Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Fout

Passed variable is not an array or object

Gent en Omgeving

Gentse Feesten op zijn 'Korenmarkts'

Mentalist-Gili-en-het-koffertje.JPG

De Feesten gaan van start en dit zullen de Gentenaars die de Korenmarkt bezoeken tijdens de Feesten geweten hebben, zeg maar horen, zien, luisteren en genieten.

De Korenmarkt kiest tijdens de Feesten 2018 opnieuw voor Gents en jeugdig talent zonder de gevestigde waarden te vergeten.

Denken we maar aan bijvoorbeeld het optreden op de openingsavond van de groep Chris Hageland op vrijdag 13 juli om 18u op het podium van de Korenmarkt.

Nie Neute en gasten staan er om 20u en de 9000 All Stars spelen de nacht in vanaf 22u30.

De ganse programmatie hierbij vermelden zou ons te ver voeren maar toch even de “stunt” van de Korenmarkt en de Feesten in de kijker zetten namelijk de voorspelling van de uitslag van het WK Voetbal door mentalist Gili.

Na zijn succesvolle voorspellingen van de winnaars van het Zesde Zintuig en van de cijfers van de Lotto, waagt mentalist Gili zich opnieuw aan een straffe stunt.

Gili overhandigde aan de organisatoren van de Feesten op de Korenmarkt een verzegeld koffertje met daarin zijn voorspelling van de uitslag van het WK Voetbal.

Op zondag 15 juli om 21u, de dag van de finale WK, staat Gili op het Korenmarkt podium, de verzegelde koffer zal dan geopend worden en zal de voorspelling aan het publiek getoond worden.

Allen daarheen om te bekijken dat Gili in zijn opzet slaagde of hij het “voerballetje” mis geslagen heeft.

JEAN BUYLE

0
0
0
s2smodern

Stadsbouwmeester gaat samen met Vlaamse Bouwmeester op zoek naar toparchitectenteam voor Gravensteen

284348-MDC_TVB_OO36_gent_gravensteen_002_LR-e7abe7-large-1530706197.jpg

De Vlaamse Bouwmeester heeft een open oproep gepubliceerd voor het Gravensteen. Dat betekent dat er op zoek gegaan wordt naar een interdisciplinair ontwerpteam dat een masterplan kan ontwikkelen. Een bijzonder belangrijke stap in het vernieuwingstraject voor het Gravensteen.

 
 

De burcht in het hart van de Gentse stadskern vormt met haar versterkte muren met kantelen, uitkijktorens, donjon en poortgebouw, een sterk landmark, dat jaarlijks meer dan 300.000 bezoekers aantrekt. Als belangrijke historische getuige en exponent van de rijke middeleeuwse geschiedenis van de stad heeft het Gravensteen in het verleden al jarenlange restauraties ondergaan. Vandaag zet het IVA Historische Huizen van de Stad Gent in op een betekenisvolle en kwalitatieve beleving van het monument met verschillende parcours en storytelling op maat van de bezoekersgroepen. Daarbij fungeert het Gravensteen niet enkel als een feitelijke, historische of authentieke plek, maar ook als een mythische en imaginaire plek. Een sterk ontwerpteam moet die ambitie terughoudend vormgeven op het vlak van architectuur, restauratie, landschapsontwerp, scenografie en mediatechnologie.

'Het Gravensteen heeft als historisch monument ontzettend veel te bieden, maar voldoet op dit ogenblik niet aan de huidige opvattingen van een state-of-the-art bezoekersbeleving voor een heel gevarieerd publiek. Met het dossier voor een hefboomproject van Toerisme Vlaanderen is de Stad Gent begonnen het verhaal te schrijven voor een nieuw Gravensteen in Gent. Zowel het stadsbestuur als Toerisme Vlaanderen trekken daarbij de kaart van integrale toegankelijkheid en familievriendelijkheid.

Bezoekerservaring naar hoger niveau tillen

Door een geslaagde herwaardering van de historische elementen, het opwaarderen van de markante onderdelen en het herbekijken van de routing, wil Stad Gent de bezoekerservaring in deze 21ste eeuw naar een hoger niveau tillen. De binnentuin heeft veel potentieel als stedelijke ‘verborgen’ groenruimte en als deel van het belevingsparcours. Het dak van de donjon heeft de potentie van een groot balkon met zicht over de stad. En het huidige, benepen kassagebouw is aan vervanging toe.

 

De mogelijkheden tot integratie van een ruim en comfortabel bezoekersonthaal, sanitair en eventuele aanvullende functies zijn voor de ontwerpers een belangrijk vraagstuk. Het noordelijk bijgebouw kan in de routing en toegankelijkheid een sleutelrol spelen. Uiteraard speelt de dialoog tussen oud en nieuw een cruciale rol en moeten de nieuwe ingrepen de erfgoedwaarden van de burcht versterken.

 

Vernieuwd Gravensteen tegen 2023

De Stad Gent treedt op als bouwheer en mandateert de Vlaamse Bouwmeester om de open oproep te lanceren. In het najaar van 2018 zullen uit alle inzendingen maximaal vijf ontwerpers geselecteerd worden die in de tweede fase een ontwerp kunnen indienen. In het voorjaar van 2019 wordt het ontwerpteam aangesteld. Het project moet in 2023 beëindigd zijn.

 

De opdracht wordt geraamd op 8,1 miljoen euro. Het totale investeringsbudget wordt gedragen door drie partijen: Toerisme Vlaanderen subsidieert 60% van de infrastructuurwerken en scenografie. Het Agentschap Onroerend Erfgoed Vlaanderen subsidieert alle restauratiedossiers op basis van het goedgekeurd beheersplan. De Stad Gent draagt de netto- investeringslast van het totale project.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Gentse binnenstad krijgt nieuwe voetgangersbewegwijzering

283804-Voetganger-2f837c-large-1530015294.jpg

Gisteren werd het ontwerp voor de nieuwe toeristische voetgangersbewegwijzering in de Gentse binnenstad voorgesteld. De huidige bewegwijzering dateert van 2007 en was aan vervanging toe. De nieuwe borden en pijlen moeten bewoners, bezoekers en studenten wegwijs maken langs de vele toeristische bezienswaardigheden in de stad.

 

De toeristische voetgangersbewegwijzering krijgt een nieuw design, dat kadert in het verhaal van een coherent stadsmeubilair in het Gentse straatbeeld. Het is het eerste project dat kadert binnen het Integraal Plan Openbaar Domein (kortweg IPOD III) van de Stad Gent. Dit plan moet meer samenhang brengen in de inrichting van de publieke ruimte en het stadsmeubilair.

 

De huidige bewegwijzering vervangt de bestaande die dateert van 2007. Sommige palen waren niet meer verzorgd en stonden schuin. Een aantal infoborden zijn verdwenen.

De bewegwijzering breidt ook uit: de zes haltes van de Hop-on Hop-off watertram krijgen voor het eerst een bewegwijzering. Ook drie trekpleisters krijgen voor het eerst wegwijzers: De Krook, Zebrastraat en het Dr. Guislainmuseum. Op die manier vinden toeristen nog beter hun weg in de stad en naar het Kunstenkwartier.

Steun van Europa

Het project krijgt financiële steun van Europa binnen het Interreg V-project 'Golden Leie-Lys', dat toeristische partners in Frankrijk en België langs de Leie verbindt. De investering kan rekenen op een steun van 50% van de Europese Unie. Kostprijs van het project: 300.080 euro waarvan 145.037 euro gesubsidieerd door Europa.

114 palen, 40 infoborden, 1.428 wegwijzers

Doorheen de stad -zowel in het historisch centrum als in het kunstenkwartier- zullen 114 palen te vinden zijn met daaraan meer dan 1.400 wegwijzers. 40 palen dragen naast wegwijzers ook een informatiebord met oriëntatiekaart en meer uitleg in verschillende talen over de plek waar je staat.

'Onze toeristische bezienswaardigheden zijn gemakkelijk te voet te bezoeken doorheen het grote voetgangersgebied. De bewegwijzering helpt toeristen, studenten én Gentenaars om zich beter te oriënteren in de stad en geeft hen up-to-date info.'

Modulair design

Bovendien zal het in de toekomst makkelijker zijn pijlen, borden of palen te vervangen, verwijderen of bij te plaatsen want het design werd volledig modulair gemaakt, zoals ook voorgeschreven door de IPOD III-richtlijnen van de Stad Gent.

 

Na de zomer wordt er begonnen met de productie van de nieuwe bewegwijzering en de nieuwe bewegwijzering zou volledig voltooid moeten worden tegen maart 2019, het begin van het nieuwe toeristische seizoen.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Gents toerismebeleid leidt tot verstandige toeristische groei, een hoge belevingswaarde voor toeristen en leefbaarheid voor bewoners

283947-browse-f2ecc8-large-1530171985.jpg

Het Gentse model van toerismebeleid werkt, dat blijkt uit cijfers uit het hotelrapport 2017 van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen en uit het Kunststedenonderzoek 2017 van Toerisme Vlaanderen. De Stad Gent heeft de laatste vijf jaar sterk ingezet op samenwerking tussen de lokale overheid en de hotelsector, en een goede spreiding van toeristen in tijd en ruimte. Daardoor blijft de rentabiliteit voor de sector goed, de leefbaarheid voor de bewoners intact, en is de kwaliteit van de toeristische beleving hoog en authentiek.

 

 

Hoogste bezettingsgraad van Vlaamse kunststeden in 2017

Op donderdag 28 juni 2018 maakte de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen de resultaten van het Hotelrapport 2017 bekend. Het rapport werd samengesteld door Christian Holthof, lector aan de opleiding Hotelmanagement van de Artesis Plantijn Hogeschool Antwerpen. Gent blijkt met 80,67 % opnieuw de hoogste bezettingsgraad van de Vlaamse kunststeden te hebben. De Gentse hotels weten hun sterke reputatie jaar na jaar opnieuw waar te maken en blijven gestaag groeien. Uit de belangrijkste vaststellingen blijkt daarnaast dat de Gentse hotels hun sterke marktpositie kunnen behouden.

 
  • De bruto kamerbezetting is het hoogst in Gent en blijft ook groeien: van 76,25% in 2013 naar 80,67% in 2017
  • De Gentse hotels nemen een sterke economische positie in: de tewerkstelling per kamer in Gent is de hoogste
  • Wat opvalt, is dat het verschil tussen het hoog- en laagseizoen relatief klein is in Gent. Alleen in januari is er een brutokamerbezettingsgraad onder de 70%.
  • In Gent is er een mooie mix tussen recreatief toerisme, zakentoerisme en congrestoerisme. Het aandeel recreatief groepstoerisme (busreizen) is gedaald naar minder dan 5%.

 

Zeer goed rapport van toeristen uit binnen- en buitenland

Toeristen ervaren Gent als een topbestemming. Dat blijkt uit het onderzoek dat Toerisme Vlaanderen samen met de toeristische organisaties van Brussel en de Vlaamse Kunststeden liet uitvoeren en dat op zaterdag 30 juni 2018 werd voorgesteld door Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts.

 

De toeristische ervaring maakt dat Gent een sterk toeristisch imago opbouwt, dat in de eerste plaats gebaseerd is op zijn vriendelijkheid en gastvrijheid. Ook cultuur / cultureel en feesten / folklore komt naar voor. Daarin maakt Gent het verschil met de andere steden.  Net zoals in de andere steden werkt het Gentse erfgoed, de geschiedenis en het lekkere eten ook imagobepalend.

 

Dat Gent zijn beloftes waarmaakt leidt tot bovengemiddelde tevredenheids- en bestedingsscores. Men ervaart Gent als veilig, niet te druk en kindvriendelijk. Verbeterpunten zijn de integrale toegankelijkheid en het aanbod aan en de kwaliteit van te bezoeken bezienswaardigheden. De Stad Gent is zich daarvan bewust en investeert samen met Toerisme Vlaanderen in de uitbouw van kernproducten: het Gravensteen en het Lam Gods voorop.

 

Enkele cijfers op een rij:

  • De belangrijkste verleiders om Gent te bezoeken zijn, net zoals in andere kunststeden, het Gentse erfgoed (33%) en het lekkere eten en drinken (29%). Zaken waarmee Gent het hoogste van alle steden scoort, en Gent uniek maken, zijn de aangename (vakantie)sfeer (32%), ontspanning en uitgaan (26%) en de (culturele) evenementen (19%).
  • De verblijfstoerist in Gent is 43 jaar oud, wat overeenkomt met het gemiddelde van de kunststeden. Verblijfstoeristen in Gent reizen het vaakst in vriendenkring (39%) en slapen meer dan gemiddeld in B&B (23%) en jeugdlogies (7%). Gent is de kunststad met het laagste (17%) aandeel reizigers die een pakketreis hebben geboekt. 64% bezoekt het infokantoor, wat de hoogste score is van alle steden.
  • Maar liefst 85,4 % is tevreden tot zeer tevreden over zijn verblijf in Gent. Dat is de tweede hoogste score. Gastvrijheid, netheid, prijs-kwaliteit en horeca scoren hoog. Verbeterpunten zijn de integrale toegankelijkheid en de kwaliteit van en aanbod aan attracties. 81% vindt Gent geschikt als vakantiebestemming voor kinderen, 98% voelde zich veilig in Gent en slechts 11% vond het op bepaalde plaatsen te druk. Dat laatste is de op een na laagste opgetekende score.

Gentse aanpak werkt

'Ondanks de grote populariteit van Gent heeft het stadsbestuur geen blinde toeristische groei nagestreefd. Daar wordt de sector sterker van en daardoor blijft de belevingswaarde kwalitatief. De focus lag ook op verdieping met duurzaam toerisme, kindvriendelijkheid en een aanbod voor mensen in armoede via het Steunpunt Vakantieparticipatie. Uit een recente bewonersbevraging van Toerisme Vlaanderen bleek dat Gentenaars toerisme in hun stad steunen en graag meer betrokken willen worden bij toerisme. Dat doen we al met cultuurtoeristische projecten als het Lichtfestival en het Van Eyckjaar in 2020, waar de bewoners uitgebreid betrokken worden bij het aanbod, maar dat mag gerust nog meer in de toekomst.'

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Schepencollege Gent leert reanimeren

reanimeren-2.JPG

 

Per jaar krijgen 10.000 mensen in ons land een hartstilstand.

Slecht 5 à 10% overleeft dit. Maar overlevingskansen stijgen als iemand binnen de 3 à 5 minuten wordt gereanimeerd met eventuele hulp van een AED of “automatische externe defibrillator”.

 

 

De overlevingskansen stijgen dan tot 60 à 70%. De Stad Gent en het Rode

Kruis, bestaat ondertussen reeds 120 jaar, slaat de handen samen aan de

spreekwoordelijke ploeg en promoten volop een betere kennis van de

reanimatie technieken en het gebruik van de defibrillator.

Het college van Burgemeester en Schepenen kregen op het stadhuis zopas

alvast een “lesje” in reanimeren over dit alles en konden de technieken in

de praktijk, op poppen en modellen, uitproberen.

reanimeren-1.JPG

 

Zowel burgemeester als schepenen gaven het “beste van zichzelf” en

“werkten zich in zweet” om indien nodig Gentenaars, en andere bezoekers

van onze stad, te kunnen helpen, reanimeren en levens te redden.

Een warm aanbevolen opleiding voor iedereen waarvoor men onder meer

terecht kan bij het Rode Kruis.

 

 

Jean Buyle

 

0
0
0
s2smodern

OMG! Van Eyck was here: Gent viert in 2020 haar grootste Vlaamse Meester

lamgods.jpg

In 2020 brengt Gent een jaar lang hulde aan Van Eyck, de Vlaamse Meester die onlosmakelijk met de stad verbonden is door zijn wereldberoemde meesterwerk, het Lam Gods. Met de grote tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in het Museum voor Schone Kunsten (MSK), een gloednieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal en een rijk cultureel-toeristisch programma toont Gent hoe de nalatenschap van deze virtuoze meester na zes eeuwen nog steeds door de aderen van de stad en haar inwoners vloeit.

 

Het themajaar 'OMG! Van Eyck was here' in 2020 kadert in het overkoepelende project Vlaamse Meesters van Toerisme Vlaanderen. Met drie opeenvolgende themajaren heeft het de ambitie drie miljoen toeristen naar Vlaanderen te lokken en de Vlaamse Meesters ook bij de Vlamingen zelf bekender te maken. Antwerpen bijt in 2018 de spits af met 'Antwerpen Barok. Rubens inspireert', waarna Brussel in 2019 volgt met het 'Bruegeljaar'. Gent sluit in 2020 af.

'Ik speel de Vlaamse Meesters uit als culturele ambassadeurs voor Vlaanderen vakantieland. Ons ambitieus driejarenprogramma zal kunstliefhebbers uit de hele wereld verleiden om een bezoekje te brengen aan de bakermat van die beroemde Vlaamse Meesters. Ik investeer via Toerisme Vlaanderen 25 miljoen euro in dit programma, waarvan 6,5 miljoen euro voor projecten rond Van Eyck. Dankzij Meesters zoals Van Eyck kunnen we ons internationaal profileren als een broeihaard van vakmanschap, innovatie en creativiteit.'

OMG! Van Eyck was here: de onbreekbare band tussen Gent en de grootmeester

Wie Gent zegt, zegt het Lam Gods. Gent is de stad waar Van Eyck zijn wereldberoemde meesterwerk schilderde en waar al zes eeuwen lang miljoenen bezoekers van over de hele wereld het altaarstuk komen bewonderen.

In 2020 wijdt Gent met 'OMG! Van Eyck was here' een volledig jaar aan het Lam Gods en Van Eyck, aan hun onbetwistbare band met de stad, en aan hun nalatenschap die tot op vandaag verder leeft. De titel is een knipoog naar de handtekening 'Johannes de Eyck fuit hic', die Jan Van Eyck zelf plaatste op zijn 'portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw'. Daarmee trad hij als één van de eerste kunstenaars - op het kantelpunt tussen de middeleeuwen en de renaissance - uit de anonimiteit. Anderzijds staat de titel ook voor de sterke stempel die Van Eyck en het Lam Gods op Gent gedrukt hebben. Een symbool voor de link tussen de artiest en de stad, tussen het meesterschap in de 15de eeuw én vandaag, tussen Gent in het verleden en in het heden. 

Het campagnebeeld met de zingende engel, die een “oooh” of een “aaah” uitdrukt, geeft de verwondering weer die bezoekers nog steeds voelen én uiten wanneer ze het Lam Gods zien. En nu het Lam recent zijn originele indringende blik heeft teruggekregen, zal dit meer dan ooit van toepassing zijn.

Blikvangers in 2020 worden de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in het MSK en de opening van het nieuwe bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal. Beiden met de steun van Toerisme Vlaanderen.

De Stad Gent zal daar bovenop ook een rijk programma met nationale en internationale visibiliteit en uitstraling rond Van Eyck en het Lam Gods ontplooien, in samenwerking met de culturele, toeristische en economische sectoren in de stad.

Cultuur Gent staat in voor de volledige coördinatie van het themajaar en roept initiatiefnemers uit alle sectoren vandaag op om mee te denken, te maken en te bouwen.

Voor de grotere initiatieven met internationale uitstraling zal de Stad Gent een extra subsidielijn voor Van Eyck-projecten lanceren, waar niet alleen de Gentse culturele sector, maar álle Gentse initiatieven uit diverse sectoren een beroep op kunnen doen. Begin 2019 zal alle informatie hieromtrent beschikbaar zijn. Indienen zal mogelijk zijn in het voorjaar 2019.

De bestaande subsidiekanalen kunnen eveneens aangewend worden bij de realisatie van culturele projecten.

 

Hoe het programma van 'OMG! Van Eyck was here' stilaan vorm zal krijgen, is te volgen via de website www.vaneyckwashere.be, die nu al online is, en waarlangs iedereen de geleidelijke ontwikkeling en invulling van het themajaar zal kunnen volgen. Een website om in de gaten te houden!

'Als titel van het themajaar werd 'Oh My God! Van Eyck was here' gekozen. En dat is niet toevallig. Gent is de thuisstad van het Lam Gods, dat wereldwijd beroemder is dan onze stad zelf. Het was hier dat Van Eyck dit meesterwerk schilderde, waarmee hij de Europese kunstgeschiedenis voorgoed zou veranderen. De Stad Gent zet haar schouders onder een overkoepelend themajaar met de ambitie Gent, Van Eyck en het Lam Gods te laten versmelten in het DNA van de Gentenaren en in de harten van de bezoekers. Hiervoor zal de stad in samenwerking met verschillende sectoren, zoals cultuur, toerisme en economie een sterk programma met nationale en internationale visibiliteit en uitstraling uitbouwen.' 

'Van Eyck. Een optische revolutie': a once in a lifetime experience in het MSK

In het voorjaar van 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) hulde aan Jan van Eyck met de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie'. In het middelpunt van de tentoonstelling staan de gerestaureerde buitenluiken van 'De aanbidding van het Lam Gods', maar zeer uitzonderlijk reist ook een substantieel aantal van de twintigtal werken van de Vlaamse Meester die wereldwijd bewaard worden naar Gent.

 

Van Eyck stak uit boven zijn tijdgenoten en ontketende een optische revolutie. Met zijn weergaloze techniek en observatievermogen tilde hij de olieverfschilderkunst tot ongekende hoogten en bepaalde hij de verdere koers van de schilderkunst. Centraal in de tentoonstelling staat de restauratie van de buitenluiken van zijn meesterwerk 'De Aanbidding van het Lam Gods', uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en gestart in 2012 in het MSK. De bezoekers zullen het spectaculaire resultaat van de gerestaureerde buitenluiken in directe dialoog met andere kunstwerken van Van Eyck van dichtbij kunnen bewonderen. Dit zal leiden tot een herevaluatie van zijn kunst en de historische context waarin ze tot stand kwam.

 

Jan van Eyck was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. Terzelfdertijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Ook deze creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht, zal aan bod komen in de tentoonstelling.

Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken, zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. Ook zij bewogen zich in de hoogste kringen en kregen prestigieuze opdrachten. De tentoonstelling zoomt in op de artistieke raakpunten en verschillen.

 

'Van Eyck. Een optische revolutie' ontrafelt de mythes over de kunstenaar en zet zijn techniek, zijn oeuvre en zijn invloed in een nieuw perspectief. De tentoonstelling wil de bezoekers een gevoel van bewondering ontlokken dat vergelijkbaar is met wat tijdgenoten ervoeren toen ze zijn kunst voor het eerst zagen: een once-in-a-lifetime ervaring.

Gloednieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal: beleef het Lam Gods in augmented virtual reality

In juni 2020 opent in de Sint-Baafskathedraal een gloednieuw bezoekerscentrum, waar de gerestaureerde panelen van het Lam Gods en verschillende andere authentieke kunstschatten in al hun pracht en praal te bewonderen zullen zijn. Met behulp van een augmented reality-bril zullen bezoekers diep in het verleden kunnen reizen en de bewogen geschiedenis van het Lam Gods en de Gentse kathedraal kunnen beleven alsof ze er zelf bij waren. Zowel het meesterwerk als het imposante gebouw zullen in volle glorie tot leven komen met historische simulaties en interactieve modules.  

 

Tijdens het bezoek nemen een aantal personages het woord die een belangrijke rol hebben gespeeld doorheen de fascinerende geschiedenis van het Lam Gods. Een van die personages, en misschien wel de belangrijkste, is Jan van Eyck. Het was zijn broer Hubert die de opdracht voor het Lam Gods had aanvaard, maar Hubert stierf nog voordat hij het altaarstuk had kunnen voltooien. Het was Jan die het werk zou afmaken.

 

De personages worden ingesproken door professionele stemacteurs, maar voor de stem van Jan lanceert de Kathedraal zelf een oproep: 'Word jij de stem van Jan van Eyck? Hoe zou de stem van Jan van Eyck geklonken hebben? We hebben er het raden naar. Jan was ongeveer 40 jaar toen hij het Lam Gods schilderde. Hij zou afkomstig zijn uit het Maasland. Maaseik wordt vaak genoemd, al kunnen we dat niet met absolute zekerheid stellen. Zoeken we daarom een typisch Limburgse stem? Neen. We zoeken de stem van een gepassioneerde kunstenaar, iemand op de top van zijn kunnen, iemand die net zijn meesterwerk aan het schilderen is.'

 

Iedereen kan zich kandidaat stellen: een professioneel stemacteur, een hedendaagse kunstenaar of een nobele onbekende. De Kathedraal vraagt een geluidsfragment door te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De beste stemmen zullen worden uitgenodigd voor een studio-opname.

Van Eyck in het Gentse DNA

Gent laat in 2020 zien dat Van Eyck na zes eeuwen nog steeds zijn stempel op de stad drukt.

De nalatenschap van Van Eyck stroomt door de aderen van de stad en vormt een deel van het DNA van de Gentenaren.

 

Het programma van het themajaar zal worden uitgebouwd rond drie grote inhoudelijke thema’s: kennis, inspiratie en mysterie.

 

Kennis & wetenschap

Wat weten we over Jan Van Eyck, het Lam Gods en hun nalatenschap? Over het 15de eeuwse Gent en 15de eeuwse kunst en hoe beiden vandaag nog doorwerken? 

De grote tentoonstelling in het MSK vormt een spil in dit thema, maar er zal ook worden samengewerkt met o.a. de UGent, de Krook en gidsenverenigingen. Kennis zal gedeeld worden via infomomenten, lezingen, cursussen, rondleidingen, workshops en een online kenniscentrum dat voor iedereen toegankelijk is.

Kennis vergaren en delen leidt tot inspiratie. Hoe het 15de eeuwse Gent en het Lam Gods vandaag nog inspireren, zal blijken uit de vele initiatieven die samen het jaarprogramma zullen vormen.

 

Inspiratie – kunst, creativiteit en beleving

Het Lam Gods is zoveel meer dan louter een stukje werelderfgoed. Het is een levend icoon dat eindeloos blijft fascineren. Generatie na generatie inspireert Van Eyck nieuwe Meesters. In 2020 zullen die dan ook met grote trots in de kijker worden gezet. In de kunsten, maar ook in andere disciplines. Beeldende kunsten, theater, dans, design, mode, gastronomie, muziek en zelfs shoppen zullen een jaar lang baden in de sfeer van Van Eyck en zijn virtuoze meesterwerk.

 

De intense kleuren en figuren uit het Lam Gods kunnen tot leven komen in voorstellingen. Flora kan geroken en geproefd worden in de uitmuntende keuken. Rijk brokaat of robuust eikenhout kunnen opduiken in hedendaagse ontwerpen. 15de eeuwse composities kunnen door de Gentse concertzalen galmen of herwerkt worden tot nieuwe composities. Zowel voor jong talent als voor gevestigde waarden ligt een onwaarschijnlijke rijkdom aan inspiratie te wachten.  

 

Mysterie & toekomst

Het Lam Gods blijft zes eeuwen na de onthulling een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op al wie het bewondert. Niet alleen door de religieuze symboliek en het vakmanschap, maar ook door de woelige geschiedenis en de tot de verbeelding sprekende omzwervingen van dit meesterwerk.

Het Lam Gods wakkert mysterie en nieuwsgierigheid aan. Het is een bron voor innovatieve storytelling. Het nieuwe bezoekerscentrum in Sint-Baafskathedraal zal hier met zijn augmented reality beleving sterk op inspelen en tevens de legacy verzekeren na 2020.

 

Didier De Wever

 
0
0
0
s2smodern