Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Op Stap

Ons huis toont hoe we leven

Foto_Balder.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

‘Ons huis toont hoe we leven’.

 

De tentoonstelling Home Stories toont aan de hand van een 20- tal interieurs de evolutie in de snel veranderende maatschappij van de laatste 100 jaar. Meubels, foto’s, maquettes en schetsen van o.a. Verner Panton, Andy Warhol en Cecil Beaton.

 

Nog tot 22.08.2021 in het Design Museum Gent

 

Foto's/Tekst Balder Deschildre

0
0
0
s2smodern

Klimt, the immersive experience - Tentoonstelling

Klimt_1.jpg

 

Klimt, the immersive experience

Brussel, Centraal station

Hortagalerij, Grasmarkt 116

info en reservatie: WWW.EXPO-KLIMT.BE

 

Immersive

Het is geen tentoonstelling, het is een  “ervaring om in weg te zinken”, zo moet Nederlands- Duits- en Franstalig België de titel verstaan.  In een Nederlands-Engels Groot van Dale woordenboek (1984) staat het woord “immersive” nog niet. Het is een moderne computerterm die betekent dat het systeem een beeld in drie dimensies oproept dat de gebruiker omringt.

En inderdaad, dat gebeurt ook in één zaal met tal van dikke pilaren die vanzelfsprekend in de weg staan. Je wordt verondersteld in een ligzetel plaats te nemen, samen met een 60-tal anderen, verspreid doorheen de grote ruimte. Op de vier omringende muren, plus de vloer, worden dan wervelende lichtbeelden geprojecteerd op de tonen van luide muziek.

Word je ondergedompeld zoals de titel lijkt te suggereren? Nauwelijks! Is er sprake van 3D? Je krijgt alleszins geen speciale bril mee. “immersive” betekent dus vooral dat je met beelden omringd wordt.

 

Teleurstellende beleving

De “onderdompelende ervaring” biedt een (soort) overzicht van het werk van Klimt en het is zeker een esthetische beleving. Noem me overdreven kritisch, maar ik was teleurgesteld omwille van meerdere redenen.

In heel de tentoonstelling is geen echte Klimt te zien!

Een tweede reden is dat de vertoning weinig bijleert over de schilder en zijn werk. Wil je daarover méér leren moet je borden met teksten lezen die verspreid in de gang en in een paar ruimtes hangen.

Een derde reden: eenmaal je in de ligstoel ligt, is het niet gemakkelijk om rond te kijken en dat is toch het doel van de “onderdompeling”! Ik heb het dikwijls gedaan (let wel, vanuit een half liggende houding is dat geen sinecure), waarbij me opviel dat slechts een paar mensen in de hele zaal die moeite ook namen. Neem liefst ergens plaats met zo weinig mogelijk hinder van de pilaren, wat behalve op de eerste rijen onmogelijk was.

In het midden rechtstaan en ronddraaien zou het beste geweest zijn, maar ik vermoed dat er protest zou komen van de andere toeschouwers!

En een laatste opmerking heb ik over de te volgen route. Kort samengevat: zoek die zelf!

 

KLIMT-28.jpg

 

Corona

Onder de grond in het centraal station stonden de kijklustigen al om 10u aan te schuiven, sommigen met respect voor de 1,5 m veilige afstand.

Iedereen had zijn tickets on line besteld en als dat af en toe/regelmatig mis liep, werd de wachtrij nog langer en de opeenhoping nog groter.

Staande voor de borden met uitleg deden we ons best om besmettingen te vermijden, maar dat lukte zeker niet altijd. De borden hangen er in het Nederlands, Frans en via een QR-code in het Engels. De derde landstaal, Duits,  is er (zoals gewoonlijk) niet bij. Ze hangen vrij dicht naast elkaar. Gelukkig (!) liepen de meeste mensen ineens door naar de grote zaal zonder ook maar iets te lezen.

In de grote zaal stonden de strandstoelen zoals de voorgangers ze hadden achter gelaten, dus soms vrij dicht tegen elkaar. Niet iedereen deed de moeite om de logge stoelen te verslepen en afstand te scheppen. 

 

Klimt verkoopt

Het is zeker zo dat Klimt uiterst geschikt is voor dit soort evenement. Weinigen houden niet van zijn zwierige figuren, zijn goud, zijn kleuren, zijn bloemen. De Kus is het best en het meest uitgewerkte kunstwerk.

In het weekend betaalt een volwassene 16,50€. Wil zij of hij dan ook de VR-headset gedurende 10 minuten opzetten, kost dat haar of hem nog eens 2€ extra. Met die grote bril en luide muziek in de oren zie je een werveling aan kleuren (vooral goud) en figuren.

Als je de kosten van de verplaatsing hierbij optelt, is mijn besluit dat je dat geld beter besteedt aan een heel mooi kunstboek over Klimt!

 

Terzijde: wie écht op een aangename, corona-vrije manier iets over kunst wil bijleren, raad ik Het Kunstuur in Mechelen aan van de gebroeders Bourlon!

Gerda Sterk, lid van het bestuur van VJV en van SKEPP

0
0
0
s2smodern

Track & Trace - Kortrijk

Kortrijk.jpg

 

 

Voor wie alle bospaden en Vlaamse landwegen plat gewandeld heeft is er goed nieuws: tot 25 april kan je in Kortrijk terecht voor het gratis fotofestival Track & Trace. 

Het interactieve parcours voert je door de Kortrijkse binnenstad mee zowel langs bekende als minder gekende verrassende locaties.

Foto’s van (inter)nationale en plaatselijke fotografen vormen een unieke mix waarbij opvalt hoe goed er nagedacht werd over de plaatsing van de foto’s.

 

 

 

Wannes Capelle zorgt op zijn eigen manier voor grappige en soms ontroerende verhalen en anekdotes bij de beelden  (in het sappige West-Vlaams met ondertitels).

Het grootste deel van de expo wordt gepresenteerd in de openbare ruimte en is dus vrij te bezoeken. Voor de binnen locaties moet een tijdslot gereserveerd worden.

 

Meer info: www.trackandtracekortrijk.be

 

Tekst/foto's Balder Deschildre

0
0
0
s2smodern

Villa Empain - Brussel

Villa_Empair.jpg

 

 

Op vlak van architectuur is Villa Empain een echt art-decopareltje gelegen op de statige Rooseveltlaan in Brussel.

 

Het werd gebouwd in opdracht van  baron Louis Empain begin jaren 30 van vorige eeuw.

Het gebouw heeft een rijke geschiedenis en huisvestte vroeger onder andere  een tijdlang de ambassade van de USSR.

Nadien werd het gebouw verwaarloosd en raakte het in verval.

Na enkele 10-tallen jaren leegstand werd de villa aangekocht door de Boghossianstichting die het gebouw 4 jaar lang restaureerde en terug in zijn oorspronkelijke glorie deed herleven.

De Villa Empain opende haar deuren in 2010 als Centrum voor Kunst en Dialoog tussen Oosterse en Westerse culturen.

Nog tot 18/04 kan je er terecht voor de expo ‘The Lighthouse’: tal van hedendaagse installaties en sculpturen rond alle verschijningsvormen van licht door kunstenaars van over de gehele wereld.

 

Foto's/Tekst Balder Deschildre

0
0
0
s2smodern

Mudia in Redu

Redu.jpg

 

Redu, een klein dorpje in het hartje van de Belgische Ardennen. Bij velen gekend voor zijn boeken en mooie wandelgebieden.

Sedert 2018 is er nog eens andere reden om erheen te gaan: Mudia.

Ik zou het kunnen omschrijven als een interactief en educatief museum, al wil de oprichter, voormalig marketing-goeroe en kunstverzamelaar Eric Noulet,  graag af van het woord ‘museum’.

Hij wil de onderdompeling in de kunstwereld eerder zien als een attractie.

Jong en oud kunnen in de prachtig gerenoveerde pastoriewoning op een zeer toegankelijke manier kennis maken met meer dan 300 meesterwerken van de Renaissance  tot de hedendaagse kunst.

Qua namen moet deze ‘attractie’ zeker niet onderdoen voor de traditionele 'musea' die we kennen.

Alle kunstvormen zijn aanwezig, van de klassieke schilder-en beeldhouwkunst over strips en foto’s tot zelf animatiefilms.

Zo kunnen we stukken bewonderen van niemand minder dan Modigliani, Klimt, Rodin, Magritte, Warhol, Léger, Pieter Bruegel (de Jonge), Ensor, Spilliaert, Kandinsky, Hergé,  …

Jammer genoeg waren de Picasso’s en Toulouse-Lautrec tijdelijk uitgeleend.

 

Tekst/foto's Balder Deschildre

0
0
0
s2smodern

Ruik ik nu bier in deze wijn ?

Wijn_of_Bier.jpg

 

 

Grasduinen in alles wat wijn aangaat was en is zoal mijn dagelijkse kost in deze ‘ blijf in uw kot ‘ periode.

Onlangs ontdekte ik een site waarin men berichtte dat twee wijnvrienden uit de streek van Nantes (Fr) na drie jaar experimenteren een wijn hadden gemaakt die naar hop smaakt.

Na de fermentatie van de cépage blend melon de Bourgogne en chardonnay wordt hop toegevoegd. Volgens mij geen nieuwe uitvinding daar wijnmakers elders in Frankrijk en zelfs in België al lang bezig zijn met bieraroma’s te fabriceren.

Het nieuwe zit hem waarschijnlijk in de volgorde binnen het vinificatieproces.

Echte wijnliefhebbers en radicale wijnprofessionelen vinden dit een inbreuk op de natuurlijke presentatie van het druivennat.

Ik dacht daarbij terug aan een van mijn eerste wijnlessen waarbij de docent verwees naar het Franse decreet uit 1907 waarbij druivenwijn werd beschreven, namelijk dat wijn een product is dat uitsluitend tot stand komt door gehele of gedeeltelijke vergisting van druiven of van druivenmost.

Klopt deze stelling nog ?

 Zoals er bij alle voedingsproducten een evolutie in de tijd is waar te nemen is dit ook te plaatsen bij deze twee  ‘Wine Hop gamma’ wijnmakers.

Wat is er verkeerd bij het toevoegen van hoorntjes of pellets aan de tank na fermentatie en deze jus enkele dagen te laten trekken ?

Om dit proces te vervolledigen worden deze gehopte wijnen op hun droesem gerijpt alvorens tot de botteling over te gaan.

Als wijnproever wilde ik meer duiding. Reeds meer dan 40 jaar hou ik notities bij van wijnen die mijn tong en keel passeerden en ik herinner mij dat ik soms als aroma kenmerk witbier, geuze Lambiek of Stoutbier noteerde.

Ik raad jullie aan om de hierna opgegeven wijntjes eens te proeven om te zien of de aroma beschrijving klopt. Natuurlijk zullen de bierdrinkers het hierbij een stuk gemakkelijker ervaren.

Zonder toevoeging van hop na de fermentatie zoals hierboven beschreven analyseerde ik volgende wijnen op de aanwezigheid van aroma’s van bier:

 

Henri Marie, vin jaune uit de Jura (Frankrijk):

“ Deze witte wijn (Savagnin druif) heeft een ingetogen geur van appel, citrusvrucht, deeg, brood, geuze Lambiek, walnoten, hazelnoot en gedroogd fruit…..”

 

Prosecco (Glera druif) uit Valdobbiadene (Italië)

“ Deze bubbelwijn geeft mij de primaire aroma’s van meloen, perzik, peer, bloesem en witbier.....”.

 

Bier- en wijnliefhebbers zullen bijvoorbeeld Stoutbier gemakkelijk terugvinden in cabernet sauvignon. CS is droog en zoetig en het stoutbier is terug te vinden in de geroosterde koffiesmaak.

 

Witbier en chardonnay bevatten samen fruitige tonen. Chardonnay heeft dezelfde smaken die vaak als ‘bitter’ worden gevonden in witbier.

 

Pils en riesling hebben beiden een fris zuurtje en een ongecompliceerde smaak. Wijnen van riesling passen dan ook perfect bij de echte pils drinker.

 

Houdt u ook van Fruitige bieren, dan geniet pinot noir u voorkeur.

 

Persoonlijk heb ik geen bezwaar tegen deze wijnevolutie en het mengen van wijn met biergist. Biergist is trouwens gezond doordat het rijk is aan een verscheidenheid aan proteïnen, vitamines en mineralen. Laat ons bescheiden zijn in deze nieuwe evolutie in het wijndrinken.

De nieuwe generatie wijnproevers zal zich moeten aanpassen en zal het zeker moeilijker hebben bij het detecteren van deze mengwijnen. Wat mij betreft huldig de leuze ‘blijf matig bij het drinken van alcoholische dranken’, zo kan je voluit genieten !

‘ Boire moins, mais mieu ‘ !

 

Georges De Smaele (wijnjournalist)

Februari 2021 

 

   

0
0
0
s2smodern