheorie”) en computer science. Het komt allemaal van pas enkel al om de titel te verklaren.

De Trisolaranen moeten namelijk een oplossing vinden om de effecten van de werking van drie zonnen te bestrijden en gelukkig voor hen (pas op p. 272) is er een planeet die
contact met hen maakt (Aarde!) en beginnen ze aan de voorbereiding om die te stelen. Voor een leek is de wetenschappelijke uitleg niet altijd gemakkelijk te volgen. Kenners zeggen dat de uitleg nooit saai wordt, sommigen vinden het nonsens, anderen roemen dan weer de juistheid ervan.

Ik hou van een goed omkaderd verhaal met hoofdpersonen met wie ik kan meeleven en die ontbreken zo goed als volledig. Cixin heeft een afstandelijke verteltrant, zonder al te veel
positieve menselijke gevoelens te benadrukken. De dialogen zijn eerder schrijftaal en er wordt redelijk wat “les gegeven”, maar er zijn zeker ook filosofische en poëtische beschouwingen.
Liu is de bekendste SF-auteur van China.

Hij is al meermaals bekroond, onder meer met de prestigieuze Hugo Award voor dit boek. Het werk werd geschreven in 2006, naar het Engels vertaald in 2015 en op die vertaling is de Nederlandse van 2020 gebaseerd. De voetnoten zijn van Liu en maken de Chinese geschiedenis voor de Westerse lezer wat duidelijker.


Een bedenking. In Wikipedia lees ik: “de politieke opvattingen van Liu sluiten nauw aan bij die van de Chinese regering. In een interview in 2019 in The New Yorker uitte hij zijn ondubbelzinnige steun voor het beleid zoals de heropvoedingskampen

in Xinjiang en de eenkindpolitiek.” Na het lezen van de eerste hoofdstukken is de lezer doordrongen van het gevaar dat iedereen bedreigde die het niet eens was met
de leiding.

Zou dat al veranderd zijn?


Recensente: Gerda Sterk, lid van VJV en SKEPP

 

0
0
0
s2smodern