Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Gent en Omgeving

College op driedaagse over meerjarenplan

295714-stadhuis_bis-bcc0db-01ef17-large-1542103052.jpg

 

 

Het college van burgemeester en schepenen trekt op 10, 11 en 12 februari 2019 naar Oostende om het bestuursakkoord te vertalen naar een nieuwe missie voor de Stad Gent en nieuwe (hoofd)strategische doelstellingen op te maken.

 

Op de gemeenteraad van maandag 28 januari 2019 werd het Gentse bestuursakkoord met als titel 'Ambitie en durf voor Gent' toegelicht, besproken en goedgekeurd. Dit bestuursakkoord zal de basis vormen van het meerjarenplan en de beleidsnota’s van de leden van het college.

 

Net zoals het vorige stadsbestuur, trekt het college van burgemeester en schepenen drie dagen uit om het bestuursakkoord te vertalen naar een voorstel tot nieuwe missie voor de Stad Gent en nieuwe (hoofd)strategische doelstellingen. Het doet dit in afzondering in Oostende, en met externe begeleiding door StreetwiZe. Daarnaast staan ook teamactiviteiten op het programma.

'De nieuwe missie en strategische doelstellingen zullen het raamwerk vormen van het toekomstige stadsbeleid. Dit als startpunt voor de opmaak van het nieuwe Strategisch & Financieel Meerjarenplan 2020-2025, dat in het najaar in de gemeenteraad zal worden voorgelegd. De komende weken zal ook het participatietraject voor de Gentenaars verder uitgetekend worden, zodat ook zij nauw betrokken worden in dit proces.'

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Restauratiewerken stadhuis Gent van start

Stadhuis.jpg

 

Vanaf maandag 4 februari 2019 starten de restauratie- en renovatiewerken aan de 'Staten van Vlaanderen' in het Gentse stadhuis. In de Stadhuissteeg komt er een kleine werfinrichting. Het einde van de werken is voorzien voor eind 2020.

 

De restauratiewerken slaan hoofdzakelijk op het deel 'Staten van Vlaanderen', aan de kant van de Stadhuissteeg. De werken kaderen in de gefaseerde restauratie- en inrichtingswerken van dit iconisch beschermd monument. Zowel de restauratie van daken, gevels als interieur worden hier uitgevoerd. In het nieuwe buitenschrijnwerk zal er dubbel thermisch isolerende beglazing geplaatst worden, met aan één zijde zogenaamd Goethe- of monumentenglas. Dit is een speciale soort glas, dat monumenten toelaat hun klassieke uitstraling te behouden. Ook de zoldervloeren worden bij de restauratie geïsoleerd.

Stadhuis krimpt

Aan de kant van de Stadhuissteeg worden er twee kleinere gebouwtjes gesloopt die in het begin van de 20ste eeuw werden aangebouwd. Tot voor kort zat daar het secretariaat van de burgemeester. Door de sloop komen de oorspronkelijke buitengevels terug vrij, grenzend aan het Oostenrijks Salon (de vroegere 'eetkamer') en de gevel aan de 'Staten van Vlaanderen'. Die gevels worden opnieuw gerestaureerd. Door de sloop van deze twee gebouwtjes wordt het stadhuis 112 ,25 m² kleiner.

'Met deze renovatie brengen we het stadhuis terug naar zijn originele proporties. Het is slechts een begin van een reeks renovatiewerken. In een volgende fase zal het dak van de Gotische vleugel en de Bollaertskamer gerestaureerd worden.'

Gevolgen voor de omgeving

In de Stadhuissteeg komt een werfinrichting voor materiaalopslag en een bouwkraan. Voetgangers, fietsers en passanten met een handicap zullen nog steeds de steeg kunnen gebruiken, behalve wanneer de bouwkraan geïnstalleerd of weggehaald wordt.

In de Hoogpoort komt er een laad- en loszone aan het stadhuis ter hoogte van de Stadhuissteeg. Daarvoor werden te fietsenstallingen die daar stonden verwijderd, deze krijgen tijdelijk een nieuwe plaats in de buurt van het stadhuis.

Praktisch

Kostprijs van de werken: 1.920.218,87 euro inclusief btw. De werken komen in aanmerking voor een erfgoedpremie van 816.456 euro; de Stad betaalt de overige 1.103.762 euro. Monument Vandekerckhove nv uit Ingelmunster is aangesteld als aannemer.

De restauratie zal 330 werkdagen in beslag nemen. Het einde van de werken is voorzien voor eind 2020.

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Van Eyck, een optische revolutie

Van_Eyck.jpg

 

Onder deze titel en noemer brengt het MSK, het Gentse Museum van Schone Kunsten, hulde aan Jan Van Eyck (ca.1390-1441), Vlaamse meester en schilder van het wereldberoemde drieluik “Het Lam Gods”.

Wereldwijd zijn er van Jan van Eyck slechts een twintigtal werken bewaard.

Hoogst uitzonderlijk reist zeker de helft daarvan begin 2020 naar Gent voor de tentoonstelling “Van Eyck. Een optische revolutie”.

Op zicht al een absolute krachttoer, maar Van Eyck wordt in het MSK bovendien naast zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst.

De tentoonstelling wordt dus zondermeer een once- in a lifetime-ervaring en dit tijdens het themajaar Van Eyck in 2020 te Gent. Later op het jaar opent in de Sint-Baafs Kathedraal bovendien een nieuw bezoekerscentrum.

Een combinatie van originele kunstschatten en moderne presentatietechnieken zal daar gebruikt worden om het verhaal achter het veelluik van de gebroeders Van Eyck te vertellen en de vele boodschappen verhuld in het Lam Gods toe te lichten.

“Van Eyck. Een optische revolutie” loopt van 1 februari tot en met 30 april 2020 in het MSK, men verwacht een kwart miljoen bezoekers . Daarom start de ticketverkoop maar liefst een jaar op voorhand. Tickets vanaf heden op de website www.vaneyck2020.be.

JEAN BUYLE

0
0
0
s2smodern

Tickets voor Gravensteen nu ook online beschikbaar

301568-DSC03337-4b5ebb-large-1548239955.jpg

Het Gravensteen pakt uit met een primeur voor de Gentse musea en historische huizen. Vanaf vrijdag 25 januari 2019 kunnen geïnteresseerden hun bezoek aan het Gravensteen ook online reserveren. Via een nieuw online platform kunnen zowel individuele bezoekers als groepen hun inkomtickets aankopen. In de rij staan aan de kassa behoort voorgoed tot de verleden tijd. Met een online ticket op zak lopen bezoekers ook op drukke dagen vlot het Gravensteen binnen.

 

 

Ieder jaar krijgt het Gravensteen meer en meer bezoekers over de vloer. Door de toename van toerisme wereldwijd en de steeds aantrekkelijker gemaakte storytelling in het Gravensteen, zit een bezoek aan de unieke burcht internationaal erg in de lift. Een kwaliteitsvolle beleving van het bezoek moet echter centraal blijven staan. Om er zeker van te zijn dat iedere gast voluit kan genieten van zijn bezoek en niet gehinderd wordt door overbevolkte wenteltrappen, rumoerige zalen of een tekort aan beschikbare audioguides, werkt het Gravensteen vanaf vrijdag 25 januari 2019 met tijdsloten.

'Zowel individuele bezoekers als groepen vanaf 15 personen kunnen voortaan online het tijdstip kiezen waarop ze hun bezoek willen starten. Eens binnen in het kasteel, blijf je zolang als je zelf nodig acht en dat is maar goed ook, want in het ticket is de veel geprezen comedy-audiotour van Wouter Deprez sowieso inbegrepen. Het nieuwe online ticketsysteem is zowel voor de citytripper, die vaak van heinde en ver komt, als voor de lokale gast een extra geruststelling bij het plannen van zijn bezoek aan deze topattractie in Vlaanderen.'

Toch staat het nieuwe ticketsysteem een last minute-bezoek niet in de weg. Natuurlijk is er ter plaatse nog de kassa waar er tickets kunnen worden aangeschaft. Zo blijven ook de late beslissers zeker niet in de kou staan.

Het online boeken van tickets kadert in het vernieuwingstraject dat Historische Huizen Gent in het Gravensteen realiseert, als een van de hefboomprojecten van Toerisme Vlaanderen.

Een bezoek met gids aanvragen

Groepen die met een persoonlijke gids het Gravensteen willen bezoeken, doen dit vanaf nu ook via het online boekingssysteem. BOEKjeBEZOEK, de vaste partner die instaat voor de groepsbezoeken, gaat na een online aanvraag op zoek naar de meest geschikte gids, waarna zij het bezoek bevestigen aan de klant. Boek dus ruim op voorhand een bezoek met gids.

De Gentenaren en hun Gravensteen

De Gentse inwoners kunnen op zondagochtend tot 13 uur en alle dagen van de Gentse Feesten gratis het Gravensteen bezoeken. Andere dagen genieten ze van een voordeeltarief. Wilt u als Gentenaar zeker zijn van uw bezoek op een drukke zondagochtend? Reserveer dan ook uw gratis ticket via het online boekingssysteem.

 

De tickets kunnen geboekt worden via www.gravensteengent.be

 

Meer info: www.gravensteengent.be

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

BlueHealth Innovation Center komt naar De Krook - Gent

301276-bhic-bbdcab-large-1547819285.jpg

 

BlueHealth Innovation Center opent in De Krook in Gent een derde locatie in Vlaanderen, naast die in Genk en Antwerpen. De Stad Gent, Universiteit Gent en UZ Gent worden de nieuwe partners in de werking. Dit alles wordt in een breder verhaal ingeschakeld, waarbij in Gent onder de noemer MedTeG de krachten gebundeld worden rond Digitale en Medische Technologie. Bedoeling is om op die manier innovatie binnen de gezondheidszorg te stimuleren.

 

 

BlueHealth Innovation Center komt naar De Krook

BlueHealth Innovation Center (BHIC) is een privaat-publieke samenwerking tussen overheden, bedrijven, onderzoeksinstellingen en zorgactoren. Hun missie is om de digitale transformatie in de gezondheidszorg te helpen ondersteunen door jong ondernemerschap te stimuleren. Zij begeleiden studenten, startups en zorgactoren in de uitbouw van innovatieve digitale projecten. Jaarlijks begeleiden zij tientallen startups van de heel prille fase tot de internationalisering ervan.

 

Met een derde locatie van BHIC in Gent worden nu ook de Stad Gent, UGent en UZ Gent partners binnen het BlueHealth Innovation Center.

'Gent is dé startup stad in Vlaanderen. Door de aanwezigheid van de universiteit, de hogescholen, de vele ziekenhuizen en onderzoeksinstellingen als imec, heeft Gent heel wat troeven in handen. Met de komst van het BlueHealth Innovation Center komt hier een belangrijke nieuwe component bij. We zijn al toonaangevend binnen de biotech wereld, ook in de medische technologie willen we vooroplopen.'

'Gent telt 70.000 studenten en bekwame onderzoekers langs de ene kant en heel wat zorginstellingen langs de andere kant. Wij willen mee aan de kar trekken om ondernemerschap binnen die zorgeconomie te ondersteunen. Gent is gekend om zijn sterke ICT- en biotechnologiespelers. De komende jaren willen we extra inzetten op de zorgeconomie. Dat is één van onze nieuwe speerpuntsectoren.'

'We zijn heel blij dat de Krook onze nieuwe uitvalsbasis wordt, dé inspiratieplek voor kennis en innovatie. Vanuit de drie regio’s Genk, Antwerpen en Gent kunnen we de digitale transformatie van de gezondheidszorg nog beter ondersteunen. Gent is een ideale aanvulling op onze werking omdat hier innovatie en ondernemerschap prominent aanwezig is.'

Krachtenbundeling

Samen met BlueHealth Innovation Center wordt ook MedTeG gelanceerd, een nieuwe Gentse hub rond digitale en medische technologie. Gent telt een 30-tal startups die zich richten op gezondheidszorg. Om het Gentse ecosysteem rond deze en nieuwe startups te versterken, bundelen imec, MedTech Flanders, BHIC en UGent/UZ Gent de krachten. Ze zullen nauw samenwerken om zo met één aanspreekpunt startende en bestaande ondernemers vooruit te kunnen helpen.

'Meer en meer merken we binnen de medische technologie dat de grenzen tussen hard- en software dunner worden. Dit vereist ook dat we beter samenwerken. De komst van BHIC naar Gent is dan ook een hele goede zaak. Door deze krachtenbundeling met imec, MedTech Flanders, de universiteit en BHIC zetten we MedTeG centraal (met de G van Gent uiteraard).'

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Een succesvol jaar voor Gentse musea, open monumenten en historische huizen

300647-Industriemuseum_Industriefestival_c_Corlazzoli-9ebaff-large-1547195950.jpg

Alle musea, open monumenten en historische huizen in Gent mochten vorig jaar samen 2.808.660 bezoekers verwelkomen. Daarmee verbreken ze alle records. Ter vergelijking: in 2017 waren er 2.583.786 bezoekers.

Musea

In 2018 kregen 8 Gentse musea en de Sint-Pietersabdij een totaal van 672.316 bezoekers over de vloer. De bezoekerscijfers zijn sterk afhankelijk van de tijdelijke tentoonstellingen. Maar ook tijdelijke sluitingen naar aanleiding van vernieuwingswerken of de opbouw van nieuwe tentoonstellingen hebben hun invloed. 

 

Het Museum voor Schone Kunsten  is de grootste stijger met 102.850 bezoekers. Dat is een stijging van maar liefst 13.804 bezoekers ten opzichte van 2017. Het aantal bezoekers voor de vaste collectie van het museum stijgt sinds enkele jaren gestaag en de tentoonstelling ‘De dames van de barok’ gooide hoge ogen. Deze najaarstentoonstelling liet duizenden bezoekers kennismaken met de stoutmoedige vrouwelijke schilders uit de Italiaanse renaissance en barok.

Het S.M.A.K. kent met 102.346 bezoekers een lichte stijging in vergelijking met het voorbije jaar en tekent een recordaantal bezoeken met gids op.

Het voormalige MIAT werd omgedoopt tot het Industriemuseum en opende de deuren met een heus Industriefestival, goed voor 2.669 tevreden bezoekers. Ter voorbereiding was de hoofdtentoonstelling sinds de zomer van 2016 gesloten. Toch eindigt het museum met 42.324 bezoekers ten opzichte van 41.988 bezoekers in 2017.

Ook in het Huis van Alijn kon de vernieuwde hoofdtentoonstelling in 2018 op heel wat bezoekers rekenen. Zij klokken af op 75.774.

Het Design Museum Gent doet het eveneens goed. Het museum ontving 90.278 bezoekers. Dat is flink boven het gemiddelde van 75.000 bezoekers de afgelopen jaren.

Voor het STAM was 2018 een rijkgevuld en divers jaar: er waren tentoonstellingen, met onderwerpen gaande van de universiteit tot misdaad en ook de randprogramma’s met historische, stedenbouwkundige en maatschappelijke invalshoeken zorgden voor een mooi eindresultaat van 63.035  bezoekers.

 

Het S.M.A.K. kreeg het afgelopen jaar 102.346 bezoekers over de vloer, een lichte stijging ten opzichte van 2017. Ook het record van het aantal groepsbezoeken met gids werd opnieuw gebroken: van 945 in 2017 naar 973 in 2018.  De tentoonstelling ‘Gerhard Richter | About Painting’ werd alvast heel erg gesmaakt en sloot uiteindelijk af met 89.173 bezoekers. Januari en februari 2018 kenden een hoogtepunt met 33.737 bezoeken. Het programma was zeer divers en de bezoekers konden kennismaken met werk van de Iraakse kunstenaar Hiwa K, de Zweedse Nina Canell en de Franse Guillaume Leblon. Tijdens de zomer werd de Belgische kunstenaar Leo Copers gevierd met zijn vijftigjarige carrière. In september 2018 startte de overzichtstentoonstelling van Raoul De Keyser, die tot nu toe 43.569 bezoekers op de been bracht. Tot slot deed het museum ook een interventie in de stad, waarbij kunstenaar Kris Martin een klokslag luidde voor elke Gentenaar.   

'We hebben volop de kaart getrokken om bezoeken met gids te promoten en maar liefst 973 groepen hebben een bezoek aan het S.M.A.K. gebracht met gids. We zien ook dat de instaprondleiding met gids voor de individuele bezoeker een grote trekker was: de tendens is dat de bezoeker een grote honger heeft naar een goede bemiddelaar die je op weg zet om zelf betekenis aan beelden te geven. We hopen alvast dit cijfer te evenaren in 2019, want dan bestaat ons museum 20 jaar.'

 

Ook het Design Museum Gent doet het goed. Het museum ontving 90.278 bezoekers. Dat is flink boven het gemiddelde van 75.000 bezoekers de afgelopen jaren.  De eerste drie maanden van 2018 stond het museum nog helemaal in het teken van ‘Hello, Robot’, dat alle records brak. Het voorjaar werd aangevuld met de installatie ‘LeveL’ in het kader van het Lichtfestival en de expo ‘Poème Brut’, waarin de hernieuwde interesse van designers in ambachten en makers centraal stond. In mei opende de eerste solotentoonstelling van de Nederlandse designer Maarten Baas en de langverwachte nieuwe vaste collectie ‘Object Stories’, waarin je zelf het designparcours kiest dat je het meest interesseert. Het najaar bracht ‘Fibre-Fixed’, dat toont wat sterke én lichte composietmaterialen kunnen betekenen voor de maatschappij, de gratis te bezichtigen tentoonstelling ‘vol+maakt’ en de ‘Hommage(s)’ van Frans Van Praet. 

'Dankzij het succes van Hello, Robot., dat in totaal een kleine 90.000 bezoekers trok, was 2018 een topjaar voor het museum. Ook de internationaal fel gesmaakte expo Poème Brut, waarbij hedendaagse crafts met nieuwe materialen in de kijker werden gezet, kon op een zeer geïnteresseerd publiek rekenen. Onze nieuwe collectiepresentatie Object Stories bekoort dan weer internationale bezoekers. De mix tussen grote expo’s en kleinere presentaties in de stijlkamers van Hotel de Coninck zorgt voor een breed en divers publiek.'

 

Het vernieuwde Industriemuseum opende met succes de deuren. Eind september 2018 werd het voormalige MIAT omgedoopt tot Industriemuseum, met een gloednieuwe hoofdtentoonstelling over mensen en machines. Het Industriemuseum opende de deuren met een heus Industriefestival, een bruisend openingsweekend, goed voor 2.669 tevreden bezoekers, onder wie heel wat gezinnen met kinderen.

Ter voorbereiding van deze vernieuwing was de hoofdtentoonstelling sinds de zomer van 2016 tot eind september 2018 gesloten. Het Industriemuseum blijft stabiel in zijn publieksbereik in 2018, met 42.324 bezoekers ten opzichte van 41.988 bezoekers in 2017.

'In 2019 gaan de vernieuwingswerken onverminderd verder: begin mei opent een fonkelnieuwe drukkerijafdeling de deuren. Het wordt een bijzondere plek: bezoekers maken er kennis met drie eeuwen grafische industrie en kunnen er ook zelf aan de slag. In 2020 is de textielafdeling aan de beurt. Tegen die tijd steekt het volledige voormalige fabriekspand, maar liefst drie verdiepingen van 1.000 m² aan permanente tentoonstellingen, in een nieuw kleedje.'

 

Het Huis van Alijn klokt af op 75.774 bezoekers. De vernieuwde hoofdtentoonstelling, die eind 2017 opende, kon in 2018 op veel bezoekers rekenen. Tradities, rituelen en gewoontes blijven de aandachtspunten van het nieuwe Huis van Alijn. Voor het eerst werden de tijdelijke expo's 'Gentse Feesten' en 'Rook' in nieuwe, grotere ruimtes ingericht. Zo kan het museum de bezoekers een comfortabelere museumbeleving garanderen. De museumzoektochten in iedere schoolvakantie en de vele activiteiten voor gezinnen zijn ook dit jaar echte voltreffers. Daarnaast blijven de voorstellingen van Pierke en de activiteiten tijdens de Gentse en Patersholfeesten een succes.  

'Ook in 2019 blijft het museum verder inzetten op gastvrijheid en toegankelijkheid, zowel voor als achter de schermen. Het museum zoekt naar vernieuwende mogelijkheden, in samenwerking met verschillende partners, om iedereen een gelijkwaardige museumbeleving te geven. In 2018 lag de focus op mensen met dementie en autisme. In 2019 zal het museum hier ook verder op inzetten. Tradities, rituelen en gewoontes zijn hierbij een onuitputtelijke bron

Het STAM telde 63.035 bezoekers in 2018. Het afgelopen jaar was rijkgevuld in het STAM. ‘Stad en Universiteit. Sinds 1817’, de expo  naar aanleiding van de 200e verjaardag van de Gentse universiteit, liep nog tot en met 27 maart. De randprogramma’s bij de expo, met zowel een focus op stedenbouw en architectuur als op geschiedenis, waren een schot in de roos.  Twee Gentenaars toonden hun verzameling in ‘De kubieke meter’. De buitenexpo ’18 in 18’ met foto’s van Isabel Pousset zorgde vanaf juni voor een extra troef op de Bijlokesite (bezoekers werden niet geteld en dus ook niet opgenomen in de bezoekerscijfers). Via onder andere een take away-tentoonstelling op verplaatsing verzamelde het STAM in oktober en november verhalen over de buurt rond het Neuseplein. Het STAM kent via stamgent.be ook digitale bezoekers: zij raadplegen onder meer de collectie online en bezoeken de digi-expo’s. 21.905 mensen bezochten in 2018 een van deze digi-expo’s.  Het STAM wordt ook steeds vaker gebruikt voor evenementen en zaalverhuur. 2018 was goed voor 20 procent meer activiteiten en 40 procent meer deelnemers ten opzichte van 2017. 

'De laatste twee maanden werd het lekker druk in het museum. ‘Het museum van de misdaad’ kreeg op twee maanden tijd al meer dan 15.000 bezoekers over de vloer. Misdaad loont dus effectief ;). De expo loopt nog tot en met 30 april 2019.'

 

In 2018 mocht het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) 102.850 bezoekers verwelkomen. Het aantal bezoekers voor de vaste collectie van het museum stijgt sinds enkele jaren gestaag en ook de vernieuwde collectiepresentatie ‘Van Bosch tot Tuymans: een vitaal verhaal’ die in het najaar van 2017 is voorgesteld, wordt duidelijk gesmaakt. Het publieksaanbod werd de afgelopen jaren daarbij sterk uitgebreid, met een extra focus op het aanbod voor specifieke doelgroepen. In dit verband organiseerde het MSK in 2018 maandelijks rondleidingen voor mensen met dementie, voor blinden en voor slechtzienden. Het aantal instaprondleidingen werd ook verhoogd en het museum startte met een jongerenwerking, ‘Schoon Volk!’. Ook de tijdelijke tentoonstellingen waarin oude en moderne kunst werden belicht, deden het goed in 2018. ‘Medardo Rosso. Pionier van de moderne sculptuur’ werd in de binnen- en buitenlandse pers lovend onthaald. De presentatie ‘Gaspar de Crayer en Gent. Onlosmakelijk verbonden’ die in samenwerking met het Musée de Flandre in Cassel (Frankrijk) werd gebracht, leidde tijdens de zomermaanden tot een hernieuwde belangstelling voor deze 17de-eeuwse kunstenaar en zijn nalatenschap in onze stad. Maar het is vooral de najaarstentoonstelling ‘De dames van de barok’ die hoge ogen gooit en duizenden bezoekers laat kennismaken met deze stoutmoedige vrouwelijke schilders uit de Italiaanse renaissance en barok.

'Het aantal bezoekers aan het MSK stijgt jaar na jaar en ook het publieksaanbod werd uitgebreid en sterk gewaardeerd. In 2019 wil het MSK op dit elan doorgaan, door nog sterker uit te pakken met wat Gent aan kunst in huis heeft.'

 

Museum Dr. Guislain kon dit jaar met 75.331 bezoekers weer op een stijging van de bezoekerscijfers rekenen. Tijdens het voorjaar was de tentoonstelling 'Angst' nog te zien, die zowel bij publiek als bij de pers op veel aandacht kon rekenen. Tijdens de zomermaanden toonde het museum een selectie uit de Galerie Atelier Herenplaats uit Rotterdam en het Kunsthuis Yellow Art in Geel. Ook de greep uit de resultaten van de kunstenaarsresidenties in psychiatrische ziekenhuizen in Utrecht en New York werd zeer gesmaakt. Het najaar stond in het teken van de tentoonstelling 'Prikkels. Tussen pijn en passie', die een mooie start nam en nog tot 26 mei 2019 loopt.  Het is een vruchtbare samenwerking met Kopergietery, de Gezinsbond, het Kinderrechtencommissariaat, Jongerenwelzijn en Mediawijs. Momenteel wordt er volop gewerkt aan de nieuwe presentatie van de permanente tentoonstelling, die in oktober 2019 geopend zal worden en waaraan heel wat publieksactiviteiten zullen worden gekoppeld.

'De stijging van de bezoekerscijfers heeft voornamelijk te maken met het aanbod van het museum. Twee tijdelijke tentoonstellingen sloten zeer goed aan bij een breed maatschappelijk gedragen aanvoelen. Zowel 'Angst' als 'Prikkels' bereikten een breed publiek en werden individueel en in groepsverband bezocht. 'Prikkels' kaderde als initiatief dan ook in een groter samenwerkingsverband, waardoor het appel van de tentoonstelling veel breder is. Specifieke nieuwe activiteiten werden ook goed ontvangen. Zo waren er de ‘buggytours’, de activiteiten in samenwerking met de buurtwerking en ook de app GuislainGuislain.’

 

Vorig jaar liet De wereld van Kina, het natuurmuseum voor kinderen en jongeren, nog een groei van 18% optekenen (53.869 bezoekers). In 2018 werd die groei bevestigd. 54.675 bezoekers bezochten de twee locaties van het museum: De wereld van Kina: het Huis op het Sint-Pietersplein en De wereld van Kina: de Tuin in het Berouw. Hoewel De wereld van Kina voor veel klassen een vaste schooluitstap blijft, stijgt vooral het aandeel bezoeken in gezinsverband. Met activiteiten, workshops en tijdelijke tentoonstellingen biedt het museum hierop een antwoord. Zo vonden vele bezoekers dit jaar de weg naar de tijdelijke tentoonstelling ‘Fungal Futures 03’. Deze expo over het gebruik van zwammen als materiaal, op het snijpunt van design en wetenschap, daagde de bezoeker uit om na te denken over de (duurzame) materialen van de toekomst. Van mei tot november waren in het museum duurzame materialen en toepassingen met mycelium (de zwamdraden van een paddenstoel) te zien. Rond de expo werd een programma uitgewerkt met workshops, lezingen, een ontwerpwedstrijd en studiedagen. Vanaf juni konden beginnende lezers dan weer terecht in de museumtuin van De wereld van Kina: de Tuin voor het voorleespad ‘Vos en Haas en de seizoenen’.

'Bij een zo breed mogelijk publiek verwondering opwekken voor de natuur, dat is onze missie. Zo kozen we dit jaar voor de innovatieve tentoonstelling ‘Fungal Futures 03’. Met zulke projecten brengen we steeds weer andere bezoekers in contact met het museum. Ook de komende jaren worden boeiend met de vernieuwing van enkele permanente opstellingen in De wereld van Kina: het Huis.'

 

Historische Huizen, open monumenten en monumentale kerken

Het cultuur-toeristisch product van Historische Huizen Gent kon het voorbije jaar in totaal 637.678 bezoekers aantrekken.  

Op nummer één staat uiteraard het Gravensteen met voor 2018 het recordcijfer van 387.284, een stijging van 12% tegenover vorig jaar. De nieuwe Comedy Tour (in vijf talen) van Wouter Deprez, gelanceerd in september, wekte veel belangstelling en wordt zeer positief onthaald. De vijfde editie van het Winterwonderkasteel stond dit jaar in het teken van de Vikings en haalde met nagenoeg 38.000 bezoekers het hoogste aantal ooit.

De Sint-Pietersabdij blijft een vaste waarde als tentoonstellingshuis en ontmoetingsplek. De cijfers hangen vooral samen met het publiekspotentieel van de diverse tentoonstellingen en schommelen ook navenant. Het voorbije jaar kreeg de abdij 65.703 bezoekers over de vloer. In de zomer lokte de Cubaanse fotografietentoonstelling ‘Korda, Beauty and Revolution’  6.409 bezoekers. De expo 'Lang leve de Muziek, 60 jaar liedjes uit de Lage Landen’ startte in oktober en was in de laatste maanden van 2018 goed voor 16.159 bezoekers. Nu al blijkt dat deze grote muziektentoonstelling, die nog tot in juni 2019 loopt, sowieso een publiekslieveling is. De tentoonstelling in samenwerking met de UGent, ‘In de Ban van de Tijd’, die reeds gestart was in 2017 en tot april 2018 bleef lopen, bekoorde in totaal 8.668 bezoekers, van wie 3.817 in 2018. Het geeft aan dat Historische Huizen Gent ook met een behoorlijk academisch thema een toegankelijke en interessante tentoonstelling kan maken.

Het belfort kent een gelijkaardige groei en klopt af op 148.565 bezoekers. De twee topmonumenten surfen uiteraard mee op het succes van Gent als florerende toeristische bestemming en de groei van toerisme wereldwijd.

Hotel d’Hane Steenhuyse, een van de twee stadspaleizen van Historische Huizen Gent, charmeerde met de hulp van enthousiaste vrijwilligers een erg uiteenlopend publiek. Pas sinds april en enkel op vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddagen wordt het stadspaleis. opengesteld voor vrij bezoek. Toch vonden reeds 26.000 toeristen, shoppers én Gentenaars de weg naar deze verborgen ‘parel van de Veldstraat’.

De uitermate sfeervolle site van de Sint-Baafsabdij, open van april tot november op vrijdag-, zaterdag- en zondagnamiddag, ontving 10.706 bezoekers.

'Onze Historische Huizen floreren! Ik ben zeer blij dat we de stap hebben gezet om Hotel d’Hane Steenhuyse drie namiddagen open te stellen als vrij bezoekbaar historisch huis. Bezoekers zijn erg gecharmeerd door deze verborgen parel en dat straalt af op onze medewerkers en vrijwilligers. De Sint-Pietersabdij blijft met haar originele tentoonstellingen en gastvrije ruimten een plek van ontmoeting en beleving. Waar anders bezoek je een tentoonstelling zingend en dansend, zoals nu 'Lang leve de muziek'? In het Gravensteen hebben we met een nieuwbakken Comedy Tour en een make-over van de presentatie van foltertuigen het eerste hoofdstuk geschreven van ons ambitieus vernieuwingstraject. Met 387.000 bezoekers vestigden we een nieuw record. Ook het succes van het belfort blijft aanhouden met nagenoeg 150.000 bezoekers het voorbije jaar! Ons cultuur-toeristisch product doet het goed, dat is wel het minste dat je kunt zeggen!'

 

Ook de monumentale kerken Sint-Baafskathedraal en Sint-Niklaaskerk zagen een recordaantal bezoeken in 2018. In de Sint-Baafskathedraal waren er voor het eerst meer dan een miljoen bezoeken, 1.026.769 om precies te zijn. Dat is 93.428 meer dan in 2017 of een stijging met 10%.

In de Sint-Niklaaskerk waren er 386.449 bezoeken, 51.341 meer of een stijging met 15,3%. Alleen het Lam Gods kende een lichte daling. Met 161.377 bezoeken is er een daling met 0,9% of -1.460 tegenover 162.837 in 2017.

Met deze indrukwekkende cijfers zijn de Gentse musea, monumentale kerken, open monumenten en Historische Huizen sterkhouders van kunsten en erfgoed.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern