Op Stap

Een fles wijn opmaken, op dronk, en bewaren of afblijven ?

shutterstock_1243941673.jpg

 

Het gedwongen thuis zijn tijdens de eerste lockdown leidde mij tot verschillende activiteiten zoals de zolder opkuisen, mijnboekenkast herschikken enz…


De zonnige dagen tijdens deze periode waren dan eerder bestemd voor werkjes in de tuin, tuinhuis en garage. Alles eens grondiger aanpakken klonk als een positieve noot. Nu we terug genoodzaakt zijn ‘in ons kot’ te blijven, dacht ik eraan om mijn wijnvoorraad eens grondig onder de loep te nemen. Een echte kelder heb ik niet maar in de koelste kamer van mijn huis staat een geklimatiseerde wijnkast met een inhoud van ongeveer 140 liter. Frankrijk is goed vertegenwoordigd alsook andere Europese wijnlanden.

Flessen uit de ‘Nieuwe Wereld’ ontbreken ook niet in mijn voorraad. Een speciaal koel plaatsje is ook voorzien voor Portwijn en schuimwijn. Het werd tijd om mijn voorraad eens aan een
grondige inspectie te onderwerpen wat bij mij vragen opriep over onder andere bewaarcondities en houdbaarheid. Meteen was dit dan ook dé gelegenheid om alle flessen eens in een
computerbestand te plaatsen.

Zodra ik een fles uithaal of er komt er een bij kan ik nu onmiddellijk mijn persoonlijk bestand aanpassen. Wat de Franse wijnen betreft ben ik ervan overtuigd dat een goede Bordeaux of Bourgogne mij niet te snel zal teleurstellen daar het vooral flessen zijn uit de periode 1970 tot 2017. Ik constateer dat oudere jaren van ‘kleine chateaus’ klaar zijn om opgedronken te worden en dan eerder deze van de Rechteroever dan die van de Linkeroever van de Bordeauxstreek.

De wijnen met een hoger aandeel cabernet sauvignon kunnen de tand des tijds beter doorstaan. Mijn zoetere witte Bordeauxwijnen vallen zeker onder de categorie bewaren. De bourgogne voorraad is niet zo groot daar de grote ‘climats de Bourgogne’ bijna onbetaalbaar zijn geworden.

Ik beperk mij dus tot jongere Bourgogne wijnen met meer fruit expressie. Andere Franse flessen in mijn wijnkast van wijnstreken uit de Loire, Rhône, Pays d’Oc…enz. vallen niet onder de controle ‘ouderdomspotentieel’ en zijn dus wat mijn wijnkast betreft te plaatsen onder opmaken en tussendoortjes. Enkele grootse rode Bourgognes, oogstjaar 2010, siert mijn Bourgogne
voorraad en deze zijn dus zeker op te volgen.

Een beschrijving van alle wijnlanden en streken wat opmaken, op dronk en bewaren en afblijven betreft, beperk ik mij hier tot enkele grote Europese wijnlanden. Vooral mijn aankopen van wijnen met bewaarpotentieel werden nader bekeken. Het grasduinen in boeken en tijdschriften, alsook de opgetekende ervaringen van internationale ‘Master of Wine’ en ‘Magister Vini’ gaven mij als bron richtlijnen bij de opkuis van mijn wijnkast.


BORDEAUX - OPMAKEN

 Mindere oogstjaren als 1987, 1991, 1992, 1993, 1997, 2007 en 2013 (heel zwak) moeten als eerste op.
 In tweede instantie: 1994, 1996, 1998 (linkeroever), 1999 en2002, 2007 en 2013.

shutterstock_1728934138.jpg


OP DRONK EN BEWAREN


 1982, 1989, 2001, 2004, 2005, 2008, 2011 en zelfs 2012 en 2014; wijnen uit warme jaren 2003 en 2009 zijn op dronk, maar ook nog bevaarbaar.
 Voor Sauternes zijn de goede jaren anders dan voor rood: 1983, 1986, 1988, 1990, 2001, 2005 en 2007 gaan nog jaren mee.


AFBLIJVEN
 2010, 2011 en 2016.
 Voor Sauternes: 2011 en 2013.


BOURGOGNE - OPMAKEN
 Zwakke oogstjaren als 1971 t/m 1975, 1977, 1984, 1987, 1994 en 1997 moeten op (zijn). OP DRONK EN BEWAREN
 Rood: 1988, 1989, 1990, 1993, 1998, en 1999.
 Wit: 2005, 2007, 2008, 2010, 2011, 2012 en 2013.

AFBLIJVEN
 Wit: 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018.
 Rood: 2003 (afhankelijk van producent), 2005, 2009, 2010,
2015, 2016, 2017 en 2018.

 

CHAMPAGNE -OPMAKEN
 1995, 1998, 1999, 2000, 2003 en 2005.OP DRONK EN BEWAREN
 1996, 2002, 2004, 2006, 2007, 2008, 2011, 2012 en 2013.

AFBLIJVEN
 2016, 2015 en 2012 (afhankelijk van het huis). Oudere jaargangen die nog groots kunnen zijn: 1973, 1975, 1976, 1979, 1982, 1083, 1985, 1988, 1989 en 1990.
Beloftes: 2017 en 2018.
Zwakke jaren: 1992, 2001, 2010 (Aube) en 2014.

ITALIË: NEBBIOLO EN SANGIOVESE

OPMAKEN

  • Piemonte/Nebbiolo: 2003 en 2002
  • Toscane/Sangiovese: 2003 en ouder.

OP DRONK EN BEWAREN

  • Piemonte/Nebbiolo: 2009, 2005 en 2004 (Barolo), 2011, 2010 en 2008 (Barbaresco).
  • Toscane/Sangiovese: 2011 en 2010 (Chianti Classico), 2008, 2007, 2005 en 2004 (Brunello di Montalcino).

Niet genoemde jaren zijn op dronk, maar kunnen nog een aantal jaar op goed niveau blijven.

AFBLIJVEN

  • Piemonte/Nebbiolo: 2018 t/m 2010 en 2008 t/m 2006 (Barolo), 2018 t/m 2012 en 2006 (Barbaresco).
  • Toscane/Sangiovese: 2018 t/m 2012 (Chianti Classico), 2008 t/m 2009 en 2006 (Brunello di Montalcino).

 

SPANJE: RIOJA, RIBERA DEL DUERO EN CATALUNYA

OPMAKEN

  • Ribera: 2008, 2007 en 2003
  • Rioja: 2007 en vanaf 2003;
  • Catalunya: vanaf 2009;
  • OP DRONK EN BEWAREN

    • Ribera: 2014 t/m 2009
    • Rioja: 2016 t/m 2008
    • Catalunya: 2018 t/m 2010.

    AFBLIJVEN

    • Ribera 2018 t/m 2015
    • Rioja en Catalunya: 2018

    DROGE DUITSE RIESLING

    OPMAKEN

    • 2009, 2002, 2005 en 2003.

    OP DRONK EN BEWAREN

    • 2014, 2011, 2008, 2006, 2004 en 2002, nu op dronk, maar kunnen nog jaren ouderen.

    AFBLIJVEN

    • 2019 t/m 2015, hoewel jonge jaren ook nu verrukkelijk zijn.
    • 2010 was een koel en laat jaar en sommigen daarvan zijn subliem.

    OOSTENRIJKSE RIESLING EN GRÜNER VELTLINER

    OPMAKEN

    • Vanaf 2012 en ouder

    OP DRONK EN BEWAREN

    • 2012, 2011, 2009, 2008, 2006, 2005, 2004, en 2003 op hun top; de goede zullen dat niveau nog jaren houden, maar voorzichtigheid geboden.
    • 2014, 2013, 2010 en 2007; nu heerlijk en ze zullen nog mooier worden.

    AFBLIJVEN

    • 2019 t/m 2015

    VINTAGE PORT

    OPMAKEN

    • Vintage port uit een goed jaar en een goed huis is vrijwel eindeloos houdbaar.

    OP DRONK EN BEWAREN

    • 1985, 1983 en 1977.

    AFBLIJVEN

    • 2000 en jonger. 1994.

    Tenslotte moet ik toch toegeven om niet te snel oogstjaren te veroordelen. Zelf oordelen lijkt mij de beste waarborg tot een subliem wijngenot.


  • Georges De Smaele - Wijnjournalist - November 2020

georges-6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor CIB / Didier De Wever

Anton Corbijn - MOØDe

Moode.jpg

 

Anton Corbijn (°1955). Bij het horen van de naam van deze Nederlandse topfotograaf denken de meesten spontaan aan de portretten die hij maakte van wereldberoemde rockbands en muzieksterren.

Dat zijn oeuvre veelzijdiger is dan dat is duidelijk te merken op de wereldpremière van de fototentoonstelling MOØDe in het Cultuurcentrum van Knokke-Heist.

Anton Corbijn dook in zijn rijke archief om een selectie te maken van beelden die rechtstreeks en onrechtstreeks gelinkt kunnen worden aan mode.

Meer info op: www.knokke-heist.be/anton-corbijn-moode

 

Foto's/Tekst Balder Deschildre

Op stap - Wijkwandeling Rabot 17

PA040491.jpg

 

Zondag 4 oktober 2020 – Wijkwandeling Rabot H17

Er was wat wind maar het bleef droog en toen op het einde de zon zelfs kwam piepen kwam er terug wat kleur in de Gentse Rabot-wijk  tijdens de wijkwandeling vorige zondag.

‘De Vierkante Kilometer’ is een project van het STAM waarbij historica Tina De Gendt op zoek gaat naar volkse verhalen en deze dan verzamelt voor ze verloren gaan.

Hiervoor wordt vertrokken van een luchtfoto van de stad waarbij elke tegel van 1m² een vierkante kilometer voorstelt.

Momenteel resideert Tina in het Rabot (tegel H17) en organiseert daar enkele wijkwandelingen, telkens vanuit een andere invalshoek.

Dat leidt tot een interessante kijk op het ontstaan van de wijk, de aanhoudende ruzies tussen de grote industriëlende Hemtinne en De Smet in de 19de en 20ste eeuw, migraties, verborgen parels, …

aangevuld met sappige verhalen en anekdotes van buurtbewoners zoals alleen Tina deze kan brengen.

Zelf zin om eens mee te gaan op wandeling of nog interessante weetjes over de wijk, neem gerust contact op via: 

stamgent.be/nl_be/evenementen/wijkwandelingen-het-rabot-nov

Een paar sfeerbeelden:

Foto's /tekst Balder Deschildre

Open monumenten dag in Gent - Steengoed

t_Stad_9DUUST.jpg

 

Naar aanleiding van Open Monumentendag, die plaatsvond op 13 september 2020, lanceerde de Stad Gent met 'Steengoed Gent' een coronaproof alternatief.

Een gratis kaart gidst wandelaars en fietsers naar 200 naoorlogse erfgoedpanden die lange tijd onder de radar zijn gebleven.

Verschillende gebouwen in het centrum en de deelgemeenten zijn van onschatbare erfgoedwaarde, maar bleven lange tijd onder de radar.

Daar wil de campagne 'Steengoed Gent' verandering in brengen.

De Stad Gent en het Agentschap Onroerend Erfgoed werkten de afgelopen jaren samen om deze ondergewaardeerde Gentse erfgoedparels in kaart te brengen.

Het resultaat is een kaart met 200 naoorlogse erfgoedpanden die zeker het ontdekken waard zijn.


De kaart vind je hier (PDF)

 

Ook onze college ging op stap in onze Stad..en maakte volgende beelden ...

 

Video Jacqueline Dumortier

Skaters aan de Blaarmeersen ...

t_Stad_9DUUST.jpg

 

Onze collega Jacqueline Dumortier is bijna dagelijks op stap met de (haar) camera, is het niet voor de één of andere reportage voor 'Cultuur in Beeld' dan is het wel uit liefhebberij.

Onder de noemer ' 't Stad 9Duust' maakte Jacqueline al reeds een paar mooie opname's in onze Stad.

Bij haar laatste video bracht ze een bezoek aan de Blaarmeersen en bracht ze de skaters in beeld.

Leuk om de jeugd aan het werk te zien, ikzelf kijk wel uit naar een andere hobby, ik op kleine wieltjes ...hmm nee !

U kan zich steeds (gratis) abonneren op het youtube - videokanaal van Jacqueline, bekijk het filmpje tot op het einde en klikken maar !

Veel kijkplezier...

 

Didier De Wever - Video Jacqueline Dumortier

De legende van de fee van Limoux

009409bbe0390b623704f511bbf7e74e.jpg

 

Een bezoek in de kilometerslange ondergrondse caves van de Champagnestreek hebben menige lezer reeds meegemaakt. Meestal was dit onder begeleiding van een sommelier des huizes die dan zeker over het ontstaan van de bubbels praatte.

Dom Pérignon kwam zeker ter sprake. Zijn toevallige ontdekking situeert zich in 1668. Deze Franse monnik ontwikkelde de nu wettelijk omschreven methode traditionnelle - tweede gisting op de fles - ( vóór 1994 de methode champenoise genoemd ).

 

Een ander verhaal vertelt ons dat niet Dom Pérignon de uitvinder van de tweede fermentatie op de fles was maar een Engelsman ? In 1662 ontdekte de Engelse wetenschapper Christopher Merret dat elke stille wijn bubbelend kon gemaakt worden door een klein beetje suiker toe te voegen, alvorens er gebotteld werd.

 

Nog een andere stelling volgens dewelke mousserende wijn zou zijn uitgevonden is afkomstig uit de Franse streek Limoux en dateert van 1531. De nu geclassificeerde mousserende wijn AOC Blanquette de Limoux, methode Ancestral wordt nog steeds gemaakt volgens de methode uit 1531.

Hiervoor mag enkel het ras mauzac – ter plaatse blanquette genoemd – worden gebruikt.

Er vindt bij deze methode een eerste gisting ‘ en cuve ‘ plaats die wordt gestopt door een koudebehandeling en filtratie op een moment dat er een restsuikergehalte van 70 gram per liter is bereikt.

Volgens de geschriften zou een monnik uit het Benediktijnenklooster (gesticht in de 7e eeuw ) te Saint Hilaire in 1531 het mousserende godendrankje hebben uitgevonden.

In Limoux vertelde men mij dat bij hen de eerste ‘brut’ ter wereld is geboren.

 

Ieder zijn waarheid dus. UIt het voorgaande blijkt dus dat de bereidingswijze of beter gezegd de vinificatiemethode hier het verschil maakt.

 

Let op: naast de methode Ancestrale biedt men in de Limoux nog de klassieke methode ( tweede gisting op fles zoals in de Champagne ) aan onder de AOC-benaming Blanquette de Limoux.

Daar schrijft de wetgeving voor dat de tweede gisting negen maanden moet duren. De gebruikte rassen zijn mauzac (90%), chenin en chardonnay.

 

Een andere bubbel uit de streek noemt zich AOC-Crémant de Limoux. Deze mousserende wijn moet bestaan uit de rassen mauzac (maximum 70%), chenin en chardonnay. Geen van de twee aanvullende cépages mag meer dan 20% bedragen. Sedert 2003 mag ook het ras pinot noir voor maximum 10% toegevoegd worden. Hierbij moet de tweede gisting 12 maanden duren waarna wordt herkurkt.

AOC-Limoux.png

Een organoleptisch onderzoek leert mij dat de mousserende Limoux wijnen fijne en elegante belletjes vertonen. De Blanquette de Limoux ruikt naar meidoorn, acaciabloemen en groene appel. De Blanquette de Limoux, methode ancestrale geeft mij toetsen van abricoos, acacia, meidoorn, witte bloemen, perzik en appel. De crémant de Limoux geeft een overtreffende geur van perzik en abricoos.

 

 

 

Wie was nu de eerste uitvinder van de belletjeswijn?

Laat ons al die boekenwijsheid over ‘wie heeft nu de primeur’ even naast ons neer leggen en laat ons meegaan in het verhaaltje van een plaatselijke wijnboer:

 

De legende van de fee van Limoux

 

Er wordt gezegd dat er in de dagen van de koningen in de streek van Limoux er feeën in de bossen waren.

Soms hoorden men ze 's nachts zingen. Ze woonden onder de grond en men beweerde dat ze macht en rijkdom hadden.

Soms boden ze een pasgeboren baby genegenheid aan en wist men toen al dat hij of zij honderd jaar gelukkig zou worden.

Andere keren bezochten ze oude pasgetrouwden. Uitgelegd: als je op je twintigste of dertigste trouwt, heb je nog steeds je ouders, je tante’s en nonkels enz.

b_800_600_0_0_0_images_artikelfotos_september2020_Cremant_de_Limoux_Domaine_de_Tholomies_-B_1.jpg

Dus, we krijgen geschenken en steun. Maar als je weduwnaar of weduwe bent, of je hebt heel lang gewacht om te trouwen, bijvoorbeeld na je vijfstigste of meer, dan blijft er niemand meer over.

Dus na het bruiloft kwam er op een avond een fee op de deuren kloppen van deze oude pasgetrouwden. Ze verwelkomden haar altijd: de fee werd hun meter, ze bracht geschenken, goud en remedies ... ze raakte de oude bruidegom aan en hij kreeg zijn kracht als jonge man terug!

 

Op een dag trouwde Louison met de oude Richarde. De twee waren meer dan zestig jaar oud. Ze waren nauwelijks rijk. Hij was een kleine wijnboer en ze hadden een paar geiten ...

Een fee kwam naar ze toe.

'Louison,' zei ze, 'je bent een goede man en een goede wijnbouwer. Je wijn is goed, maar ik zal je een geheim vertellen dat uw wijn nog beter zal maken.'

De fee kwam vaak terug bij de oudjes en ze werd zelfs gezien in de wijngaarden en in de kelders, werkend zo hard als een arbeider. Meer dan een jaar later liet Louison iedereen een sprankelende, charmante wijn zien die in het glas leek te zingen.

De priester, de bourgeois, de wijnboeren en zelfs de mensen uit de stad prezen allemaal deze nieuwe wijn.

De brave, goede man, zoals we al zeiden, vertelde aan andere wijnbouwers hoe ze deze sprankelende wijn moesten maken. En zo werd dankzij een goede fee de Limoux-wijn geboren.

De streek van de Aude is een land rijk aan feeën met vaak zeer nieuwsgierige legendes.

 

Georges De Smaele, wijnrecensent

September 2020

georges-6.jpg