Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Maatschappelijk

LEZ 2020: Subsidies voor Gentenaars en marktkramers die zich duurzaam verplaatsen

319804-LEZ-bord-5fd9af-large-1560500644.jpg

 

 

Het Gentse stadsbestuur wil bewoners en bedrijven optimaal begeleiden bij de overgang naar de lage-emissiezone vanaf 2020. Daarom ligt er een voorstel klaar om vanaf 1 oktober 2019 de bestaande subsidies verder uit te breiden in een vernieuwd subsidiereglement milieuvriendelijke mobiliteit, dat geldig is tot 31 december 2020. Daarbij wordt optimaal rekening gehouden met kwetsbare doelgroepen. Het subsidiereglement werd besproken in de commissie milieu van dinsdag 18 juni 2019 en zal op maandag 24 juni 2019 voorgesteld worden aan de gemeenteraad.

Mobiliteitsbudget met extra mogelijkheden

Gentenaars die een wagen wegdoen en de nummerplaat inleveren, kunnen vanaf 1 oktober 2019 een subsidie tot 500 euro aanvragen. Met dat 'mobiliteitsbudget' kiezen ze uit een lijst van duurzame alternatieven: naast de aankoop behoort nu ook de huur van een gewone of elektrische (brom)fiets of speed pedelec tot de mogelijkheden. Ook het gebruikersabonnement van een autodeelorganisatie of het openbaar vervoer komt in aanmerking.

 

De instapkost voor autodelen van 35 euro blijft op kosten van de stad. Gentenaars die een elektrische of CNG-deelwagen overwegen, kregen voorheen al een subsidie tot 6.000 euro voor de aankoop, maar dat bedrag kunnen ze voortaan ook inzetten om de wagen in kwestie te leasen.

'Met extra ondersteunende maatregelen kunnen almaar meer mensen de overstap maken naar duurzame vervoermiddelen. Zo bereiken we ook Gentenaars voor wie dat minder evident is. Door de keuzemogelijkheden van duurzame alternatieven uit te breiden en de subsidies voor mensen met een laag inkomen te verhogen, krijgen we in Gent een lage-emissiezone met een sterk sociaal karakter. Een stap vooruit voor alle Gentenaars.'

Bijkomende ondersteuning voor mensen met laag inkomen

Wie binnen de Gentse lage-emissiezone woont en met een auto rijdt die niet aan de toelatingsvoorwaarden voldoet, kan sinds midden 2017 een slooppremie aanvragen. Die bedraagt 1.000 euro voor een oude dieselwagen en 750 euro voor een oude benzinewagen. De Stad engageert zich nu om inwoners uit de laagste inkomenscategorie (inkomen in 2019 lager of gelijk aan 31.340 euro verhoogd met 1.630 euro per persoon ten laste) een verhoogde premie uit te betalen van respectievelijk 1.125 euro en 1.500 euro, en dit met terugwerkende kracht. Kiest een inwoner van de lage-emissiezone voor een slooppremie, dan vervalt de optie van het mobiliteitsbudget. Bij schrapping van een nummerplaat zijn de slooppremie en het mobiliteitsbudget dus niet cumulatief. De slooppremie wordt verlengd tot 30 juni 2020.

 

Gentse gezinnen met een beperkt inkomen die een auto wegdoen, kunnen bovenop het mobiliteitsbudget of bovenop de slooppremie, vanaf 1 juli 2019 eenmalig gratis 100 taxicheques aanvragen om zich op een comfortabele en flexibele manier te verplaatsen. Elke taxicheque heeft een waarde van 2,50 euro, waardoor kwetsbare gezinnen voor een bedrag van 250 euro een taxi kunnen nemen. Die taxicheques zijn geldig tot 31 december 2021.

'De uitbreiding van het subsidiepakket milieuvriendelijke mobiliteit, met specifieke aandacht voor kwetsbare groepen, moet de lage-emissiezone haalbaar en betaalbaar maken voor iedereen die binnen de zone woont. De ambities van het stadsbestuur reiken echter verder: deze legislatuur wordt werk gemaakt van een plan om mobiliteitsarmoede gericht aan te pakken. Vervoer kost geld, en als je arm bent kan je wereld opeens akelig klein zijn.' 

Extra ondersteuning voor marktvoertuigen en ondernemers

Marktkramers die een LEZ-conform marktvoertuig willen aankopen, kunnen vanaf 1 juli 2019 een subsidie tot 10.000 euro aanvragen. Dat bedrag kan ook gebruikt worden om de motor van het bestaande marktvoertuig te vervangen, waardoor de marktwagen de LEZ mag inrijden. Een bijkomende subsidie tot 5.000 euro kan aangevraagd worden om het verkoopgedeelte van het marktvoertuig in te richten.

'De Gentse binnenstad kent een rijke marktentraditie met onder andere de Vrijdagmarkt, de Bloemenmarkt en de Prondelmarkt. Met dit subsidiereglement, gecombineerd met een korting op de standgelden van 25% in 2020 en 15% in 2021, willen we marktkramers er toe aanzetten te investeren in een LEZ-conform voertuig.'

Ook de bestaande subsidies voor Gentse bedrijven of zelfstandigen blijven van kracht, maar worden voorzien van extra mogelijkheden. Zo kunnen bedrijven of zelfstandigen voortaan de bestaande subsidie voor de aankoop van een elektrische of CNG-deelwagen ook gebruiken om de wagen in kwestie te leasen. Hetzelfde geldt voor Gentenaars met een geldende taxivergunning die een e-taxi overwegen: ook leasen behoort nu tot de mogelijkheden. Gentse ondernemers die een publieke laadpaal willen plaatsen, kunnen voortaan een subsidie krijgen van 500 euro per laadpunt, met een maximum van 6 laadpunten per jaar. Voor koerierbedrijven die een oude bromfiets laten slopen verandert er niets: die krijgen nog steeds tot 400 euro voor de aankoop van een elektrische twee- of driewieler. Alle info over het vernieuwde subsidiereglement milieuvriendelijke mobiliteit is terug te vinden op www.stad.gent/milieuvriendelijkemobiliteit.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

De Fietsambassade Gent lanceert nieuw aanbod huurfietsen

319867-20180625-IMG_8634-da2169-large-1560767709.jpg

 

 

 Om fietsen in Gent toegankelijker te maken voor kinderen en families, lanceert de Fietsambassade Gent een groot aanbod nieuwe fietsen. De nieuwe fietsen werden op woensdag 19 juni 2019 voorgesteld tijdens een tocht door de stad en zijn vanaf nu beschikbaar.

 

Het nieuwe aanbod bestaat uit cargofietsen, bakfietsen, longtailfietsen, tandems, loopfietsen en kinderfietsen. Voor de aankoop van de fietsen klopte De Fietsambassade aan bij lokale fietshandelaren. Alle te huren modellen zijn dus beschikbaar bij plaatselijke speciaalzaken. Zo krijgen Gentenaren de kans om een dag of weekend te proeven van diverse modellen vooraleer over te gaan tot aankoop.

'Het aanbod huurfietsen beperkt zich niet langer tot klassieke stadsfietsen. Met De Fietsambassade willen we kleuters, kinderen en jongeren samen met hun ouders op de fiets. Vanaf vandaag vindt ook deze groep in Gent een geschikte huurfiets.'

Fiets huren

Naast het aanbod speciale modellen blijft De Fietsambassade natuurlijk ook (grote aantallen) klassieke stadsfietsen en e-bikes verhuren. Wie een fiets wil huren kan die reserveren op de website van De Fietsambassade en vervolgens ophalen in een van de fietspunten.

 

Contact

  • Leen Baetens, communicatieverantwoordelijke De Fietsambassade, gsm 0477 76 83 34, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
  • Liesbeth De Bruyn, woordvoerder schepen Filip Watteeuw, gsm 0470 21 05 92, e-mail Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Archeologie op de Korenmarkt

Archeologie.jpeg
 
 
 
Op de Korenmarkt stond zaterdag een middeleeuws kampement opgesteld. Bezoekers konden er onder meer kennismaken met het ambacht van een smid of maliënbreier en kijken naar demonstraties van gevechtskunsten.

In de Sint-Niklaaskerk stond een infomarkt opgesteld waarbij je kon kennismaken met archeologie en het Gentse verleden. Bezoekers ontdekten hoe verschillende archeologische bedrijven, de Universiteit Gent en Stad Gent de nieuwste technieken gebruiken en zo het verleden terug tot leven brengen.

 

 

 

Foto/reportage Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern

Duc Race te Gent (2de editie)

duck_race-1.jpeg

 

Op zondag 16 juni 2019 werden duizenden badeendjes te water gelaten op de Leie in Gent ter hoogte van het Rabot, Bachtenwalle.

De eendjes dobberden vervolgens stroomafwaarts richting Rabot, alwaar de eindmeet lag.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_juni2019_64298856_316312129244185_6728839552275841024_n.jpeg

(De winnaar)

Elk eendje heeft een uniek identificatienummer, gekoppeld aan één welbepaald kraslotje. De gelukkige eigenaar van het kraslotje dat overeenkomt met het eendje dat als eerste over de meet dobbert, wint een splinternieuwe Volkswagen UP!

 

Foto/reportage Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern

De éérste maatjes in Gent

maatjesfeesten-1.jpeg

 

 

Dit weekend kon je proeven van de éérste maatjes onder de Stadshal, naar verluid waren ze "mals en vettig" zoals het hoort !

Maatjesfeesten, een terugkerend feest onder de stadshal waar elke Gentenaar van geniet .

De maatjes werden per boot aangebracht , en naar de stadshal gebracht waar ze goedgekeurd werden door onze burgemeester Mathias de Clercq, schepen Annelies Storms en onze geliefde Belleman Jean….. en allen waren ze het eens: ze waren super lekker !

 

 

Foto/reportage Jacqueline Demortier

0
0
0
s2smodern

Deelfietsen in Gent

deelfietsen-1.jpeg
 
 
Sinds donderdag 13 juni rijden er in Gent oranje deelfietsen rond van de firma Donkey Republic.
 
Via een app op de smartphone kan je de fiets ontgrendelen en er mee rondrijden in de stad.
 
Deze fietsen staan op aangegeven punten in de app,  op diverse plaatsen in de stad.
 
Over de stad verspreid zijn er afgesproken drop plaatsen waar je de fiets kan achterlaten en de huur beëindigen met de app. Buiten de afgesproken perimeter de fiets achterlaten levert je een boete van 10 € op.
 
Er is keuze tussen een abo van 9€ of 18€/ maand, of vrij gebruik na registratie 1,5€. /15 min, of 12€/ dag
 
 

 

Foto/reportage Jacqueline Dumortier

0
0
0
s2smodern