Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Stad Gent publiceert aanbestedingsdossier voor vernieuwd administratief centrum – Stadskantoor Gent

288866-P1658_test-exterieur-a3c0a9-large-1535972598.jpg

Stad Gent centraliseert haar diensten in het Stadskantoor Gent, een vernieuwd administratief centrum. De architecten leveren nu de definitieve plannen met budget en planning op en in de volgende fase gaat de Stad op zoek naar een aannemer om de effectieve werken te kunnen starten.

Tegen 2020 komt het gros van de stadskantoren en balies samen op één site aan de Zuid. Dit vergt onder andere een reconversie van 2 bestaande gebouwen: de oude hoofdbibliotheek en het bestaande administratief centrum. De studieopdracht voor de renovatie en ontsluiting van de site werd in juli 2016 gegund aan de tijdelijke vereniging van Kraaijvanger architecten (Rotterdam) en SAR architecten (Gent). Het masterplan werd goedgekeurd in mei 2017 en het voorontwerp in oktober 2017.

 

In juli 2016 werd de studieopdracht gegund aan de tijdelijke vereniging van Kraaijvanger architecten en SAR architecten. Het ontwerp van deze kandidaat kwam er als beste uit met uitgesproken, heldere en doordachte stedenbouwkundige en architecturale keuzes en een sterke visie op duurzaamheid, mobiliteit en het nieuwe werken.

Twee gebouwen worden één.

Twee bestaande gebouwen worden versmolten tot één administratief complex. De oude hoofdbibliotheek en het huidig administratief centrum zullen fysiek verbonden worden door een brede passerelle. In de toekomst spreken we dus van één gebouw, met een ruime, open en heldere publiekszone en met twee backoffice torens. Onder het nieuwe ontvangstpaviljoen komt een fietsenparking voor 1100 fietsen voor het publiek en de stadsmedewerkers. De totale kostprijs voor de verbouwings- en renovatiewerken wordt geraamd  27.207.535,73 euro, inclusief BTW.

 

Wat gebeurt er met de oude bibliotheek? De oude bibliotheek, of het oorspronkelijke EGW gebouw (architect Geo Bontinck 1955) wordt als ‘waardevol historisch patrimonium’ beschouwd en zal met de nodige zorg worden gerenoveerd. Het algemene geveluitzicht en de dragende structuur van het pand worden behouden. Ook waardevolle interieurelementen zoals onder andere de houten parketten en lambrisering, de natuurstenen vloer, de geglazuurde tegels, de publieksliften en de trappenhallen, het plafond met de sterrenhemel,… worden ingepast in het toekomstig ontwerp. 

In de transparante inkomhal komt de Stadswinkel. De monumentale ruimtes op de 1ste verdieping en de Achilles Musschezaal worden ingericht als innovatief vergadercentrum. Zowel de stadsdiensten als Gentse verenigingen (’s avonds) zullen hiervan gebruik kunnen maken. De toren van de oude bibliotheek wordt volledig gestript en gerenoveerd. Op de begane grond zal de tussenruimte met de gebogen ramen, een toevoeging van eind jaren ’80, worden afgebroken. Zo krijgt het gebouw opnieuw een doorgang naar het Graaf Van Vlaanderenplein.

 

Wat gebeurt er met het huidig administratief centrum Zuid? Het huidig administratief centrum is niet meer aangepast aan de noden van een moderne dienstverlening. Daarom ondergaat ook dit gebouw een ware metamorfose door zowel renovatie als nieuwbouw. De huidige inkomhal met het Gentinfopunt wordt gesloopt en vervangen door een open en heldere centrale hal. Alle dienstverlening wordt gecentraliseerd op het gelijkvloers en de kantoren worden gescheiden van de publiekszones. Dit is een pluspunt voor zowel burgers als medewerkers. De burger vindt alles op één plek terug.  Men zal naargelang zijn behoeften terecht kunnen aan verschillende soorten balies: Je komt toe aan de onthaalbalie, waar wandelende informatiemedewerkers je tegemoet komen. De snelbalie dient voor een afhaling van een reispas of een andere snelle afhandeling. Aan de doe-het-zelfbalies  kunnen attesten of uittreksels opgevraagd worden. Aan de themabalies voor Burgerzaken, Ruimte en stad, Jeugd en Opvoeding en Migratie kan je terecht voor een uitgebreidere vraag, al dan niet op afspraak. In de comfortabele spreekruimtes ontmoet de burger er zijn dossierbeheerder. Alle ruimtes zijn aangenaam en kindvriendelijk ingericht (er is een borstvoedingsruimte, gratis waterpunten en Wi-Fi). Op de bovenliggende verdiepingen van het Stadskantoor werken 1.150 medewerkers in totaal vernieuwde kantoren. 

De afgelopen jaren werden zes van elf dienstencentra in de deelgemeenten vernieuwd. Maar ook ons centraal Administratief Centrum Zuid is dringend toe aan renovatie. De veranderingen die hier uitgevoerd worden, zijn noodzakelijk om de burger op de meest moderne manier te kunnen helpen. Eén van de belangrijkste vernieuwingen is dat alle dienstverlening op het gelijkvloers komt.  

In april won Stad Gent de ‘Randstad Award’ als aantrekkelijkste werkgever. Blijven investeren in onze medewerkers en comfortabele werkplekken loont. Gewaardeerde medewerkers zijn immers gemotiveerd om goede dienstverlening te verzekeren voor alle Gentenaars

Nieuwe namen

Het nieuw administratief centrum krijgt meteen ook een nieuwe naam: het Stadskantoor Gent. Het Stadskantoor maakt deel uit van de overkoepelende administratieve site Zuid, samen met het voormalig Electrabelgebouw aan de Rooseveltlaan 1. In het gerenoveerde Electrabelgebouw, recent omgedoopt tot De Stroom, werken 600 medewerkers van zowel de Stad Gent als het OCMW Gent in ondersteunende diensten zoals strategische coördinatie, financiën, human resources en communicatie. In De Stroom zijn geen publieksbalies, maar toekomstige medewerkers van zowel Stad als OCMW komen er solliciteren.

 

Stad Gent bouwt duurzaam en energiezuinig

De bouwwerken zijn een toonbeeld van duurzaamheid. De Stad doorloopt met dit bouwproject een Breeam-certificatietraject*, en beoogt een 'very good' score. Een externe organisatie controleert dus op duurzaamheid zowel tijdens de ontwerpfase als de uitvoeringsfase. Een greep uit de energiezuinige en energiebesparende maatregelen: hoogwaardige thermische isolatie, isoleren van gevels en daken, energieterugwinning uit de ventilatielucht, driedubbele beglazing, recuperatie van de restwarmte van het datacenter, groengevels en groendaken,...

* BREEAM staat voor is 'Building Research Establishment Environmental Assessment Method', en is een integrale en universele methode om de duurzaamheid van bouwprojecten te evalueren en te quoteren. 

‘Het nieuw Stadskantoor zal een toonbeeld zijn van duurzaamheid. Groengevels, isolatie en recuperatie van restwarmte, zijn maar enkele voorbeelden. Met het BREEAM certificaat geven we als lokale overheid het goede voorbeeld en bewijzen we dat duurzaam (ver)bouwen wel degelijk kan.’

De omgeving van de site Zuid

Waar het kan komt er meer groen en fietspaden zullen aansluiten op de nieuwe ondergrondse fietsenstalling. Het Woodrow Wilson plein wordt in deze fase niet heraangelegd. De Stad wacht op een beslissing voor een vernieuwde inrichting van het openbaar vervoer op de site Zuid.

 

Planning van de bouwwerken 2019-2021

Omdat stadsmedewerkers op de site blijven werken en de dienstverlening gegarandeerd moet blijven, zijn de werken opgedeeld in 3 grote bouwfases. De eerste fase start in het voorjaar 2019.

 

- Bouwfase 1 (maart 2019 – november 2019): - start renovatie van de oude bibliotheek (torengedeelte van verdieping 2 tem 6) - niveau 0 en 1 worden ingericht voor tijdelijke loketten - In deze fase verandert er niets aan de dienstverlening.

- Bouwfase 2 (december 2019 – november 2020): De dienstverlening: alle loketten verhuizen tijdelijk naar de oude bibliotheek. - start renovatiewerken van de publiekstoegankelijke zones van het huidig administratief centrum - sloop van de huidige inkomhal - bouw van een nieuwe centrale hal en ondergrondse fietsenstalling.

- Bouwfase 3 (december 2020 – augustus 2021) - Verhuis van de tijdelijke balies naar hun definitieve plaats - Inrichten van de stadswinkel en het callcenter Gentinfo - Verbinding van de twee gebouwen tot één geheel door een nieuwe passerelle - Afbraak van het gebogen tussenstuk van de oude bibliotheek en herstellen doorgang. De opening van de vernieuwde balies is gepland in december 2020.

De totale oplevering is voorzien zomer 2021.  

 

Infostand en infomoment voor de buurt

Aan de inkom van het huidige AC (Woodrow Wilsonplein) is een infostand met maquette, infobanners en 3D-simulatie over het toekomstig gebouw. Ze geven de bezoeker een inkijkje hoe het nieuwe Stadskantoor Gent er zal uitzien. Voor omwonenden en geïnteresseerden zal een infomoment georganiseerd worden bij aanvang van de werken. Daarnaast kan men de verbouwingen volgen via www.stad.gent/stadskantoor.

 

Het groter plaatje

Als lokale overheid wil Gent niet stilstaan. Om tegemoet te komen aan de veranderende noden, is het een must om de dienstverlening te optimaliseren, zowel digitaal als fysiek. Klantgericht, flexibel, comfortabel en optimaal toegankelijk zijn hierbij de kernwaarden.  Het dienstenaanbod in het toekomstige Stadskantoor is zeer divers en gaat van opvoedings- en schoolvragen tot informatie over wegenwerken, het regelen van een reispas of het aanvragen van een omgevingsvergunning. Ook met vragen over mobiliteit of parkeermogelijkheden kan de burger vanaf eind 2020 terecht in het Stadskantoor.

De Zuid wordt het administratieve en informatieve hart van de stad. Nu zitten verschillende diensten nog verspreid over de binnenstad. Het centraliseren van zoveel diensten zorgt voor een efficiëntere werking voor burgers en medewerkers. De lokale dienstencentra in de wijken blijven weliswaar bestaan. Bewoners kunnen er terecht voor een beperkt aantal diensten.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern