Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op Stap

Dichters dichten dichter...

maria.jpg

 

   Een leven boordevol poëzie

In het landelijke Zomergem hebben we een afspraak met een dichteres, Maria Sesselle is de naam, een dame goed voor 16 poëziebundels, waarvan vele werden bekroond,  ze werkte mee aan een 30 tal verzamelbundels en kunstmappen , was dorpsdichter van Melle en Zomergem en nog zoveel meer. Een aangenaam gesprek doorspekt met dichterlijke citaten, anekdotes en herinneringen in een gemoedelijke sfeer over een leven boordevol poëzie .

Jong begonnen is half gewonnen

Maria Sesselle zag het levenslicht zoals dat noemt, bij een landbouwersgezin te Adegem in het laatste oorlogsjaar, we schrijven 1944. Het landelijke Adegem was het gedroomde decor voor de jonge Maria, een kind als een ander, maar reeds van in de lagere school begeesterd door rijmen en dichten, door gedachten op papier te zetten. Dit dan met als resultaat dat Maria haar gedichtjes mocht voordragen tijdens schoolfeestjes en  voorlezen uit eigen werk. Maria was ook een “natuurkind”, zoals ze zelf zegt, het groene Adegem en de omgeving van de ouderlijke boerderij waren de gedroomde omgeving van de kleine Maria om te wandelen en te genieten van de rust en de natuur.

Lerares, dichteres en spelen met taal

Beroepshalve vinden we Maria jaren later terug in het onderwijs, eerst een 18 tal jaar te Zomergem en de laatste 16 jaren voor haar pensioen  doceerde ze aan het College van Melle. Haar liefde voor taal ging er nooit uit en ook tijdens de lessen kwam dit zelfs tot uiting in haar wijze van lesgeven. Poëtisch zit en zat ze  zeker niet stil want taal blijft haar begeesteren en haar als het ware uitdagen naar nog niet verkende literaire horizonten. Maria publiceert haar eerst gedichtbundel in 1977 onder de titel “Wandelingen met Maria”. Een ganse reeks dichtbundels zou volgen, denken we maar aan het bekroonde “Het nest voorbij” uit 1982,  het drie maal bekroonde “Christine” uit 1984, “Zandkorrels” bekroond in 2006 en “Vuur” eveneens bekroond in 2018. Naast haar “dorpsdichterschap” van Melle en Zomergem kan ze bogen op diverse poëzie prijzen, onder meer de steden Beringen, Blankenberge, Izegem en de gemeente Maldegem bekroonden Maria met poëzieprijzen. Teksten van Maria vinden we niet alleen op de gebruikelijke dragers maar ze zijn ook “vereeuwigd” op glas, metaal en arduin. Merkwaardig voorbeeld daarvan zijn de vier glazen zuilen aan het Sas te Balgerhoeke- Eeklo met daarop het gedicht “Vliegen”, een in opdracht geschreven tekst en vertaald in vier talen, over een Britse vliegenier in de tweede wereldoorlog. We zouden gerust nog even kunnen doorgaan met de loftrompet te steken over Maria Sesselle, want ze is lid van de Vlaamse Letterkundigen, van de Vlaamse Auteursvereniging  en van SABAM,  gaf en geeft nog steeds lezingen en workshops in Vlaanderen en Nederland.

Taal met een ziel

Haar gedichten zijn gekenmerkt door een krachtig taalgebruik, meestal korte teksten en verzen, steeds weer met subtiel een rijm in verscholen. De natuur is nooit ver weg, maar blijft latent aanwezig, geen onderwerp dat ze schuwt, ze schrijft een sterke begrijpbare taal, soms met een vleugje magie, speels, zuiver, soms nostalgisch of dan weer recht door zee, klaar en duidelijk. Haar poëzie lijkt gerijpt aan de dagelijkse realiteit van het leven zelf, rauw, cynisch , erotisch,  met mededogen, begrijpend, liefdevol. Maria Sesselle’s literaire werk is te lezen in haar dichtbundels en andere publicaties. Meer over Maria Seselle via 09 372 57 60 en Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Tekst en foto’s

Jean Buyle       

 



Krijgen we een zomer 2022 in het teken van rosé champagnes ?

Moet_rose_combi_11-21.jpg

 

Om het met een cliché te benoemen: ‘langzaam komen lente en zomer terug’ . Dit klimatologisch verschijnsel doet ons verlangen naar het mooie rosé gekleurde bruisende druivensap. Chique en verfrissende rosé-champagnes zijn al een paar jaar in opgang en daarom selecteerde ik een aantal gourmetflessen rosé-champagnes voor bij het aperitief en wat meer gestructureerde rosé champagnes voor op tafel.

Deze trend wordt al jaren niet meer ontkend: rosé champagnes blijven in opgang. Kenners hebben een oogje op cuvées die heel verschillende kleuren en weergavestijlen kunnen aannemen die soms radicaal tegengesteld zijn. Onthoud dat er in champagne – in tegenstelling tot andere regio’s – twee methodes zijn om rosé champagnes te maken.

De meest voorkomende is blenden, wat bestaat uit het mengen van witte wijn met een kleine hoeveelheid rode wijn om tenslotte over te gaan tot het maken van de ‘prise de mousse’. Het gebruikte aandeel rode wijn geeft zijn kleur aan de wijn en beïnvloedt het smaakprofiel.

Van de kleur van een licht rozenblad tot het sterkere gekleurde karmijnrood wordt bepaald door het champagnehuis. Een hele reeks blended rosés zijn afhankelijk van de stijl van het champagnehuis.

De tweede methode, bloeden (saignée methode), komt minder voor doordat het veel moeilijker is voor de wijnbouwer voor vinificatie van grote volumes. Net als bij klassieke rosé wijn blijft het sap in contact met de schil die er een tint zal aan geven. Deze maceratie (schilinweking) kan enkele uren duren met als gevolg dat naast de kleur ook de tannine extraheert. Deze maceratie geeft krachtige en gestructureerde rosé champagnewijnen.

De Oosterse keuken en zijn kruiden passen bijvoorbeeld perfect bij de meest elegante champagne rosé wijnen en bepaalde rode vleessoorten, alsook eend en duif zijn niet bang voor meer gespierde champagne rosé wijnen op basis van een overwicht van  de druivensoort pinot in blend.

Ik wou hier een selectie aanbieden van de meest betaalbare klasse rosé-champagnes in termen van prijs (rond de 50 Euro) en stijl die de recepties en tafels zullen bekoren deze zomer, waarbij ik opzettelijk grote cuvées of jaargangen uitsluit.

 

Les rosés gourments (gastronomische )

 

Joseph Perrier – Cuvée Royale-Marne

 

Klein familiaal huis, gesticht in 1825 door Joseph Perrier. De eigenaars verbouwen 21 hectare wijngaarden die ideaal zijn gelegen aan de oevers van de Marne. De samenstelling van deze rosé champagne bestaat uit 25% chardonnay, 75% pinot noir en pinot meunier met ongeveer 12% rode wijn uit Cumières. Rijping: 3 tot 4 jaar.

Deze zalmroze champagne met goede concentratie geeft in onze neus kleine rode vruchten zoals frambozen, rode bessen en bosaardbeien samen met een toetje vanille en peper. Deze cuvée is klassiek en harmonieus met een verteerbare afdronk. Past uitstekend bij aardbeien of bij een kaas uit Langres.

 

Moët & Chandon – Rosé Imperial – ÉPERNAY

 

Moët was de eerste die met het idee kwam voor een champagne te ontwikkelen die met fruit en ijs gedronken moet worden.

Schitterende roze kleur met oplichtende gouden reflecties. Het levendige, fruitige bouquet opent met aromatische rode bessen ( Morello zure kersen, lingon bosbessen , cranberry-veenbes) met nuances van sappige zomervruchten (vijg, nectarine) en een smaakvolle noot van grenadine;

 

Les rosés structurés (gestructureerde)

 

Benoit Lahaye (Bouzy)-biologische teelt-100% pinot noir – Rosé de maceration

 

Dit huis is één van de snelst rijzende sterren in de Champagne en geldt als de beste champagnemaker van Bouzy en omstreken.

Een rosé champagne met een sterke persoonlijkheid en een uniek karakter. Zeer opwindend om te proeven. Ontvouwt zich in de mond met tonen van bloemen en fruit. Buitengewone complexiteit met een perfecte integratie van de bubbels.

 

Fleury (RS*) Aube--biodynamisch )100% pinot noir – un rosé saignée issu (bloeding).

 

Jean-Pierre Fleury is gevestigd in Courteron, een gemeente in de Aube (meest zuidelijke regio van Champagne). Fleury beschikt over 15 ha wijngaard en de productie bedraagt ca. 200.000 flessen per jaar.

Kenmerken van rood zomerfruit (aardbei, framboos). Deze niet gedoseerde rosé champagne beschikt over volume, breedte en kracht. Het is ongetwijfeld gemaakt voor op tafel. Een zeebarbeel of bij gevogelte haalt deze kanjer het beste uit zichzelf.

(*) récoltant-manipulant

 

Het viel mij op dat…..

 

Bij het proeven van deze rosé champagnes  maar weer eens bewezen werd dat de bediening van deze wijnen bepalend is om van al hun kwaliteiten te kunnen genieten. De temperatuur mag om te beginnen niet te koud zijn omdat het de aroma’s zou blokkeren. Ze mag ook niet te hoog zijn want het zou de wijn ‘ te soft’ maken. De ideale temperatuur ligt dus tussen de 9 en 11° C wetende dat champagne ongeveer twee graden wint wanneer het in het glas wordt gegoten. Decanteren is vaak gunstig voor champagne dat aan complexiteit wint wat het verliest aan bruis. Het decanteren moet gebeuren bij het serveren. Tenslotte is een geschikt glas essentieel om van de aroma’s te kunnen genieten. Ik kies voor een wit wijnglas met een heel dunne rand en niet voor een coupe of flut glas.

Uittesten maar !

 

Georges De Smaele - Wijnproever

Floratochten - 20 Maart 2022

Floratochten.jpg

 

Na een onderbreking van twee jaar, om de door iedereen bekende redenen, zijn De Florastappers op zondag 20 maart opnieuw present in de Vierde Zaal, Driebeekstraat 2 te Gentbrugge voor de start- en aankomstplaats van de ‘Floratochten’.



Op de editie 2022 zijn 6 afstanden uitgestippeld nl. 6, 9, 13, 20, 24 en 30 km. Voor de andersvaliden is er ook een omloop voorzien. Zij volgen de 6 km stappers maar we voorzien in een ommetje waar nodig.

Alle afstanden gaan over onverharde en rustige wegen door de groene pool ten noorden van Gentbrugge, nl. de Gentbrugse Meersen. De 20, 24 en 30 km verplaatsen zich dan verder richting het groene en landelijke Heusden / Destelbergen.


Vanuit de startzaal vertrekken alle afstanden samen, om vrij kort erna het Rattendaelepark binnen te wandelen. Vele jaren geleden was dit een kasteeldomein, waarvan de achthoekige traptoren het enige vervallen restant is van het kasteel. In de volksmond spreekt men hier van kasteel Vilain.

Via het verhoogde wandelpad gaat het richting Gentbrugse Meersen. Op het einde van het Lieveheersbeestjes pad is de eerste splitsing. De 6 km gaat linksaf richting Gentbrugge, de overige afstanden zetten hun weg verder langs het Dwergkerspad en komen in de Koningsdonkstraat uit. Kortdaarna is er een nieuwe splitsing ter hoogte van het “Kasteel Coninxdonck”.

De 9 en 13 km trekken de Gentbrugse Meersen in, terwijl de 20, 24 en 30 km wat verder in de straat rechts afslaan in de Jan Van Aelbroeckdreef om hun weg, volop in het groen, via de Weverbosdreef verder te zetten richting Heusdenbrug.

De ietsje langere wandelaars gaan over de huidige Heusdenbrug en slaan dan meteen het jaagpad in langs de Schelde in. Dat wordt gevolgd tot aan de afslag naar de Kruisdreef. Langs rustige straatjes en groene stroken wordt de eerste rustpost in de Zandakkerlaan bereikt.

De 20, 24 en 30 km wandelen verder naar het domein Kollebloem. Na verwerving door de gemeente Destelbergen werd het gehele domein ingericht als natuurzone en plechtig geopend op 26 mei 2013. Het is een mooi stukje groene zone. In het domein zijn honden aan de leiband verplicht, maar is er aan
de voorzijde een hondenlosloopweide voorzien.

De omlopen gaan dan verder langs rustige paden, straatjes en enkele goed weggestoken stukjes groen richting Damslootmeer. De 20 km stappers gaan niet zo ver maar slaan ter hoogte van de Gaverstraat de Rendekensstraat in. De 24 en 30 km vervolgen hun weg tot aan de volgende rustpost in het clubhuis van Zeilclub RBSC, die eigenaar is van het Damslootmeer. Zij stellen dit privéterrein uitzonderlijk open voor onze Floratochten.

De 30 km stappers maken van hieruit een extra lus richting Destelbergen via het jaagpad aan de Schelde en over rustige en onverharde wegen naar het prachtige Reinaert park in Destelbergen met het prachtige het kasteel, waar nu de gemeentediensten zijn ondergebracht.

De terugtocht gaat dan richting Damvallei. Het is nu een uniek natuurgebied waar het rustig wandelen  is. Na de Damvallei komen de wandelaars van alle afstanden geleidelijk aan terug samen in de verschillende, goed uitgeruste rustposten. De omlopen vervolgen verder via rustige en onverharde
wegen met vaak prachtige uitzichten en heel veel groen door de Gentbrugse Meersen en het Noordbos richting aankomstzaal.

informatie
Prijs: Leden 1,5€, niet leden 3€, kinderen minder dan 12 jaar gratis
Vrije start tussen 7 en 15 uur (30 km tot 12 uur, 21 en 24 km tot 13uur)
Inschrijvingen; De Vierde Zaal – Driebeekstraat 2, Gentbrugge
Bereikbaarheid: E17 afrit 10 Gentbrugge
NMBS-station Gentbrugge op 1 km (opgelet weekenddienst)
De Lijn: Bus lijn 3 – halte Braemkasteel
Bussen lijn 9 en 20 – halte Braemkasteelstraat

 

Abdij Van Park

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_januari2022_image_1.png

 



Deze prachtige site vind je in Leuven, niet héél ver van het station.

De hele plek is een bezoek méér dan waard: je kan er wandelen in een uniek natuurdomein, je kan de abdij bezoeken en er is PARCUM, een tentoonstellingsruimte. Bovendien kan je er speciaal ter plaatse gebrouwen bier drinken en een hapje eten. In de tiendenschuur kan je biologische producten kopen. 

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_januari2022_20211208_160322.jpg

 

Kom binnen in het klooster

De bezoekers route leidt je door de gerestaureerde ruimtes in het eeuwenoude klooster. De audiotour helpt je kijken naar details waarbij je anders niet zou stilstaan of die je misschien zelfs niet zou zien.  De mooie glasramen bv. beelden het leven van de stichter Sint Norbertus uit. 

 

Bibliotheek

Abdijen zijn hotspots voor het intellectueel leven en deze bibliotheek is daarvan een verzamelpunt geweest. Helaas heeft het Franse bewind in 1796 de Parkheren gedwongen een groot deel van hun collectie van de hand te doen. Wat in de KU Leuven terecht kwam, werd vernietigd door de brand van 1914. 

Vandaag zien we weer een mooie collectie. Strek je uit op de ligbanken en bewonder het plafond in alle rust!

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_januari2022_image.png

 

De refter

Hoogst waarschijnlijk zagen de broeders niet meer in welke schitterende zaal ze stilzwijgend hun karige maaltijden zaten te eten. Boven hun hoofden is er een stucwerk plafond vol symboliek, onder hun voeten een natuurstenen tegelvloer en tegen de muren monumentale olieverfschilderijen. 

 

PARCUM

Parcum is een tentoonstellingsruimte waarin religieus erfgoed een permanente collectie vormt. Tijdelijke tentoonstellingen behandelen een thema op het kruispunt van religie, kunst en cultuur. 

Tot 16 januari 2022 gaat er een expo door, getiteld: Blik op oneindig.

 Elke religie heeft verhalen over de schepping, over (het leven na) de dood, over hoop. We zien menselijke reflecties over de zin van het bestaan vooral vanuit het christelijke standpunt, maar met soms een vrij objectieve toelichting ernaast. Eeuwenlang werden mensen bang gemaakt met wat hen te wachten zou staan in de hel als ze zondigden. Het Laatste Oordeel was evenmin iets om zich op te verheugen.

Wij hebben stukken kruis van Jezus (naar het schijnt genoeg relikwieën om een boot mee te bouwen), maar ook de islam heeft memorabilia, zie de afdruk van sandalen van de profeet.

 

De expo is de moeite waard, maar je hebt nog maar een week op ze te bezoeken. 

 

Dan volgt: 

             On the move

                                                                        5.05.22 - 28.08.22

Kom mee op tocht langs religieuze wegen, heilige reisgezellen en bedevaartsoorden. 'On the move' belicht wat mensen dreef en drijft om op pad te gaan.

 

Groepsverantwoordelijken

Speciaal voor groepen: Joanna Leung is de communicatieverantwoordelijke. Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

In de gerestaureerde watermolen zijn er zalen om te vergaderen of om te feesten

 

Verdere nuttige gegevens: www.abdijvanpark.be

                                           Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  

                                           016 27 44 80

                                           Abdij van Park 7    3001 Leuven

 

Geschreven door Gerda Sterk, lid van Humanistisch Verbond, Vlaamse Journalisten Vereniging (VJV), SKEPP. 




WIJN IN DIERENHUIDEN-BEWAAR-EN TRANSPORTMIDDEL

wijnzak-300x260.jpg

 

Net zoals Coca-Cola, penicilline…enz. is gefermenteerd druivensap een toevallige ontdekking. Men gaat ervan uit dat de ontdekking van wijn er per ongeluk is gekomen doordat druivensap zou zijn vergist in een kuip (?). De geschiedenis leert ons dat wijn, na water, één van de oudste gekende dranken is. Er zijn in de Kaukasus resten van wijngaarden teruggevonden die tot 7000 jaar teruggaan. Het probleem in de ‘Oude Tijden’ stelde zich hoe men wijn bewaarde en vervoerde. De eerste wijnen werden in zakken  van dierenhuiden van schaap, geit of rund bewaard. Het is pas rond 3000 vóór Christus dat het eerste glas werd ontworpen in Syrië. De techniek van glasblazen werd beter ontwikkeld door de ‘Oude Romeinen’ rond 1730 vóór Christus. Voor het bewaren en transporteren werden amforen gebruikt doordat glas destijds té breekbaar was.

Men neemt dus aan dat voor het eerst de deugd van het drinken van gefermenteerd druivensap moet geplaatst worden in het Mesolithicum (Oude Steentijd). Het gefermenteerde vocht werd gedurende enkele dagen, hoogstens enkele weken eenvoudig in rotsholten bewaard. De eerste echte innovatie van bewaren en vervoeren van vloeistof was door het gebruik van zoogdierhuiden. Geitenleer was de beste houder wat blijkt uit tekeningen naar modellen die voorkomen op oude Griekse afbeeldingen. Er zijn ook aantekeningen dat de oudste bekende vloeistoffen zoals water, melk, de eerste gefermenteerde dranken gemaakt van granen (proto-bieren), oliën en ook wijnen werden bewaard en vervoerd in huiden van herten, paardachtigen, kamelen, runderen, schapen, geiten en varkens… .

De kunst was dan ook de dieren zo goed mogelijk te villen. De gemakkelijkste huiden om te drogen onder het zonlicht, te naaien en te dragen op de schouder waren geitenhuiden die goed waterdicht waren. Het dier werd dan ook al lang in verband gebracht met de geschiedenis van de wijn. Deze traditie is verrassend genoeg niet uitgestorven: in het Baskenland in de Spaanse Pyreneeën worden zakken, gemaakt van geitenleer nog steeds verkocht aan toeristen en bergwandelaars. Van de Romeinse Oudheid tot aan het Spanje van Franco werd het gebruik van wijnzakken voor vervoer in de bergen simpelweg regelmatig gebruikt omdat het veiliger was dan vervoer van vloeibaar in vaten of glazen flessen. Transport van wijn heeft dus zeven millennia deze methode gekend.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_november2021_bce1fa2e-3e47-431e-99a9-2ae9e0a6111d.jpeg

 

 

 

WEETJES !

 

Franse beeldhouwer Clodion (1738-1814) – geboren te Nancy en overleden te Parijs. – lid van de vereniging ‘Academie Royale de Peinture et de Sculpture (Parijs)-mythologisch wezen dat drinkt uit een met wijn gevulde op de schouder gedragen geitenzak.

Evangelie van Mattheus (9,17)

(17) ‘ Noch doet men nieuwe wijn in oude leder zakken; anders zo barsten de leder zakken, en de wijn wordt uitgestort, en de leder zakken verderven, maar men doet nieuwen wijn in nieuwe leder zakken, en beide te zamen worden gehouden’

Betekenis: Wijn werd in ‘Jezus’ dagen bewaard in leren wijnzakken. Zo moet ook het onderwijs van Jezus, dat hij vergelijkt met jonge wijn, bewaard worden in een wijnzak. Met de wijnzak bedoelt ‘Jezus’ een mens die bereid is zijn onderwijs als jonge wijn te ontvangen.

Een wijnzak in die tijd was gemaakt van een geitenvel. Deze is eerst flexibel en soepel. Na verloop van tijd wordt de zak harder en minder flexibel en is de rek eruit. Jonge wijn gaat nadat het in de zak is gedaan door met fermenteren. Daardoor komt koolstofdioxide vrij en zet de zak uit. Een oude zak die niet meer elastisch is kan dan scheuren en dan gaan zowel de zak als de wijn verloren.

 

Spreekwoord: oude wijn in nieuwe zakken

door de vorm, de uitvoering lijkt dat iets nieuws, maar het is precies hetzelfde gebleven.

 

Georges De Smaele, wijncriticus

 

 

Côte des Bar, the place to be !!

logo-Cte-des-Bar-en-Champagne-1.jpg

 

Dit onbekende champagnegebied is hard op weg om de hotspot van de champagne te worden.

 

Wat vroeger het lelijke eendje van de champagne bleek te zijn kreeg een facelift dat zich ontplooide tot eyecatcher van de champagneregio’s.

Destijds werden de druiven meestal verkocht aan grotere champagnehuizen in en rondom Reims. Lagere opbrengsten en goedkopere grond maakten de regio impopulair.

Dit wijngebied heeft voor lange tijd aan de poorten van de ‘officiële’ champagne gestaan. Tot 1927 werd de streek dan ook de ‘champagne deuxième zone’ ofwel tweederangs champagne genoemd. Hun druiven werden gebruikt door de grote huizen als aanvulling. Het werden blends wanneer de ‘klassieke’ champagnedruiven ontbraken, of wanneer ze erg duur waren. De wijnboeren van de Aube werden uiteindelijk moe van dit tweederangs wijnetiket en verkregen vanaf de jaren dertig dat de Aube officieel werd verbonden aan de wijnbouw Champagne. 

Begin 1900 hebben de grote producenten in de regio Reims zelfs geprobeerd om de Aube zijn officiële classificatie van champagnestreek te ontnemen wat leidde tot enorme stakingen van de champagneboeren in de Côte des Bar. Gelukkig behield dit zuidelijkste deel van de Champagne haar Appellation d’Origine Controlée.

Champagne-tour-Michel-Falmet-Cotes-des-Bar-en-Champagne-France.jpg

Geografisch situeert de streek Côte des Bar zich in het noordoosten van Frankrijk. Het als ‘région naturelle’ aangewezen gebied ligt in het departement Aube, in de regio Grand Est. Deze Côte des Bar is opgedeeld in twee districten vernoemd naar de gelijknamige gemeenten: Bar- Sur-Aube (ten oosten van de stad Troyes) en Bar-Sur-Seine (ten zuidoosten van Troyes). Bar-Sur-Aube zelf, Colombey-Les-Deux-Eglises (woonplaats met nagedachtenis aan generaal Charles De Gaule), Voigny, Colombé-la-Fosse-Arrientières en Champignol-lez-Mondeville zijn zeker  te bezoeken gemeentes. Bar-Sur-Seine zelf, Essoyes (woonplaats schilder Renoir), Mussy-sur-Seine, Noë-les-Mallets en Les Riceys (stille rode wijn op basis van pinot noir) zijn langs de Bar-Sur-Seine zijde de moeite om deze prachtige  wijnstreek met haar cadoles (stenen wijnhutjes) te verkennen.

Momenteel heerst er grote vreugde bij de champagne wijnliefhebbers, want de Côte des bar (23% van de 34.000 hectare van de AOC vandaag) herbergt nu enkele juwelen van flessen. De wijnboeren zijn de pioniers van de biodynamica in de Champagne. Zoals Maison Fleury (een ster in de Groene Gids), die de essentie belichaamt van wat de wijngaard en het vinificatieproces kan bieden op ecologisch vlak. Aan de echte champagne liefhebbers raad ik graag 7 champagnehuizen of champagneboertjes aan in deze te exploreren wijnstreek: Albert Beerens (Arrentiéres), Michel Falmet (Rouvres-les-Vignes), Nicolo et Paradis (Arsonval), Christian Peligri (Colombey-les-deux-Eglises), Champagne Drappier-100% ecologisch (Urville), Champagne Philippe fourrier (Baro- ville), Champagne D.Massin (Ville-sur-Arce). De meeste champagne is gemaakt van de volgende druivensoorten: pinot noir (80%), pinot meunier en chardonnay. Daarnaast zijn er in mindere mate ook gebruikte of soms vergeten* druivensoorten waarvan champagne wordt gemaakt zoals de cépages pinot blanc, pinot gris, albanne*, petit meslier*… Zeer uniek is dat in de Côte des Bar er ook enkele wijnboeren zijn die champagne maken van enkel de pinot blanc druif.

De combinatie met goedkopere grond resulteerde dat een aantal champagneboeren in de 21ste eeuw wel een risico durfden te nemen. Ze ontdeden zich van het ‘traditionele’ en in hun ogen oude klassieke manier van champagne maken en experimenteerden met het champagneproces met meer oog voor de impact van het type grond (Côte des Bar = hoofdzakelijk mergelgrond), het milieu en de ongediertebestrijding. En deze switch werpt zijn vruchten af ! In 20 jaar tijd zijn er ruim 20% wijnboeren bijgekomen en is champagne uit de Côte des Bar populairder dan ooit !

Bijkomend voordeel is dat deze champagne minder prijzig is dan die uit de Marne Vallei (de vallei bij Reims en Epernay). De vraag stelt zich hoelang dit nog blijft duren want door de hoge populariteit begint ook de prijs van de grond te stijgen. Momenteel is één hectare wijngaard een miljoen Euro waard, behoorlijk duur dus al.

Allen op champagneverkenning naar de Côte des Bar.




Enkele weetjes:

Bodem van de Côte des Blancs = krijtgrond

Bodem van Montagne de Reims = krijtgrond

Bodem van Vallée de la Marne = mergel, klei/zandgrond

Bodem van Côte des Bar = hoofdzakelijk mergelgrond)

 

Druivensoorten

L’Arbanne: de naam staat letterlijk in de wettekst. Witte druivensoort ook wel bekend onder de namen  fromenteau en Albana…

Le Petit Meslier: de naam staat letterlijk in de wettekst. Witte druivensoort die andere plaatselijke namen kent zoals queue rouge, hennquin, maillé…

Pinot blanc, le pinot gris, le pinot rosé (uit de pinot dynastie), le pinot de juillet (behoort tot de pinotvariëteiten), pinot meunier (goed voor 35% aanplant in de Champagne), le pinot noir (de Godfather van de pinot familie), chardonnay… 

 

Voor de toerist

Hôtels/Restaurants: 

-L’Hostellerie de la Montagne – www.hostellerielamontagne.com - tel.: 03 25015169

-L’Auberge du Lac – www.auberge-du-lac.fr - tel.: 03 25412716

-Le Garde Champêtre (restaurant) – www.lagardechampetre.fr - tel.: 03 52960006

Museum

- L’abbaye de Clairvaux – www.abbayedeclairvaux.com 




Georges De Smaele, wijncriticus.