Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Boeken

Recensie boek 'Haunted'

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_november2022_Haunted.png

 

HAUNTED                                                 

 

Over GEESTEN en SPOKEN

in GROOT-BRITTANNIË

 

auteurs: Harry De Paepe & Erik De keersmaecker

categorie: non-fictie

uitgeverij: Ertsberg 2022

ISBN 9789464369663

beoordeeld door: Gerda Sterk

XXX

 

Cultuur met spoken

"Als vriend en liefhebber van het Britse spook beveel ik het boek aan", zo luidt het in de inleiding van Benno Barnard, waarmee de toon gezet is.

Hoofdstuk 1 duikt in de wereld van literatuur, theater en film. Shakespeare laat geesten deelnemen in de intrige, Conan Doyle schiep de uiterst rationele Sherlock Holmes, maar geloofde zelf dat men via een medium in gesprek kon gaan met geesten.. 

 In het radioprogramma "The War of the Worlds" in 1938 deed Orson Welles Amerikanen op de vlucht slaan eer de Marsbewoners zouden landen. De BBC deed het niet "dunnetjes" over met Night Watch in 1992, maar eerder meesterlijk angstaanjagend goed. Onder de voorbeelden van bekende mensen die vandaag ook nog geloven in verschijningen die door de muren kunnen lopen, komen we o.a. Sting tegen. De Harry Potter-boeken wemelen ervan, maar de auteur zegt niet in tovenarij te geloven.

De wereld van spoken

Ghost hunting is populair in Britain en in de States. Mensen met deze hobby spitsen zich toe op het bewijzen dat ze niet bestaan. Ze geven het bestaan enkel toe als de bewijzen zich ophopen. Daartoe hebben ze hulpmiddelen ter beschikking: digitale opnameapparatuur, infrarood camera's om "orbs" te observeren, Ouija-borden ... Er zijn ghosthunters die wereldberoemd zijn geworden. Er zijn clubs en verenigingen waar men - veelal goedgemutst en met de nodige droge humor - enthousiast spookverhalen deelt die men zelf beleefd heeft of die zijn verteld door iemand die ze goed kennen.

Er zijn tientallen soorten spoken. We kennen misschien de klopgeesten, maar de auteurs introduceren er veel méér en gaan na waar die optreden en waarom. 

Spoken van gewicht

Omdat spoken en oude kastelen een nauwe band schijnen te hebben, zijn er veel van hen verbonden aan de Britse adel. Churchill voerde ooit een conversatie met de geest van zijn overleden vader, wat hij  beschreef in een kortverhaal.  En ook Lady Diana heeft haar eigen rondwarende geest. In het dierenrijk zijn het vooral de raven die de binding met de andere wereld tot stand brengen.

Een eiland vol spoken

York lijkt de meest behekste plek te zijn. Allerlei pubs, de bibliotheek, het museum tot en met de kathedraal moeten de invloed van gedoemde figuren ondergaan. De souvenirwinkels spinnen er garen bij.

De auteurs zigzaggen vervolgens door heel het Britse eiland. Van het groene Wales naar de Schotse hooglanden tot in Londen, het spookt letterlijk overal en via de vele verhalen komt de spokerij tot leven.

Pubs en ghosts

Met de geestige titel: "Ober, er zit een spook in mijn bier" opent hoofdstuk 5 de vele spookverhalen die in Britse pubs te rapen zijn. Twee Belgen treden op die twintig jaar geleden een Brigadoon experience  hadden (zie boek!) of te veel gedronken hadden.

Het spookt!

Het lijkt een raar idee om een heel boek te wijden aan iets waarin in Vlaanderen maar weinig mensen geloven, maar in Groot-Brittannië is het geloof in allerhande geesten zeer levendig en is het niet iets waarvoor ze zich schamen. Aangezien de twee schrijvers anglofielen zijn, hadden ze een goede reden om het land nogmaals te bezoeken en onder de aandacht te brengen.

De Paepe is Vlaanderens bekendste anglofiel en hij is historicus. De keersmaecker schreef goede reisgidsen over Kent en Sussex. Hij noemt zichzelf  een kenner van Britse pubs en juist daar spookt het nogal dikwijls!

Geloven de auteurs zelf in spoken? De toon is af en toe ironisch en "zou" en  "zouden" worden veelvuldig gebruikt. Ze relativeren alles in de epiloog, maar geven toe dat de Britse spokengekte in elk geval boeiende verhalen oplevert en een speciale inkijk in de Britse geschiedenis. De droge verteltrant en de dito "Britse" humor maken het een plezier om te lezen.

Het helpt om wat Engels te kennen want er is weinig of geen vertaling.

Geen register, wel een selectieve bibliografie.

 

 

 

 

 

Darwin in de stad

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_november2022_Menno.png

 

 

DARWIN IN DE STAD

 

EVOLUTIE IN DE URBAN JUNGLE

 

Auteur: Menno Schilthuizen

categorie: non-fictie

uitgeverij: Olympus, elfde druk 2022

ISBN  978 90 450 3626 7

beoordeeld door: Gerda Sterk

XXXX

 

Peper-en-zoutvlinder (Biston betularia)

Dit boek sleept je mee in de biodiversiteit, in de klimaatverandering, in de evolutieleer en in de invloed van het menselijk dier op dit alles. "Onze wereld is hard op weg om geheel door de mens overheerst te worden". In de toekomst leeft driekwart van de mensheid in de stad en daar ontwikkelt zich een heel nieuwe leefomgeving voor de mens en de andere dieren. Wat Darwin nooit heeft durven geloven, gebeurt nu: de evolutie volstrekt zich soms "pijlsnel". Een goed voorbeeld is de peper-en-zoutvlinder (hoofdstuk 8: Motten en mythen) die in de industriële stad Manchester een gedaanteverwisseling onderging in een paar tientallen jaren tijd, wat in evolutionaire termen  "pijlsnel" genoemd mag worden.

 

Londense metromug (culex molestus)

 Deze mug heeft zich zodanig aangepast aan het leven onder de grond, dat hij uiteindelijk volkomen verschilt van zijn soortgenoten buiten de metro. Nog straffer: in drie verschillende metrolijnen verschillen ze genetisch van elkaar. Hun soortgenoten buiten zuigen het bloed op van vogels en leggen dan pas hun eitjes, maar de metromug zuigt het bloed van passagiers op zelfs nadat de eitjes gelegd zijn. Deze mug heeft zich verspreid over de metro's, kelders en andere ondergrondse ruimtes van de hele wereld, want de mens heeft enorm bijgedragen tot de verspreiding van veel soorten. 

Het boek wemelt van dergelijke voorbeelden van insecten, vogels, zoogdieren, planten en wat er zich verder aan leven in de stad gehuisvest heeft. Het ecosysteem wordt door ons geweld aangedaan, maar het leven laat zich niet doen: het past zich aan.

 

Versnelde evolutie?

Schilthuizen is eerlijk: het is niet altijd duidelijk of de evolutie in een sneltempo gegaan is of dat er eerder sprake is van leergedrag en aanpassing aan de omstandigheden in de stadse omgeving. Ik lees op p. 71 dat de stad een grotere biodiversiteit kent dan het huidige steriele platteland, waar weilanden en plantages obsessief gemanicuurd worden. Planten groeien tussen de stenen, mussen nestelen in dakranden, merels veranderden van bos- in stadsvogels, migreren zelfs niet meer en pasten hun gezang aan om boven het verkeer uit te komen, de vos frequenteert Londen. Meer dan 2000 coyotes hebben in Chicago onderdak gevonden. Waarnemers zagen hoe ze bij kruispunten wachten tot de lichten op groen springen!

 

Zwartkinkolibrie, musgors, knotskevertjes, aleocharine kortschildkevers

Het duizelt de lezer af en toe omdat hij zich door een grote hoeveelheid namen moet worstelen, niet alleen van soorten, maar ook van wetenschappers.  Het geheel is gelukkig in zeer toegankelijke taal geschreven, soms zelfs met goedgemutste humor. Het enthousiasme van de auteur vinden we terug in de levendig beschreven voorbeelden van alle soorten in alle werelddelen. Hij doet ons nadenken over de kracht van natuurlijke selectie en over het feit dat de mens met zijn steden evengoed tot die natuur behoort.

Dit is wetenschap voor iedereen en vooral aanbevolen voor wie geïnteresseerd is in biologie en evolutieleer.

 

Hij bedankt talloze mensen die op een of andere manier meehielpen aan dit boek. De Noten zijn bladzijden lang. Er is een uitgebreide bibliografie en een dito register.

Solo reizen

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_november2022_Solo.png

 

 

SOLO REIZEN

 

HOE JE IN JE EENTJE DE WERELD TROTSEERT

 

auteur:  Liesbeth Rasker

categorie: non-fictie: reizen

Uitgeverij: Cosmos 2022

ISBN:  978 90 4392 527 3

ISBN e-book: 978 90 215 9021 9

beoordeeld door: Gerda Sterk

XXXXX

 

Alleen reizen=eenzaam zijn

Sommigen zullen nooit alleen op reis gaan uit vrees door eenzaamheid overvallen te worden. Rasker maakt duidelijk dat daarvoor geen gevaar is. Sinds ze in 2012 in haar eentje naar Mongolië ging, ziet ze méér voordelen dan nadelen: je doet precies wat je wil en met wie je wil. Wie alleen reist ontmoet overal mensen en kan de reisplannen al dan niet aanpassen aan de ontmoetingen. Ik (n.v.d.r.) reis zelf graag alleen en ben het volledig met haar eens.

Praktische tips: neem een sarong mee

Het boek is opgebouwd van gemakkelijk naar moeilijk. Ze begint met een verblijf in Nederland, België en Parijs en schakelt dan over naar de echte soloreizen. Behalve tips i.v.m. de bestemmingen geeft ze algemeen waardevol advies, zoals: pak niet te veel mee! Wat heb je wél bij: een dagboek en een sarong. Het dagboek gebruik je om momenten van verveeldheid of zelfs van eenzaamheid te doorbreken en de sarong heeft veel praktische toepassingen waaraan je niet zou denken. Natuurlijk neem je ook een paar geneesmiddelen mee, een verdeelstekker, enz...

Alleen eten is voor velen niet prettig, dan komt het dagboek bv. van pas. Ik zou haar zelf een tip kunnen geven: spreek iemand aan en vraag of je bij haar (best een vrouw als je zelf een vrouw bent) mag zitten.

Plan niet te veel vooraf

Leg voor de eerste avonden een verblijf vast, weet ongeveer wat je wil zien en laat verder de reisweg open. Weet je toch niet hoe je van Bali naar Flores geraakt, dan is er nog altijd Google. Eigen vervoer is soms prettig en dus vermeldt ze de mogelijkheden in de betreffende bestemming. Als dat niet kan geeft ze aan hoe het openbaar vervoer werkt.

Elk hoofdstuk behandelt een nieuwe bestemming. Meestal geeft ze een paar adressen voor overnachting, restaurants, dingen die je moet zien of wat je niet moet zien! En laat je niet afschrikken door een verblijf in een slaapzaal. Je ontmoet soms de interessantste mensen in een hostel. En al ben ik van een rijpere leeftijd dan Liesbeth, ik kan dit alleen maar beamen: in een hotel zou de eenzaamheid wel degelijk om de hoek kunnen loeren.

Elke dag feest

Zo eenvoudig is het natuurlijk niet. Ook de meest verstokte soloreizigster heeft een baaldag. Het zal je bv. maar overkomen dat je portemonnee gestolen wordt. De raadgevingen die ze in dit verband geeft zijn ontzettend belangrijk: je bent immers alleen op reis! Alles wat ze vermeldt over kosten en bankkaarten is zonder meer geld waard! Ik ben niet opgegroeid met sociale media zoals Rasker maar ook zij vindt het zinvol om daarmee niet zoveel tijd door te brengen als thuis, waarna ze toch een aantal interessante apps aanraadt.

Mooie vormgeving

Het is een fraai boek met een harde kaft en vele foto's. Rasker is niet schuw om op velen ervan zelf te figureren. Er staan geen onderschriften bij, maar we weten natuurlijk uit de tekst in welk land we zitten. Elke nieuwe bestemming wordt met een mooie foto over twee bladzijden ingeleid en een korte tekst waarom ze van dat land houdt.

De wereld ligt aan je voeten

Solo reizen is niet eng of gevaarlijk, het is een geweldige ervaring en het heeft zelfs zijn nut voor je karaktervorming. Het is niet alleen voor backpackers, maar ook voor reizigsters die méér comfort willen. Het is enthousiast geschreven en gaf mij al direct goesting om er nog eens alleen in te vliegen. Sri Lanka? New York? Of nog eens Nieuw-Zeeland?!

 

 

 

 

 

Vrede in het na-christelijk tijdperk

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_oktober2022_duif.png

 

 

 VREDE IN HET NA-CHRISTELIJK TIJDPERK

Het boek dat niet mocht worden uitgegeven

met een voorwoord van Jim Forest

 

auteur: Thomas Merton

categorie: non-fictie

uitgeverij: DAMON 2022 (Nederlandse vertaling)

eerste verschijning: 2004

ISBN 978 94 6340 338 2

beoordeeld door: Gerda Sterk

XXXXX

Oorlog in Oekraïne

Deze vertaling verschijnt op het juiste moment, al is de vraag: "Wat moet de houding van een christen zijn in verband met oorlog?" van alle tijden. De schrijver is een Amerikaanse trappistenmonnik, die na het leiden van een eerder liederlijk leven toetrad tot een contemplatieve orde. Hij schreef meerdere boeken, die gretig gelezen werden, maar tegen dit boek - geschreven in 1962 - had zijn abt-generaal bezwaren: hij verbood de publicatie. Helaas is het onderwerp brandend actueel: oorlog voeren met kernwapens kan gelijk staan aan de algehele vernietiging van de beschaving! Hoe het toch gepubliceerd kon worden lezen we in het voorwoord van zijn vriend Jim Forest en in dat van Patricia A. Burton.

Na-christelijk tijdperk

Ook in 1962 was de invloed van de Kerk tanend en nu is het geloof voor velen een façade geworden. Merton toont aan met voorbeelden uit de bijbel dat elke rechtgeaarde christen tégen oorlog en voor vrede zou moeten zijn, maar dat velen - als het hun uitkomt - integendeel spreken van een "gerechtvaardigde oorlog", alsof die zou bestaan. In verschillende hoofdstukken richt hij zich tot de gewone gelovige, tot de theologen, tot pausen, tot machtshebbers... Hij heeft altijd dezelfde boodschap: in Gods naam: praat, onderhandel, zoek samen oplossingen, maar start geen oorlog! Hoofdstuk 3 draagt de macabere titel "De dodendans". Herman Kahn verdedigde tijdens de Koude Oorlog dat geloofwaardigheid het doel is en dat we de vijand moeten overtuigen dat we onverbiddelijk gebruik zullen maken van kernwapens. Om de vrede te bewaren?! "Er komt een dag dat iemands bluf zal beantwoord worden, misschien op een heel drastische manier" (p.71) en dat onschuldige weerloze burgers afgeslacht zullen worden.

Koude oorlog

Merton had twee wereldoorlogen meegemaakt. Hij schrijft over de Amerikaanse atoombommen op Nagasaki en Hiroshima, over de verschrikkelijke brandbommen op Tokio en op een 50-tal andere Japanse steden, over de vernietigingsbombardementen op Duitse steden. Hoofdstuk 7 heet "Gerechtigheid in een moderne wereld" en is akelig om te lezen. Natuurlijk is het doden van burgerslachtoffers nooit te kaderen in een "rechtvaardige oorlog", maar de redenering van Merton volgend, kunnen we alleen maar besluiten dat de Amerikaanse overheid alles verantwoordde met de doelstellingen: onvoorwaardelijke overgave afdwingen en het moreel van de vijand breken.

Hij heeft het ook over "preventieve oorlogen" zoals die in Irak om dan argumenten te geven over de onredelijkheid ervan en hun intrinsieke gevaar nu in veel landen kernwapens gereed liggen.

Vervang communisme door terrorisme

Merton  geeft als voorbeeld van "de vijand" het communisme, omdat hij zijn bedenkingen schreef in het midden van de Koude Oorlog.  Hij spaart de kritiek op zijn eigen land niet, maar moest een naam plakken op de vijand om volledige censuur te vermijden. Nu zouden we misschien eerder spreken van het terroristische gevaar.

Zijn waarschuwingen zijn voor elke weldenkende burger voor de hand liggend, maar het is niet slecht dat hij het gevaar van een kernoorlog benadert vanuit de rede, de woorden van Christus, vanuit zichzelf, onze menselijkheid, Machiavelli, Augustinus, Origenes, Celsus en vele anderen.

Noot van de uitgever

De tekst wordt gepresenteerd met een minimum aan redactie, wat niet altijd eenvoudig was omdat de tekst oorspronkelijk in een gestencilde versie bewaard gebleven is. Merton zelf veranderde en herschikte zeer dikwijls. De voetnoten zijn deels van Merton, deels van de uitgever.

 

 

 

Recensie Boek - Het Verborgen Gevaar

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_april2022_Gevaar.png

 

HET VERBORGEN GEVAAR

Sekten in België en hun infiltratie in de samenleving

Auteur: Johan Detraux

Categorie: non-fictie

Uitgeverij: Borgerhoff & Lamberigts, 2021

IBSN: 9789463935913

Beoordeeld door: Gerda Sterk, lid van HV, SKEPP, VJV

Waardering boekreview: XXXX

 

DE ORDE VAN DE ZONNETEMPEL.TRANSIT NAAR SIRIUS: OVERTOCHT VAN DE ONTWAAKTEN EN ONSTERFELIJKEN VIA DE DOOD.

 

 

Titel en ondertitel spreken voor zichzelf: sekten kunnen gevaarlijk zijn. Detraux zal uitleggen dat ze niet allemaal een dreiging vormen, maar dat er schrijnende voorbeelden zijn van sekten die het presteerden hun volgelingen de dood in te jagen, zogezegd voor hun eigen heil.

Jihadisten

Sinds 2014 zijn organisaties OCAD en de VSSE (Belgische Veiligheid van de Staat) vooral gespitst op jihadistische terreurdreiging en hebben ze de gevaren die sektarische ontsporingen meebrengen wat opzij geschoven. Detraux toont met talrijke voorbeelden aan dat die gerustheid niet terecht is. De klachten van slachtoffers van sekten worden helaas meestal geklasseerd door de parketten.

Gelaagde ervaringen

De auteur zal het niet hebben over financiën, maar over de psychologie die op de achtergrond speelt. Omdat hij behalve psychologie ook studies gedaan heeft over godsdienstwetenschappen en vooral vergelijkende godsdienstwetenschappen, kan hij aan ons uitleggen wat er zich achter de façades van de sekten afspeelt. Wat nóg belangrijker is in dit geval: hij is ooit lid geweest van de Getuigen van Jehova en is later hulpverlener geworden, zodat hij nu zijn wetenschappelijk inzicht als ervaringsdeskundige kan inzetten.

De Getuigen van Jehova

In hoofdstuk 1 omschrijft Detraux hoe hij tot deze sekte toetrad. Hij was bij de besten van zijn klas, dus het vooroordeel dat vooral domme mensen zoiets doen ontkracht hij meteen. Hij geeft psychologische duiding bij wat wél bijdroeg en lijst zelfs op wat persoonlijke, sociale en familiale risicofactoren zijn. Vanuit zijn eigen ervaringen kijkt hij naar, bijvoorbeeld, Ufo-sekten.

Dan legt hij uit hoe hij zich kon losmaken en hoe moeilijk dat voor hem was en is voor iedereen die zich wil laten "ontdopen".

Transit naar Sirius

In hoofdstuk 2 maken we kennis met de"Orde van de Zonnetempel", een luguber verhaal en niet het laatste. Het maakt duidelijk hoe vernietigend de denkbeelden van een sekte kunnen werken. Daarom werd in 1999 een Informatie- en Adviescentrum inzake Schadelijke Sektarische Organisaties(IACSSO) opgericht, waarin Detraux zetelde van 2007 tot 2020. Andere hulpverlenende groeperingen volgden. Er werden wetten gestemd om bedrieglijke, manipulerende wervingsmethoden te kunnen vervolgen.

Psychotherapeutische sekten

Dit zijn de moderne tegenhangers die zogezegd onmiddellijk een oplossing geven aan degenen die zoeken naar een beter psychisch en/of somatisch welzijn. Vooral Transcendente Meditatie (TM) heeft zoveel succes, dat degenen die toetreden er graag hoge prijzen voor betalen. Veel BV's en buitenlandse beroemdheden (o.a. Oprah Winfrey)zijn lid, maar een wetenschappelijke basis voor de claims is alsnog niet voorhanden.

De beruchtste is Scientology, die door Hubbard gesticht werd. Hij was een SF-schrijver die van fiction een fact maakte, veel volgelingen kreeg en schatrijk werd.

In België is een lange lijst "psychotherapeutische sekten of charlatans" actief.

De hel van Bekkevoort

Wij volgen het verhaal van Remco, die zich liet vangen door een zekere Drazen, die van zijn volgelingen absolute overgave eiste en ook nog kreeg. Dat geeft Detraux de kans om uitgebreider te spreken over "hersenspoeling".

Kinderen en sekten

Dit is een hoofdstuk dat je als lezer liefst zou overslaan. Inderdaad, als je één laag van de bevolking kunt hersenspoelen en misbuiken, dan zijn het kinderen. Het voorbeeld-verhaal speelt zich af in Oost-VLaanderen in 1988 en is niet opbeurend. Er wordt kinderen aangepraat dat er duivels in de geburen zijn die ze moeten uitdrijven. Angst is één van de grote overtuigingsmiddelen die gebruikt worden om dingen te laten geloven en doen. Denk maar aan de angst voor de hel die de gelovigen van de Bijbelse godsdiensten werd aangepraat.

Om indoctrinatie te illustreren, vertelt de auteur over de Primitieve Kerk van België.

 

Hoe geraak je ervan af?

Detraux is hulpverlener. Hij leerde wat er helpt, maar ook wat niet helpt. Hij heeft zelf ondervonden hoe moeilijk het was om de sekte los te laten en ook wat het kostte om daarna depressies en andere psychische storingen de baas te blijven. Deprogrammeren was een lange tijd in de mode, maar hielp niet en bovendien was het kostelijk.

Belangrijk is het dat men het vertrouwen wint van het sektelid, dan pas kan men proberen hem of haar te tonen dat wat ze hem/haar doen geloven nergens op slaat.

Hij eindigt met een apart hoofdstuk over radicalisering, hoe een persoon zo ver komt en welke strategieën degenen die de volgeling gaan misbruiken hanteren.

Er zijn bibliografische referenties, maar geen trefwoordenregister.

 

 

 

 

 

 

 

Goed zoals je bent - De psychologie van het zelfvertrouwen

Goed.png

 

GOED ZOALS JE BENT

 

De psychologie van het zelfvertrouwen

 

auteur; Frederike Mewe

non-fiction

uitgeverij: Ten Have

recensente: Gerda Sterk, lid van VJV, Humanistisch Verbond, SKEPP

XXX

 

Trek je minder aan van wat anderen over je denken. Wees mild voor jezelf. Je bent geen superwoman. Die vrouw bestaat enkel in de fantasiewereld.

 

Zelfvertrouwen

Mewe stelt in haar inleiding dat het niet zozeer de goedkeuring van de anderen is die zelfvertrouwen geeft, je moet vooral een liefdevolle verhouding hebben met jezelf. Wie dat als kind al niet had - ze neemt zichzelf als voorbeeld - die wordt het slachtoffer van pesterij. Als je met ouder worden nog altijd even streng bent voor jezelf, dan zal je niet veel vriendinnen hebben en dan is de kans klein dat je een partner voor het leven vindt.

Perfecte vrouwen

Mewe is een ervaringsdeskundige, maar ook psycholoog. Zij is dus uitermate geschikt om de vrouwen tussen de 30 en de 45 jaar die ze al 20 jaar op haar praktijk ziet, inzicht en raad te geven. De maatschappij, maar vooral de vrouwen zelf zijn zó streng over hun rol als moeder, huisvrouw en werkneemster, dat psychische problemen dikwijls een gevolg zijn.  Depressie en burn-out houden verband met het negatieve zelfbeeld.

Deel 1

Ze gaat na hoe dit negatieve zelfbeeld tot stand komt. Zelfs als je in een liefdevol gezin opgroeit, kan het nog gebeuren dat je jezelf te min vindt, dat je het gevoel hebt dat je niet aan verwachtingen voldoet, dat je alle taken even goed wil doen. De verregaande invloed van de moderne wereld is evenmin te onderschatten, dat leert ook het boek van Alain de Botton: "Hoe overleef ik de moderniteit". 

Deel 2

Al beslaat het eerste deel evenveel bladzijden als het tweede, toch is dit het belangrijkste deel, want hier gaat ze op zoek naar oplossingen: hoe kunnen we leren méér van onszelf te houden? Zo is het belangrijk patronen te herkennen om ze te kunnen doorbreken. Ben je een Pusher, of heb je eerder een klein kind in je? Ben je een Pleaser, of eerder een Zorger? Controleer je graag, voel je je voor alles verantwoordelijk, ben je eerder spiritueel of rebels? Mewe kadert 17 "subpersonen" in, met daarnaast de tegendelen. Pas als je weet wie je bent, kan je dat hardnekkige patroon doorbreken.

Uitwerking

Ze gebruikt zichzelf zeer dikwijls als voorbeeld. Voorbeelden van - meestal - meisjes en vrouwen staan cursief afgedrukt. Tegen een grijze achtergrond staan oefeningen. Soms geeft een afbeelding beter weer wat ze wil aantonen.

Het boek is vooral bedoeld voor iedereen die zich herkent in de inleiding. Maar zelfs als je nooit geplaagd werd op school en geen tekort hebt aan zelfvertrouwen, dan valt er toch wel iets op te steken van haar uitleg, zodat je meer ontspannen in het leven staat. Belangrijkste boodschap en oefening: trek je minder aan van wat anderen over je denken en word milder voor  jezelf!