Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op Stap

Open monumenten dag in Gent - Steengoed

t_Stad_9DUUST.jpg

 

Naar aanleiding van Open Monumentendag, die plaatsvond op 13 september 2020, lanceerde de Stad Gent met 'Steengoed Gent' een coronaproof alternatief.

Een gratis kaart gidst wandelaars en fietsers naar 200 naoorlogse erfgoedpanden die lange tijd onder de radar zijn gebleven.

Verschillende gebouwen in het centrum en de deelgemeenten zijn van onschatbare erfgoedwaarde, maar bleven lange tijd onder de radar.

Daar wil de campagne 'Steengoed Gent' verandering in brengen.

De Stad Gent en het Agentschap Onroerend Erfgoed werkten de afgelopen jaren samen om deze ondergewaardeerde Gentse erfgoedparels in kaart te brengen.

Het resultaat is een kaart met 200 naoorlogse erfgoedpanden die zeker het ontdekken waard zijn.


De kaart vind je hier (PDF)

 

Ook onze college ging op stap in onze Stad..en maakte volgende beelden ...

 

Video Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern

Skaters aan de Blaarmeersen ...

t_Stad_9DUUST.jpg

 

Onze collega Jacqueline Dumortier is bijna dagelijks op stap met de (haar) camera, is het niet voor de één of andere reportage voor 'Cultuur in Beeld' dan is het wel uit liefhebberij.

Onder de noemer ' 't Stad 9Duust' maakte Jacqueline al reeds een paar mooie opname's in onze Stad.

Bij haar laatste video bracht ze een bezoek aan de Blaarmeersen en bracht ze de skaters in beeld.

Leuk om de jeugd aan het werk te zien, ikzelf kijk wel uit naar een andere hobby, ik op kleine wieltjes ...hmm nee !

U kan zich steeds (gratis) abonneren op het youtube - videokanaal van Jacqueline, bekijk het filmpje tot op het einde en klikken maar !

Veel kijkplezier...

 

Didier De Wever - Video Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern

De legende van de fee van Limoux

009409bbe0390b623704f511bbf7e74e.jpg

 

Een bezoek in de kilometerslange ondergrondse caves van de Champagnestreek hebben menige lezer reeds meegemaakt. Meestal was dit onder begeleiding van een sommelier des huizes die dan zeker over het ontstaan van de bubbels praatte.

Dom Pérignon kwam zeker ter sprake. Zijn toevallige ontdekking situeert zich in 1668. Deze Franse monnik ontwikkelde de nu wettelijk omschreven methode traditionnelle - tweede gisting op de fles - ( vóór 1994 de methode champenoise genoemd ).

 

Een ander verhaal vertelt ons dat niet Dom Pérignon de uitvinder van de tweede fermentatie op de fles was maar een Engelsman ? In 1662 ontdekte de Engelse wetenschapper Christopher Merret dat elke stille wijn bubbelend kon gemaakt worden door een klein beetje suiker toe te voegen, alvorens er gebotteld werd.

 

Nog een andere stelling volgens dewelke mousserende wijn zou zijn uitgevonden is afkomstig uit de Franse streek Limoux en dateert van 1531. De nu geclassificeerde mousserende wijn AOC Blanquette de Limoux, methode Ancestral wordt nog steeds gemaakt volgens de methode uit 1531.

Hiervoor mag enkel het ras mauzac – ter plaatse blanquette genoemd – worden gebruikt.

Er vindt bij deze methode een eerste gisting ‘ en cuve ‘ plaats die wordt gestopt door een koudebehandeling en filtratie op een moment dat er een restsuikergehalte van 70 gram per liter is bereikt.

Volgens de geschriften zou een monnik uit het Benediktijnenklooster (gesticht in de 7e eeuw ) te Saint Hilaire in 1531 het mousserende godendrankje hebben uitgevonden.

In Limoux vertelde men mij dat bij hen de eerste ‘brut’ ter wereld is geboren.

 

Ieder zijn waarheid dus. UIt het voorgaande blijkt dus dat de bereidingswijze of beter gezegd de vinificatiemethode hier het verschil maakt.

 

Let op: naast de methode Ancestrale biedt men in de Limoux nog de klassieke methode ( tweede gisting op fles zoals in de Champagne ) aan onder de AOC-benaming Blanquette de Limoux.

Daar schrijft de wetgeving voor dat de tweede gisting negen maanden moet duren. De gebruikte rassen zijn mauzac (90%), chenin en chardonnay.

 

Een andere bubbel uit de streek noemt zich AOC-Crémant de Limoux. Deze mousserende wijn moet bestaan uit de rassen mauzac (maximum 70%), chenin en chardonnay. Geen van de twee aanvullende cépages mag meer dan 20% bedragen. Sedert 2003 mag ook het ras pinot noir voor maximum 10% toegevoegd worden. Hierbij moet de tweede gisting 12 maanden duren waarna wordt herkurkt.

AOC-Limoux.png

Een organoleptisch onderzoek leert mij dat de mousserende Limoux wijnen fijne en elegante belletjes vertonen. De Blanquette de Limoux ruikt naar meidoorn, acaciabloemen en groene appel. De Blanquette de Limoux, methode ancestrale geeft mij toetsen van abricoos, acacia, meidoorn, witte bloemen, perzik en appel. De crémant de Limoux geeft een overtreffende geur van perzik en abricoos.

 

 

 

Wie was nu de eerste uitvinder van de belletjeswijn?

Laat ons al die boekenwijsheid over ‘wie heeft nu de primeur’ even naast ons neer leggen en laat ons meegaan in het verhaaltje van een plaatselijke wijnboer:

 

De legende van de fee van Limoux

 

Er wordt gezegd dat er in de dagen van de koningen in de streek van Limoux er feeën in de bossen waren.

Soms hoorden men ze 's nachts zingen. Ze woonden onder de grond en men beweerde dat ze macht en rijkdom hadden.

Soms boden ze een pasgeboren baby genegenheid aan en wist men toen al dat hij of zij honderd jaar gelukkig zou worden.

Andere keren bezochten ze oude pasgetrouwden. Uitgelegd: als je op je twintigste of dertigste trouwt, heb je nog steeds je ouders, je tante’s en nonkels enz.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_september2020_Cremant_de_Limoux_Domaine_de_Tholomies_-B_1.jpg

Dus, we krijgen geschenken en steun. Maar als je weduwnaar of weduwe bent, of je hebt heel lang gewacht om te trouwen, bijvoorbeeld na je vijfstigste of meer, dan blijft er niemand meer over.

Dus na het bruiloft kwam er op een avond een fee op de deuren kloppen van deze oude pasgetrouwden. Ze verwelkomden haar altijd: de fee werd hun meter, ze bracht geschenken, goud en remedies ... ze raakte de oude bruidegom aan en hij kreeg zijn kracht als jonge man terug!

 

Op een dag trouwde Louison met de oude Richarde. De twee waren meer dan zestig jaar oud. Ze waren nauwelijks rijk. Hij was een kleine wijnboer en ze hadden een paar geiten ...

Een fee kwam naar ze toe.

'Louison,' zei ze, 'je bent een goede man en een goede wijnbouwer. Je wijn is goed, maar ik zal je een geheim vertellen dat uw wijn nog beter zal maken.'

De fee kwam vaak terug bij de oudjes en ze werd zelfs gezien in de wijngaarden en in de kelders, werkend zo hard als een arbeider. Meer dan een jaar later liet Louison iedereen een sprankelende, charmante wijn zien die in het glas leek te zingen.

De priester, de bourgeois, de wijnboeren en zelfs de mensen uit de stad prezen allemaal deze nieuwe wijn.

De brave, goede man, zoals we al zeiden, vertelde aan andere wijnbouwers hoe ze deze sprankelende wijn moesten maken. En zo werd dankzij een goede fee de Limoux-wijn geboren.

De streek van de Aude is een land rijk aan feeën met vaak zeer nieuwsgierige legendes.

 

Georges De Smaele, wijnrecensent

September 2020

georges-6.jpg

 

 

0
0
0
s2smodern

Verbeke Foundation

P8160160.jpg

 

Een groep bouwkranen, verroeste treinstellen, een gigantische vaas, gestapelde scheepscontainers, een kudde levensgrote olifanten, …

 

Deze en andere curiositeiten zijn jullie misschien al opgevallen rijdende langs de E34 in het Oost-Vlaamse Kemzeke.

 

Deze maken deel uit van de privé-collectie van de Waaslandse kunstverzamelaar Geert Verbeke.

 

Het 12ha grote domein met o.a. een bos, een vijver, serres en 2 expositieruimten van 20.000m² herbergen vaste en tijdelijke tentoonstellingen  van meer dan 2000 hedendaagse kunstwerken uit de 20ste en 21ste eeuw.

 

Meer info: https://verbekefoundation.com/

 

Tekst/foto's Balder Deschildre

0
0
0
s2smodern

Op stap met Georges De Smaele - Het hoeft niet altijd champagne te zijn

Logo_wijn.jpg

 


De andere bubbel uit het Oost-Vlaamse Zwijnaarde

Wie dacht dat schuimwijn enkel smaakt als het uit de Franse Champagnestreek komt heeft het hier grondig mis.

Zonder chauvinistisch te zijn ben ik er rotsvast van overtuigd dat wij in onze eigen provincie
interessante wijndomeinen kunnen ontdekken. Ik ging op bezoek op het wijndomein Vandersteene te Zwijnaarde waar ik een gemoedelijk interview mocht afnemen met het oog op de officiële opening van 2 augustus 2020.


De familie Vandersteene, gekend door hun bloemisterij Gemaflor breidde haar passie voor ambacht uit naar de productie van een eigen schuimwijn, gemaakt volgens de traditionele methode (méthode champenoise = tweede gisting op fles).

Vijf jaar terug plantte bloemist Diederik Vandersteene en vader Geert hun allereerste wijnrank. Het grote wijnavontuur nam een start naast het dagelijkse leven als bloemist gespecialiseerd in de aanplant van hibiscus, siergras en ander plantgoed.

Naast de reeds gelauwerde wijngaard van collega Lodewijk Waes aan de oevers van de Schelde hoopt de familie Vandersteene tevens de top te bereiken in de productie en verkoop van hun Belgische mousserende wijnen (verplichte vermelding op het etiket) brut blanc de noir, brut blanc de blanc en brut rosé.

Het verbouwen van de wijngaard van ongeveer 5 ha. en het vinificatieproces dat ongeveer 8000 liter wijn oplevert werd niet zo maar op goed geluk genomen.

Er werd voorafgaande scholing gevolgd voor wijnbouwer bij Syntra Oost- Vlaanderen. Nuttige wijnbouwinformatie en verdere kennis werd opgedaan als lid van de vzw.Wijnbouwers Oost en West-Vlaanderen (WOW).

Voor de verfijning van hun product werd een oenoloog uit de Champagnestreek onder de arm genomen. Een belangrijke factor om weten is dat het wijndomein eigenhandig bewerkt en onderhouden wordt door de familie en de werknemers van de bloemisterij.

Als het in de wijngaard té druk wordt, maakt men gebruik van vrienden en kennissen om een handje toe testeken. Onder de noemer van ‘workshop’ komt elke helpende hand aan zijn
trekken zowel op het veld bij de druivenoogst als bij het vinificatieproces.


Met de grootste zorg en met het in acht nemen van de ecologische principes wordt er in de wijngaard gewerkt. Gebruik van pesticiden en andere schadelijke producten voor het milieu worden bewust afgezworen. In de moderne, hedendaagse cuverie viel de netheid en de hygiëne mij vooral op wat het eindproduct zeker te goede komt.


Bij het nuttigen van een glaasje rosé schuimwijn kon ik niet nalaten om nog enkele interviewvraagjes te stellen aan de welbespraakte wijnmakers Diederik en Geert.


Is wijnboer worden altijd al je droom geweest?

‘ Dit is gegroeid van thuis uit, door de jaren heen, natuurlijk met een blijvende interesse en liefde voor het wijngebeuren’.

unnamed.jpg


Waarom koos je voor een wijndomein in Zwijnaarde?


‘Ons werk ligt hier als bloemist, de ondergrond van zwarte aarde (zand en leem) is best geschikt om aan wijnbouw te doen. De geleidelijke opwarming van de aarde speelt stilaan in ons voordeel. Klimatologisch zitten we goed en met de gepaste aanplant van ziekte bestendige druivensoorten zijn wij tot heel veel in staat in onze contreien. Wat volgt is dan aan de wijnmaker.


Ik wil nog even meegeven dat het verbouwen van onze hibiscusplant vier jaar duurt alvorens de plant verkoopbaar is. Dit is vergelijkbaar met het aanleggen van een wijngaard. Na vier a vijf jaar krijg je resultaat en kan je met de verkoop van het eindproduct starten.’


Voor welke druivensoorten koos je?


‘Wij kozen voor de klassieke champagnedruiven, klonen van de cépages pinot blanc, chardonnay, pinot meunier en pinot noir. Ook de schimmelbestendige druif prior is naast deze champagnedruiven ook bij
ons aangeplant.


Welke opbinding – snoeivorm wordt er gebruikt?


‘ De Cordon methode die erg geschikt is om machinaal te snoeien.’ Waarom ging de keuze naar het maken van een schuimwijn naar de méthode traditionnelle?


‘Voor de slaagzekerheid en artisanaal werken’.

unnamed_1.jpg


Welke machines en apparatuur werden aangekocht?


‘Vele landbouwmachines gebruikt in de bloemisterij zijn ook geschikt in de wijngaard. De aangekochte snoeimachine en de benevelingsinstallatie waren noodzakelijke aankopen voor onze wijngaard zelf.
De toestellen nodig voor de vinificatie zoals o.a. de inox roestvrij stalen cuves, de verticale pers, het filtertoestel, de remueur, de gyropalettenwerden binnen een tijdsspanne van vier jaar aangekocht. Enkel het degorgeren en het bottelen waren in aanbesteding.’


Hoelang worden de wijnen gerijpt?


‘Zeven maanden op de fles + de tweede gisting. Onze schuimwijnen ondergaan allen een malolactische gisting (proces in het maken van wijn waarbij appelzuren in melkzuur en koolstofdioxide worden omgezet).’


Geeft deze coronatijd geen hinder en problemen bij de opstart van uw wijnbedrijf?


Ieder bedrijf en zeker de wijnbouwsector lijdt onder deze crisis, zowel mentaal, economisch als maatschappelijk. Zeker wij als starter hebben af terekenen met commercialisatie, public relation, verkoop en
bedrijfsbezoeken. Denk maar aan de vele restaurants die voor ons potentiële klanten kunnen zijn. Laat ons hopen dat wij vlug van deze verschrikkelijke ziekte worden verlost. Wij houden er de moed in!’

Wat moet jullie schuimwijn kosten?


‘tussen de 15 en de 17 Euro’.


Brut BLANC DE NOIR (Oogstjaar 2018)
Brut BLANC DE BLANC ( Oogstjaar 2018)
Brut 1 e OOGST (Oogstjaar 2017)
Brut Rosé (Oogstjaar 2018).
Tot slot van deze ontmoeting wilde de familie Vandersteene van mij weten wat ik dacht van de rosé schuimwijn die mij tijdens het gesprek was aangeboden. Voorzichtig maar zelfzeker beoordeelde ik dit product als volgt: Een rosé schuimwijn voornamelijk gemaakt uit de pinot noir druif met de kleur van roze rozenblaadjes, zeer zacht en in balans. Complex en intens zowel in geur als in smaak. Het kleine rode fruit (rode bessen) primeert.
Stevige aanhoudende fijne bubbelvorming gaan gepaard met een mooie afdronk. Toppertje als aperitief op een zomers terras.


Conclusie: Place to go bij wijnbouwer Vandersteene in de Krekelstraat 32a te Zwijnaarde (telefoon: 09/221 95 95) – www.gemaflor.eu voor diegenen  die van een fijne bubbel houden.

Georges De Smaele, wijnresencent.
Augustus 2020.

georges-6.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Voor CIB - Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Op stap met ... (grind-, en graffitibakken)

t_Stad_9DUUST.jpg

 

De oude grindbakken aan Dok Noord, vlak bij de blauwe kraan, kregen een tijdje terug een tweede leven.

Met enkele gerichte ingrepen toverden architecte Sarah Melsens en kunstenares Roberta Gigante ze om tot een originele ontmoetingsruimte voor de huidige buurtbewoners én de toekomstige bewoners van de Oude Dokken.

De betonnen grindbakken, die tot voor kort dienden om zand en grind van schepen op vrachtwagens over te laden, vormen een typische verwijzing naar het industriële verleden van de Oude Dokken.

De Stad Gent en het Gents Stadsontwikkelingsbedrijf AG SOB, die de omgeving de komende jaren ombouwen tot een nieuwe woonwijk aan het water, willen ze dan ook absoluut in de toekomstplannen voor het gebied inpassen.

Enkele beperkte aanpassingen maken van de bakken nu al een leuke ontmoetingsruimte voor de buurt.

Met steeds kleiner wordende openingen in de tussenwanden creëerden ontwerpers Sarah Melsens en Roberta Gigante één vlot toegankelijk wandelparcours doorheen de verschillende bakken.

Zo ontstaat een aaneenschakeling van ruimtes waarvan de buurt volop gebruik kan maken.

Een hellend vlak aan de ene kant en een trap aan de andere maken de bakken voor iedereen makkelijk bereikbaar.

In elke bak zijn nutsvoorzieningen, zoals water en elektriciteit, beschikbaar. Zo kunnen ze perfect worden ingezet als polyvalente buitenkamers voor activiteiten en evenementen.

Een toneelvoorstelling, een expositie, een sportwedstrijd, een picknick, een rommelmarkt of een concert: de heringerichte grindbakken zijn vrij te gebruiken door iedereen die dat wil.

Een laag reflecterende witte verf maakt dat de muren maximaal kunnen worden benut voor tentoonstellingen en projecties. Ze plaatst het geheel bovendien mooi in contrast met de omgeving.

De ontwerpopdracht voor de grindbakken maakte deel uit van de Meesterproef van de Vlaams Bouwmeester.

Met deze procedure wil de Bouwmeester jonge ontwerpers en kunstenaars de kans geven met een overheid in zee te gaan en zo vertrouwd te raken met de overheid als opdrachtgever. Tegelijk worden bouwheren gestimuleerd om met jong talent samen te werken voor hun publieke opdrachten.

Onze medewerkster maakte de volgende beelden:

 

Video Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern