Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Regio

Schepencollege Gent leert reanimeren

reanimeren-2.JPG

 

Per jaar krijgen 10.000 mensen in ons land een hartstilstand.

Slecht 5 à 10% overleeft dit. Maar overlevingskansen stijgen als iemand binnen de 3 à 5 minuten wordt gereanimeerd met eventuele hulp van een AED of “automatische externe defibrillator”.

 

 

De overlevingskansen stijgen dan tot 60 à 70%. De Stad Gent en het Rode

Kruis, bestaat ondertussen reeds 120 jaar, slaat de handen samen aan de

spreekwoordelijke ploeg en promoten volop een betere kennis van de

reanimatie technieken en het gebruik van de defibrillator.

Het college van Burgemeester en Schepenen kregen op het stadhuis zopas

alvast een “lesje” in reanimeren over dit alles en konden de technieken in

de praktijk, op poppen en modellen, uitproberen.

reanimeren-1.JPG

 

Zowel burgemeester als schepenen gaven het “beste van zichzelf” en

“werkten zich in zweet” om indien nodig Gentenaars, en andere bezoekers

van onze stad, te kunnen helpen, reanimeren en levens te redden.

Een warm aanbevolen opleiding voor iedereen waarvoor men onder meer

terecht kan bij het Rode Kruis.

 

 

Jean Buyle

 

0
0
0
s2smodern

Machine uit Daens straks pronkstuk in het nieuwe Industriemuseum

283187-Die-machine-uit-Daens---Selfactor---MIAT---Industriemuseum-72c748-large-1529069318.jpg

Eind september wordt het huidige MIAT - het museum over industrie, arbeid en textiel - omgedoopt tot Industriemuseum. Bij de naamswijziging hoort ook een gloednieuwe hoofdtentoonstelling. Rond deze tijd wordt de 24 meter lange 'selfactor', bekend uit de film Daens, door de hijsluiken van het museum omhoog getakeld naar de bovenste verdieping, waar de nieuwe hoofdtentoonstelling een thuis krijgt. De verhuis is een huzarenstukje, want de gigantische machine moet volledig gedemonteerd worden.

 

 

Nieuwe naam, nieuwe tentoonstelling, nieuw logo

Er raast een nieuwe wind door het Gentse MIAT. Het typische fabrieksdak van de voormalige katoenspinnerij werd recent vernieuwd en ook de andere verdiepingen van het museum zijn nu aan vernieuwing toe. Het hele museumteam stippelde samen een nieuwe koers uit en eind september opent het MIAT alvast een nieuwe hoofdtentoonstelling.

'Het MIAT wil dit unieke momentum benutten en kiest voor een krachtige nieuwe naam: Industriemuseum. Met deze nieuwe, heldere naam en een sterk, universeel verhaal in de nieuwe hoofdtentoonstelling is na 40 jaar de toon gezet voor de hergeboorte van het museum.'

De nieuwe tentoonstelling brengt het grote verhaal van de industriële revoluties, doorspekt met kleine verhalen van handelaars, arbeiders en ondernemers. Een verhaal over mensen en machines, en hoe die de wereld rondom ons veranderden. Na de hoofdtentoonstelling ondergaan ook de overige tentoonstellingsruimten een make-over. Een make-over die overigens niet alleen in de tentoonstellingsruimtes te zien zal zijn, maar ook in de huisstijl van het museum. Een nieuw logo zal vanaf september op de gevel van het museum schitteren. Het is een stijlvol logo dat herinnert aan het typische fabrieksdak van de voormalige katoenspinnerij waarin het MIAT huist.

283621-logo-industriemuseum-bcf6d5-original-1529654163.jpg

 

Grote verhuisoperatie

Om de nieuwe hoofdtentoonstelling tijdig klaar te krijgen, is er momenteel een grote verhuisoperatie aan de gang. Machines worden ge(de)monteerd, schoongemaakt, ingesmeerd, behandeld en klaargemaakt voor hun nieuwe plek in het museum. Zo ook de selfactor, beter bekend als 'die machine uit Daens'.

'Elk stukje werd genummerd en gefotografeerd zodat we de machine stapsgewijs konden demonteren en opnieuw kunnen monteren. Als je weet dat het kortste stuk van de machine 3 meter lang is en het langste stuk 7 meter en bovendien loodzwaar, kan je begrijpen dat we veel manoeuvres moeten uithalen om alles door de smalle gangen van het museum te loodsen. En dan hadden we het nog niet over de 540 spillen en bobijntjes.'

De selfactor krijgt een prominente plek in de nieuwe tentoonstelling. De machine komt in een box terecht waar bezoekers aan de hand van bewegend beeldmateriaal helemaal worden ondergedompeld in de spinnerijen anno 1920. De machine zal in de nieuwe opstelling niet in werking zijn, maar zal volledig aangekleed worden met 540 katoenbobijnen – alsof ze net even stilstaat en zo weer in actie zal komen. Het katoen komt van het Helmshore Mill Textielmuseum, waar eind jaren '70 ook de selfactor zelf door het MIAT werd aangekocht.

'Die machine uit Daens'

De selfactor kreeg in 1992 opnieuw bekendheid door de film Daens. Op een bepaald moment wordt de kleine Milleke door de machine verpletterd. De productie moet op volle toeren draaien. Elk plukje katoen telt. Daarom worden kinderen onder deze selfactors ingezet om het katoenpluis op te rapen. De machine loopt echter volledig automatisch in en uit. Met alle gevolgen van dien wanneer een kind het ritme van de machine niet kan volgen en niet snel genoeg weggeraakt... Verpletterde vingers, breuken aan armen en benen of - zoals in de film – het knellen van het hoofd tussen wagen en frame.

'De selfactor verdient een plekje in de hoofdtentoonstelling omdat het een iconisch stuk is, dat in het collectief geheugen geprent staat als symbool voor de zware arbeid in de textielsector. En wat misschien niet algemeen geweten is, is dat deze machine niet enkel rond de eeuwwisseling werd gebruikt, maar zelfs tot de jaren 1990 actief werd ingezet in textielbedrijven in Oost-Europa.'

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Conincksberen evoceren Louis Minard , stichter én schouwburg, én Romain Deconinck, hét boegbeeld

jb-monique-en-claude.jpg

“Een educatief programma over Romain Deconinck, én Louis Minard”, zo kondigen de ex-Minardberen Claude Marissael en Monique De Bock hun “evocatie” aan.

Een “historische uiteenzetting” klinkt nogal zwaarwichtig maar toch zijn er velen voor wie de oorsprong en de evolutie van het legendarische volkstheater een totaal onbekend gegeven zijn. Wié beter, dan de rasechte theatermensen die het allemaal in de jaren zeventig ter plaatse hebben meegemaakt, om hierover te getuigen.

Claude Marissael neemt de biografie van architect Louis Minard (1801-1875) voor zijn rekening ,vertelt over de begindagen van “de Vlaamschen theater”, eerst als tegenhanger van de Franse Theater, zoals de opera aan de Kouter destijds werd genoemd.

De schouwburg werd gebouwd in 1847 en zal pas honderd jaar later zijn definitieve invulling als populair “volkstheater” krijgen. Eind jaren dertig was het Henri Van Daele die er zijn toneelstukken speelde en tijdens de oorlogsjaren was het producer “Dickson” die er de programmatie invulde.

Hopelijk wordt er ook aandacht gegeven aan de echte naam van het gezelschap (VZW GentsVolkstoneel”), en waar de koosnaam “de beren” vandaan komt. Daarnaast was er ook de “concurrentie” of “Het Volkstheater“ van Roger Piers (beter bekend als “De Drie Charels”) tevens directeur en progammator van de Ancienne Belgique tot 1968 ( de “AB” in de Veldstraat, nu Kruidvat-filiaal). Maar “Piers en zijn Charels” mochten in de Minard niet binnen van Romain.

Ondertussen, jaren veertig, had volkszangeres Helène Maréchal de jonge Romain Deconinck op sleeptouw genomen en in 1941 ging “Past op de velodieven”, het allereerste toneelstuk van Deconinck in premiére aldaar. “En de rest is geschiedenis”, en daarover komt Monique De Bock dan uitgebreid aan het woord, uiteraard doorspekt met de vele herinneringen en persoonlijke anekdotes. Het theaterkoppel heeft deze lezing al meer dan vijftig keer gegeven en is dus “goed ingespeeld”.

 

Romain en zijn Minard”, een historische uiteenzetting, te zien en vooral te beluisteren op zaterdag 14 juli, zondag 15, zaterdag 21 én zondag 22 juli . Telkens om 11 uur, in theater Scala, Dendermondsesteenweg 163, toegang 13 euro, inclusief aperitief, reservaties 09 228 87 20.

(ADT) - Foto Jean Buyle

0
0
0
s2smodern

OMG! Van Eyck was here: Gent viert in 2020 haar grootste Vlaamse Meester

lamgods.jpg

In 2020 brengt Gent een jaar lang hulde aan Van Eyck, de Vlaamse Meester die onlosmakelijk met de stad verbonden is door zijn wereldberoemde meesterwerk, het Lam Gods. Met de grote tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in het Museum voor Schone Kunsten (MSK), een gloednieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal en een rijk cultureel-toeristisch programma toont Gent hoe de nalatenschap van deze virtuoze meester na zes eeuwen nog steeds door de aderen van de stad en haar inwoners vloeit.

 

Het themajaar 'OMG! Van Eyck was here' in 2020 kadert in het overkoepelende project Vlaamse Meesters van Toerisme Vlaanderen. Met drie opeenvolgende themajaren heeft het de ambitie drie miljoen toeristen naar Vlaanderen te lokken en de Vlaamse Meesters ook bij de Vlamingen zelf bekender te maken. Antwerpen bijt in 2018 de spits af met 'Antwerpen Barok. Rubens inspireert', waarna Brussel in 2019 volgt met het 'Bruegeljaar'. Gent sluit in 2020 af.

'Ik speel de Vlaamse Meesters uit als culturele ambassadeurs voor Vlaanderen vakantieland. Ons ambitieus driejarenprogramma zal kunstliefhebbers uit de hele wereld verleiden om een bezoekje te brengen aan de bakermat van die beroemde Vlaamse Meesters. Ik investeer via Toerisme Vlaanderen 25 miljoen euro in dit programma, waarvan 6,5 miljoen euro voor projecten rond Van Eyck. Dankzij Meesters zoals Van Eyck kunnen we ons internationaal profileren als een broeihaard van vakmanschap, innovatie en creativiteit.'

OMG! Van Eyck was here: de onbreekbare band tussen Gent en de grootmeester

Wie Gent zegt, zegt het Lam Gods. Gent is de stad waar Van Eyck zijn wereldberoemde meesterwerk schilderde en waar al zes eeuwen lang miljoenen bezoekers van over de hele wereld het altaarstuk komen bewonderen.

In 2020 wijdt Gent met 'OMG! Van Eyck was here' een volledig jaar aan het Lam Gods en Van Eyck, aan hun onbetwistbare band met de stad, en aan hun nalatenschap die tot op vandaag verder leeft. De titel is een knipoog naar de handtekening 'Johannes de Eyck fuit hic', die Jan Van Eyck zelf plaatste op zijn 'portret van Giovanni Arnolfini en zijn vrouw'. Daarmee trad hij als één van de eerste kunstenaars - op het kantelpunt tussen de middeleeuwen en de renaissance - uit de anonimiteit. Anderzijds staat de titel ook voor de sterke stempel die Van Eyck en het Lam Gods op Gent gedrukt hebben. Een symbool voor de link tussen de artiest en de stad, tussen het meesterschap in de 15de eeuw én vandaag, tussen Gent in het verleden en in het heden. 

Het campagnebeeld met de zingende engel, die een “oooh” of een “aaah” uitdrukt, geeft de verwondering weer die bezoekers nog steeds voelen én uiten wanneer ze het Lam Gods zien. En nu het Lam recent zijn originele indringende blik heeft teruggekregen, zal dit meer dan ooit van toepassing zijn.

Blikvangers in 2020 worden de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie' in het MSK en de opening van het nieuwe bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal. Beiden met de steun van Toerisme Vlaanderen.

De Stad Gent zal daar bovenop ook een rijk programma met nationale en internationale visibiliteit en uitstraling rond Van Eyck en het Lam Gods ontplooien, in samenwerking met de culturele, toeristische en economische sectoren in de stad.

Cultuur Gent staat in voor de volledige coördinatie van het themajaar en roept initiatiefnemers uit alle sectoren vandaag op om mee te denken, te maken en te bouwen.

Voor de grotere initiatieven met internationale uitstraling zal de Stad Gent een extra subsidielijn voor Van Eyck-projecten lanceren, waar niet alleen de Gentse culturele sector, maar álle Gentse initiatieven uit diverse sectoren een beroep op kunnen doen. Begin 2019 zal alle informatie hieromtrent beschikbaar zijn. Indienen zal mogelijk zijn in het voorjaar 2019.

De bestaande subsidiekanalen kunnen eveneens aangewend worden bij de realisatie van culturele projecten.

 

Hoe het programma van 'OMG! Van Eyck was here' stilaan vorm zal krijgen, is te volgen via de website www.vaneyckwashere.be, die nu al online is, en waarlangs iedereen de geleidelijke ontwikkeling en invulling van het themajaar zal kunnen volgen. Een website om in de gaten te houden!

'Als titel van het themajaar werd 'Oh My God! Van Eyck was here' gekozen. En dat is niet toevallig. Gent is de thuisstad van het Lam Gods, dat wereldwijd beroemder is dan onze stad zelf. Het was hier dat Van Eyck dit meesterwerk schilderde, waarmee hij de Europese kunstgeschiedenis voorgoed zou veranderen. De Stad Gent zet haar schouders onder een overkoepelend themajaar met de ambitie Gent, Van Eyck en het Lam Gods te laten versmelten in het DNA van de Gentenaren en in de harten van de bezoekers. Hiervoor zal de stad in samenwerking met verschillende sectoren, zoals cultuur, toerisme en economie een sterk programma met nationale en internationale visibiliteit en uitstraling uitbouwen.' 

'Van Eyck. Een optische revolutie': a once in a lifetime experience in het MSK

In het voorjaar van 2020 brengt het Museum voor Schone Kunsten Gent (MSK) hulde aan Jan van Eyck met de tentoonstelling 'Van Eyck. Een optische revolutie'. In het middelpunt van de tentoonstelling staan de gerestaureerde buitenluiken van 'De aanbidding van het Lam Gods', maar zeer uitzonderlijk reist ook een substantieel aantal van de twintigtal werken van de Vlaamse Meester die wereldwijd bewaard worden naar Gent.

 

Van Eyck stak uit boven zijn tijdgenoten en ontketende een optische revolutie. Met zijn weergaloze techniek en observatievermogen tilde hij de olieverfschilderkunst tot ongekende hoogten en bepaalde hij de verdere koers van de schilderkunst. Centraal in de tentoonstelling staat de restauratie van de buitenluiken van zijn meesterwerk 'De Aanbidding van het Lam Gods', uitgevoerd door het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK) en gestart in 2012 in het MSK. De bezoekers zullen het spectaculaire resultaat van de gerestaureerde buitenluiken in directe dialoog met andere kunstwerken van Van Eyck van dichtbij kunnen bewonderen. Dit zal leiden tot een herevaluatie van zijn kunst en de historische context waarin ze tot stand kwam.

 

Jan van Eyck was hofschilder van de Bourgondische hertog Filips de Goede (1396-1467). De flamboyante hertog en zijn gezelschap omringden zich met de beste kunstenaars. Terzelfdertijd floreerden de Vlaamse handelssteden Gent en Brugge. Rijke kooplui en politici spiegelden zich aan de pracht en praal van het hof en waren op hun beurt afnemers van luxeproducten. Ook deze creatieve omgeving van Jan van Eyck, tussen hof en stad, en tussen kunst en ambacht, zal aan bod komen in de tentoonstelling.

Om Van Eycks optische revolutie tastbaar te maken, zullen zijn schilderijen naast de werken van zijn meest getalenteerde tijdgenoten uit Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje geplaatst worden. Ook zij bewogen zich in de hoogste kringen en kregen prestigieuze opdrachten. De tentoonstelling zoomt in op de artistieke raakpunten en verschillen.

 

'Van Eyck. Een optische revolutie' ontrafelt de mythes over de kunstenaar en zet zijn techniek, zijn oeuvre en zijn invloed in een nieuw perspectief. De tentoonstelling wil de bezoekers een gevoel van bewondering ontlokken dat vergelijkbaar is met wat tijdgenoten ervoeren toen ze zijn kunst voor het eerst zagen: een once-in-a-lifetime ervaring.

Gloednieuw bezoekerscentrum in de Sint-Baafskathedraal: beleef het Lam Gods in augmented virtual reality

In juni 2020 opent in de Sint-Baafskathedraal een gloednieuw bezoekerscentrum, waar de gerestaureerde panelen van het Lam Gods en verschillende andere authentieke kunstschatten in al hun pracht en praal te bewonderen zullen zijn. Met behulp van een augmented reality-bril zullen bezoekers diep in het verleden kunnen reizen en de bewogen geschiedenis van het Lam Gods en de Gentse kathedraal kunnen beleven alsof ze er zelf bij waren. Zowel het meesterwerk als het imposante gebouw zullen in volle glorie tot leven komen met historische simulaties en interactieve modules.  

 

Tijdens het bezoek nemen een aantal personages het woord die een belangrijke rol hebben gespeeld doorheen de fascinerende geschiedenis van het Lam Gods. Een van die personages, en misschien wel de belangrijkste, is Jan van Eyck. Het was zijn broer Hubert die de opdracht voor het Lam Gods had aanvaard, maar Hubert stierf nog voordat hij het altaarstuk had kunnen voltooien. Het was Jan die het werk zou afmaken.

 

De personages worden ingesproken door professionele stemacteurs, maar voor de stem van Jan lanceert de Kathedraal zelf een oproep: 'Word jij de stem van Jan van Eyck? Hoe zou de stem van Jan van Eyck geklonken hebben? We hebben er het raden naar. Jan was ongeveer 40 jaar toen hij het Lam Gods schilderde. Hij zou afkomstig zijn uit het Maasland. Maaseik wordt vaak genoemd, al kunnen we dat niet met absolute zekerheid stellen. Zoeken we daarom een typisch Limburgse stem? Neen. We zoeken de stem van een gepassioneerde kunstenaar, iemand op de top van zijn kunnen, iemand die net zijn meesterwerk aan het schilderen is.'

 

Iedereen kan zich kandidaat stellen: een professioneel stemacteur, een hedendaagse kunstenaar of een nobele onbekende. De Kathedraal vraagt een geluidsfragment door te sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. De beste stemmen zullen worden uitgenodigd voor een studio-opname.

Van Eyck in het Gentse DNA

Gent laat in 2020 zien dat Van Eyck na zes eeuwen nog steeds zijn stempel op de stad drukt.

De nalatenschap van Van Eyck stroomt door de aderen van de stad en vormt een deel van het DNA van de Gentenaren.

 

Het programma van het themajaar zal worden uitgebouwd rond drie grote inhoudelijke thema’s: kennis, inspiratie en mysterie.

 

Kennis & wetenschap

Wat weten we over Jan Van Eyck, het Lam Gods en hun nalatenschap? Over het 15de eeuwse Gent en 15de eeuwse kunst en hoe beiden vandaag nog doorwerken? 

De grote tentoonstelling in het MSK vormt een spil in dit thema, maar er zal ook worden samengewerkt met o.a. de UGent, de Krook en gidsenverenigingen. Kennis zal gedeeld worden via infomomenten, lezingen, cursussen, rondleidingen, workshops en een online kenniscentrum dat voor iedereen toegankelijk is.

Kennis vergaren en delen leidt tot inspiratie. Hoe het 15de eeuwse Gent en het Lam Gods vandaag nog inspireren, zal blijken uit de vele initiatieven die samen het jaarprogramma zullen vormen.

 

Inspiratie – kunst, creativiteit en beleving

Het Lam Gods is zoveel meer dan louter een stukje werelderfgoed. Het is een levend icoon dat eindeloos blijft fascineren. Generatie na generatie inspireert Van Eyck nieuwe Meesters. In 2020 zullen die dan ook met grote trots in de kijker worden gezet. In de kunsten, maar ook in andere disciplines. Beeldende kunsten, theater, dans, design, mode, gastronomie, muziek en zelfs shoppen zullen een jaar lang baden in de sfeer van Van Eyck en zijn virtuoze meesterwerk.

 

De intense kleuren en figuren uit het Lam Gods kunnen tot leven komen in voorstellingen. Flora kan geroken en geproefd worden in de uitmuntende keuken. Rijk brokaat of robuust eikenhout kunnen opduiken in hedendaagse ontwerpen. 15de eeuwse composities kunnen door de Gentse concertzalen galmen of herwerkt worden tot nieuwe composities. Zowel voor jong talent als voor gevestigde waarden ligt een onwaarschijnlijke rijkdom aan inspiratie te wachten.  

 

Mysterie & toekomst

Het Lam Gods blijft zes eeuwen na de onthulling een onweerstaanbare aantrekkingskracht uitoefenen op al wie het bewondert. Niet alleen door de religieuze symboliek en het vakmanschap, maar ook door de woelige geschiedenis en de tot de verbeelding sprekende omzwervingen van dit meesterwerk.

Het Lam Gods wakkert mysterie en nieuwsgierigheid aan. Het is een bron voor innovatieve storytelling. Het nieuwe bezoekerscentrum in Sint-Baafskathedraal zal hier met zijn augmented reality beleving sterk op inspelen en tevens de legacy verzekeren na 2020.

 

Didier De Wever

 
0
0
0
s2smodern

Utopia zet voor het eerst de deuren wijd open.

Utopia.jpg

Aalst is een nieuwe architecturale parel rijker. Utopia is een adembenemend ontwerp van architectenbureau KAAN. Het gebouw is uniek omdat de twee functies niet naast elkaar bestaan maar in elkaar zijn verstrengeld. De naam ‘Utopia’ verwijst naar het boek van Thomas More waarvan de Aalsterse drukker Dirk Martens de eerste druk realiseerde.

Vanavond start een openingsweekend dat vier dagen gaat duren met een evenement waarop iedereen welkom is. Utopia in cijfers: • 8086 m² totale bouwoppervlakte • 230.000 bakstenen van de gesloopte gebouwen werden gerecycleerd in andere projecten • 43500 unieke gevelstenen Wasserstrich Special Rood Aalst en 400 handgevormde hoekstenen • 191 schroefboorpalen dragen de nieuwbouw • 4273 m² beton zorgt voor stabiliteit • 452 m² hoogrendementsglas • 189.200 arbeidsuren + 13.800 studie-uren door het projectteam + 1720 studie-uren door de werkvoorbereiders • Polyvalente theaterzaal voor 100 personen met akoestische beglazing van 2 x 1,5 ton • Akoestische beglazing van de polyvalente zaal van 2x1,5 ton ??? • 250 werkplekken verspreid over de bibliotheek • 31 leslokalen • 2 kunstkamers • Een verteltheater en een jeugdatelier • Een Utopia-café • 16 publiekscomputers + 10 ipads • 1600 lopende meter boekenrekken • 144.252 boeken, strips, cd’s, dvd’s en tijdschriften • 1545 leerlingen aan de Academie voor Podiumkunsten • Meer dan 1000 bibliotheekbezoekers per dag • Kostprijs project: 15 miljoen euro

0
0
0
s2smodern

Lam Gods gevonden ?

Lam-Gods.jpg

In een nis van gewelven onder de Kalandenberg zou het in 1934 gestolen luik van Het Lam Gods verborgen liggen.

De “ Rechtvaardige Rechters”, een deel van het veelluik , het polyptiek, van het Lam Gods, geschilderd door de gebroeders Van Eyck, zou daar weggestoken zijn door Arsène Goedertier.

Maar keren we terug naar de avond dat Arsène twee luiken van het schilderij stal uit de Sint-Baafs kathedraal. Een misdaad was een feit, een mythe was geboren, het mysterie bleef.

Het middeleeuwse schilderij op bestelling van de mecenas Joost Vyd en gepenseeld door Jan en Hubert Van Eyck, het werk was af in 1432,was op zich toen reeds een meesterwerk maar werd beroemd en bekend door de diefstal die tot op heden nooit opgehelderd werd.

Een deel werd wel terug gevonden namelijk de grisaille met de beeltenis van Johannes De Doper. Heel wat speurders braken er hun hoofd over en de Duitse bezetters, in opdracht van Hitler, zochten zich suf naar dit mythische schilderwerk.

Overigens liet Hitler ook zoeken naar ander mysterieuze en religieuze voorwerken zoals de “Speer van het Lot” en de “Heilige Graal”.

Volgens een Amerikaans onderzoeker zou “Het Lam Gods” het schilderij in zijn geheel, het meest gestolen, verhandelde en terug samengestelde beroemde kunstwerk van de wereld zijn.

Het Derde Rijk ging ten onder maar de zoektocht naar het verdwenen paneel bleef de actualiteit halen net zoals nu. De mythe bleef en het mysterie geraakte niet opgelost, kilo’s boeken werden er over gepubliceerd en theorieën verspreidzonder gevolg.

Het paneel van de “Rechtvaardige Rechters” bleef zoek, tot nu het boek verscheen van en met als duidelijk doel de zoektocht te laten uitmonden in het vinden van het verdwenen kunstwerk. De verdienste van het boek onder de titel, “De veertiende brief” van Marc de Bel en Gino Marchal, is dat in deze uitgave van Van Halewyck, mysterie en fictie doorheen verweven zijn.

Deze roman in de “ik” vorm geschreven probeert de diefstal van de eeuw te ontrafelen en voert de lezer mee in een eigentijds verhaal met links naar de dertiger jaren, fictie en realiteit lopen naadloos door elkaar. De meesterlijke schrijvershand van de Bel is nooit ver weg en weet te boeien ook voor buitenstaanders.

Dat de diefstal van de eeuw van het wellicht meest mythische middeleeuwse kunstwerk daarmee opgelost is denken we niet maar de zoektocht blijft boeiend, eens opgelost in de mythe weg.

De veertiende brief” van Marc de Bel en Gino Marchal is te verkrijgen bij de betere boekhandel.

 

Jean Buyle

0
0
0
s2smodern