omdat ik hoop, en halvelings geloof
dat ik ons in leven kan zwijgen.

[…]

Zeg mij dat wij ons kunnen sparen
tot geen van ons twee
er ooit genoeg van krijgt"

Dimitri Verhulst schrijft veel. Romans, verhalen, toneel, libretto's en songteksten, en hij wijdt zich ook - zij het op minder regelmatige tijden - aan de poëzie. Niet direct iets waar we Verhulst mee associëren.

In 2001 verscheen Liefde, tenzij anders vermeld, destijds gebloemleesd door Gerrit Komrij en onlangs nog door Ilja Leonard Pfeijffer in zijn monumentale inventarisatie van de moderne poëzie. Sindsdien werkte hij gestaag voort aan een dossier teksten die een amalgaam vormen van gedichten, liedteksten (o.a. voor Wende Snijders) en de veelgeroemde teksten voor de televisieserie Made in Europe.

In de verzamelbundel Stoppen met roken in 87 gedichten is Verhulst op z’n eerlijkst. Hij moet zich niet verstoppen.  De melancholie wordt versterkt door de serieuze ondertoon, die door zelfspot precies op de juiste momenten net genoeg gekanteld wordt. Doorkijkjes in het wezen van iemand die deelneemt aan het leven, er middenin staat, maar tegelijkertijd een volstrekte buitenstaander is, iemand die zich gewapend heeft met de taal. Het levert een scala aan compacte waar op, krachtige miniverhalen waaruit hunkering, verwondering en ach en wee spreekt.

De bundel vangt aan met een gedicht over het het onvermijdelijke afscheid door al uit elkaar te gaan wanneer het niet moet, om op die manier het weerzien warm te houden, om elkaar in de herinnering te bezoeken, zodat er niet weer die totaalschade ontstaat. De liefde, het leven, de dood, een loer proberen te draaien. Het is tevergeefs, maar wat rest een mens die niet bij de pakken wenst neer te zitten anders?

In Stoppen met roken in 87 gedichten gaat Verhulst toch met het vermakelijke achterwerk bloot. Geen vrijblijvend schrijfsel. De gedichten hebben stuk voor stuk eigenlijk geen ballast maar wel veel bagage. Deze bundel is in alle aanstekelijkheid vrij van koketterie, heel geaard en oprecht. Dat is een grote verdienste. Verhulst verrast hier eigenlijk.

Dimitri Verhulst – Stoppen met roken in 87 gedichten. Atlas Contact, Amsterdam. 96 blz. € 21,99.

(mas)

Tags: Poëzie, Dimitri Verhulst , Stoppen met roken