Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Maatschappelijk

Benefietloop voor Emilie Leus

Lopen-voor-emilie.jpg

Op 11 november 2009 veranderde voor de familie, de naasten en de kenniskring van Emilie hun leven voor altijd.
 Emilie Leus (18) werd toen het slachtoffer van een tragisch verkeersongeval te Oosterzele, waarbij ook twee van haar medestudenten, Laetitia (18) en Lauren (17), het leven lieten. Het ongeval was te wijten aan een jongeman die de controle over zijn wagen verloor na een nachtje fuiven en overdreven alcoholverbruik.

Emilie overleed op 13 november 2009.
In het najaar van 2010, ongeveer 1 jaar na het overlijden van Emilie, groeide bij haar ouders het idee om de vrienden van Emilie samen te brengen en iets te organiseren ten voordele van het Fonds Emilie Leus. Zo ontstond het “jeugdcomité” uit een twintigtal enthousiaste vrienden en vriendinnen van Emilie. Enkele sessies brainstorming later, was het duidelijk dat er een dag zou georganiseerd worden zoals Emilie die graag zou hebben: gezellig eten met vrienden en familie, sporten en muziek. Op de editie 2018 was het dringen in Drongen. De dag van de Benefietloop was heel succesvol, het hele evenement was een topper van gezelligheid…
Er werd tijd gemaakt voor te praten, stil te staan, te genieten, zoals Emilie het zo gaarne had. Er was er een barbecue,  fanfare, schmink voor de kinderen en het gevoel van vrienden voor elkaar.. voor altijd..

Het sportieve doel werd ruimschoots overschreden: 13.649 kilometer. ‘Een stuk boven de verwachte 9000 kilometer’ zegt vader Vincent Leus.
De benefietloop is een initiatief van het Fonds Emilie Leus, dat zich inzet voor een drastische daling van het aantal zware verkeersongevallen.
Info: www.fondsemilieleus.be


Er is de mogelijkheid zich in te schrijven op de nieuwsbrief.

 

Reporter Nadine Van Parys

Fotoslideshow:

0
0
0
s2smodern

Stad Gent ontvangt internationale gastspreker over Place branding als afsluiter voor het Interactive Cities programma

277228-38330842032_c676918539_o-c7e2fe-large-1523279761.jpg

Op dinsdag 17 april 2018 organiseert de Stad Gent het slotevent van het Europese URBACT-project ‘Interactive Cities’ in het STAM. Op dat event wordt het eindresultaat van het project kort voorgesteld, gevolgd door een key note rond place branding door de internationale spreker Pärtel Peeter-Pere. Het event past binnen de economische stadsmarketingstrategie die de Stad Gent aan het uitrollen is.

 

De Stad Gent ging binnen het Europees project Interactive Cities (mei 2016 – april 2018) op zoek naar hoe digitale media kunnen ingezet worden als instrument voor economische stadsmarketing. De Stad werkte daarvoor samen met een groep lokale stakeholders. De focus lag op digitale media als deel van een geïntegreerde communicatie- en marketingstrategie met een mix van online en offline instrumenten. Het resultaat van dat project werd een Lokaal Actieplan waarin doelstellingen zijn uitgeschreven en gelinkt worden aan acties op korte, middellange en lange termijn. Op dinsdag 17 april 2018 wordt dat plan kort voorgesteld, gevolgd door een key note over place branding.

 Digitale media als instrument voor economische stadsmarketing

Het project Interactive Cities tracht een antwoord te bieden op de vraag naar nieuwe, digitale strategieën en instrumenten voor economische stadsmarketing vanuit het speerpunten- en acquisitiebeleid van de Stad Gent. Naast een algemeen economisch beleid voert de Stad Gent een economisch speerpuntenbeleid. Men focust voornamelijk op de volgende speerpunten en clusters: Biotechnologie, ICT / Digitale economie, Creatieve economie, Cleantech / circulaire economie, Gezondheidszorg, Nieuwe Materialen en Retail. Daarin werkt de Stad Gent verdiepend en toekomstgericht, met grote aandacht voor innovatie en implementatie ervan, focus op (toekomstige) sterktes van Gent, het werken volgens het smart quadruple helix model en de positionering in een internationale context.

 Om die rollen op een innovatieve manier waar te maken, zocht en zoekt de Stad Gent naar nieuwe, digitale strategieën en instrumenten, die toelaten om economische stadsmarketing op een meer effectieve en community- gebaseerde wijze aan te pakken.

Niet enkel de Stad Gent als stadsorganisatie maar alle economische actoren en stakeholders zijn immers -potentiële- city marketeers en ambassadeurs. Ze beschikken samen over de visie en overtuiging maar ook over de content en de data om een gemeenschappelijk en gedeeld verhaal over Gent te schrijven. Dat past perfect in de Gentse visie op de slimme stad: 'a smart city needs smart citizens to be truly inclusive, innovative and sustainable'.

 

Place branding

Op het event wordt een key note gegeven over 'Contemporary Place Branding' door de internationale spreker Pärtel Peeter-Pere van Future Place Leadership. Dat Scandinavische bedrijf heeft wereldwijde ervaring in het (economisch) positioneren van plaatsen en steden. Want elke stad heeft een merkreputatie. Steeds meer steden willen zichtbaarder worden om zo meer talent, investeerders en toeristen aan te trekken. Het verbeteren van het imago van de stad is een uitdaging aangezien er zoveel verschillende mensen en stakeholders betrokken zijn. Dankzij de key note krijgt de Stad Gent zicht op succesvolle voorbeelden en best practices, hoe deze hun economische stadsmarketing hebben uitgebouwd, om zo de eigen, Gentse strategie naar een hoger niveau te tillen.

'Dit urbact Interactive Cities project is bijzonder waardevol. Gent is een veelzijdige stad met grote troeven. Een krachtdadige en consequente aanpak inzake economische citymarketing is dan ook cruciaal: Gent staat op de kaart als ‘city of people’ en we moeten op die manier verder innoveren om oplossingen te bieden voor maatschappelijke noden. Economische spelers vinden in Gent een coherent verhaal, dat biedt hen perspectieven om voor Gent te blijven kiezen als plek om te investeren.'

 

Interactive Cities

Interactive Cities is een Europees URBACT-project en liep van mei 2016 tot april 2018. Samen met negen andere steden ging Gent op zoek naar hoe digitale media en ‘user generated content’ nuttig kunnen zijn voor de bewoners van de stad, voor beter stedelijk bestuur, burgerparticipatie en economische groei. Binnen Interactive Cities zijn drie subthema’s vastgelegd waar de verschillende steden op werkten. Die thema’s zijn communicatie rond:

  1. Toeristische promotie (Genua - Italië (de lead partner), Varna - Bulgarije, Alba Iulia - Roemenië)
  2. Stedelijke vernieuwing (Lissabon – Portugal, Murcia- Spanje, Tartu – Estland, Palermo - Sicilië)
  3. Economische promotie (Stad Gent, SemaEst Parijs – Frankrijk, EDC Debrecen – Hongarije)
 

Eigen aan een URBACT-project is dat er naast het partnerschap met de verschillende steden en de samenwerking tussen verschillende diensten van die steden, er ook steeds een Lokale Actiegroep wordt samengesteld (Urbact Local Group – ULG) bestaande uit relevante stakeholders. Bij Interactive Cities is de Gentse ULG groep opgebouwd uit bedrijven/mensen die expertise hebben in (het technische aspect van) digitale media en/of marketingcommunicatie.

 

URBACT is het Europese subsidieprogramma voor geïntegreerde stedelijke ontwikkeling. De Stad Gent was betrokken bij het project EUniverCities en is lead partner in Refill (tijdelijke invulling) en Stay Tuned! (terugdringen vroegtijdig schoolverlaten).

 

Praktisch

Locatie: Zaal Hert van Maria, STAM, Godshuizenlaan 2, 9000 Gent

  • 11.30 uur: Ontvangst en broodjeslunch
  • 12.15 uur: Opening door schepen van Innovatie Christophe Peeters
  • 12.25 uur: Voorstel Lokaal Actieplan
  • 12.45 uur: Key note 'Contemporary place branding'
  • 13.45 tpt 14.30 uur: Netwerkmoment met koffie en taart

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

De Curieuze Collectie stelt tentoon ...

26195817_10156034605926085_2337701137414288688_n.jpg

De Curieuze Collectie is een tentoonstelling van Gentse beeldende kunstenaars over het thema Vox Populi – populisme in tijden van sociale media, georganiseerd door Curieus Gent Oost. De laureaten die tentoonstellen werden beoordeeld door een professionele jury! 

Ben jij beeldend kunstenaar ? 

Stel je dan kandidaat voor de wedstrijd en misschien wordt jouw werk door onze professionele jury verkozen en opgenomen in 'De Curieuze Collectie 2018' en bijhorende tentoonstelling !

Meer info op : http://www.decurieuzecollectie.be

Succes.

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

De Duitse Moselwijn ..

safe_image.jpg

Vroeger rangschikte men de Duitse Moselwijn onder de Mosel-Saar-Ruwer appellatie gelegen in het westelijk deel van Duitsland, tussen de Frans-Luxemburgse grens en de rivier de Rijn, ongeveer op de 50e breedtegraad. In het jaar 2008 veranderde de naam van dit wijngebied in Mosel.Deze prachtige meanderende rivier heet in Frankrijk Moselle, in Luxemburg Mussel en vanaf Perl in Duitsland Mosel. Bij Koblenz mondt hij uit in de Rijn. Het is het oudste wijngebied van Duitsland met in totaal ongeveer 9000 hectare wijngaarden die zich ook uitstrekken langs de zijrivieren Saar en Ruwer.

Bepalend voor de wijnbouw waren de Romeinen die zich vermengden met de Keltische populatie. Geschiedkundig onthouden we vooral de stichting van de stad Trier 17 voor Christus. Overal vindt men nog overblijfselen uit dit roemrijke verleden: villa’s en tempels, maar ook grote wijninstallaties met persen (de Romeinse pershuizen van Piesport, wijngoed van de Vereinigte Hospitien in Trier, wijngaardzonnewijzers aan de Moezel…).

Er heerst een zacht microklimaat. De wind aan de Moezel komt in hoofdzaak uit het zuidwesten. Zowel de rivier als de bodemstructuren (zandsteen, kwarts, kalk, rode mergel, leisteen…) slaan in gelijke mate overdag warmte op die ze ’s nachts terug afgeven. De steile hellingen langs de Moezel laten de zon bijna loodrecht op de druivenstokken instralen. Het loont de moeite om de Bremmer Calmont, de steilste wijngaard van heel Europa te bezoeken.

Aan de Obermosel tussen het Duits-Frans-Luxemburgse drielandenpunt en Konz waar de Saar in de Moezel uitmondt, domineren mosselkalk- en keuperbodems die een goede bodem bieden voor pinot’s en lokale elbling aanplanting. Van Schweich tot Koblenz is leisteen toonaangevend. Veel wijngaardnamen aan de Moezel eindigen op –lay. Ze geven daarmee aan dat de wijnstokken op leisteen staan. De leisteenbodems van de Mittel- en Untermosel zijn uiterst geschikt voor riesling aanplanting. De rieslingplant moet zich hier diep wortelen en onttrekt zo mineralen (o.a. vuursteen…) en finesse uit de schrale bodem. De moselriesling is dan ook kenmerkend voor zijn minerale elegantie, zijn speelse finesse en vaak zijn delicaat restzoet.

De belangrijkste druif is zonder twijfel de riesling welk voor 60% is aangeplant. De muller-thürgau die ook bekend staat onder de benaming rivaner staat op plaats twee. Het oude druivenras elbling wordt enkel maar verbouwd in het hoge Moezelwijngebied waar recentelijk meer en meer pinot blanc wordt aangeplant. Voor de rode wijnen beslaan de zeer populaire pinot noir en de dornfelder bijna 9% van de streek.

Aanplant

Ca 8900 ha
Aandeel witte wijn 91%

Belangrijkste druivenrassen

Riesling, müller-thurgau, elbling

Weetje

De tot op heden duurste verkoop van een wijngaard vond plaats in 1900 toen de burgemeester van Bernkastel 4300 vierkante meter van de wijngaard Doctor aan een zekere Carl Wegeler verkocht voor 100 goldmark per stok. Omgerekend naar huidige valuta was dit 6 à 700 euro per stok. De investering was niettemin lonend, want de Lage behoort tegenwoordig tot de beroemdste en beste wijngaarden van de streek. De opmerkelijke naam is te danken aan het feit dat in 1630 de zieke aartsbisschop Bohemund von Trier na een paar slokjes van de wijn verrassend herstelde. Als dank verleende hij de wijngaard de ‘doctortitel’.

Druivenkenmerken

  • Riesling: In de neus komen aroma’s van appel, citrus vruchten, perzik, honing, ananas en abrikoos. Deze zuivere fruitaroma’s in combinatie met een uniek spel van fruitzuren maken de riesling tot een van de edelste druivenrassen van deze wereld. Rieslings kunnen uitzonderlijk goed ouderen. Gerijpt laten ze vaak edele petroleumtoon waarnemen. Zware leembodems bewerken een citruskarakter, bontzandsteen zorgt voor een abrikozenaroma in de wijn, en leisteenbodems zorgen voor een uitgesproken minerale toets die soms aan vuursteen herinnert. Riesling laat zich in alle mogelijke varianten zien: als sekt, als lichte Kabinett, als verfijnde Spätlese of als kostbare Eiswein – evengoed droog, halfdroog of edelzoet.
  • Müller-Thurgau (Rivaner): Dit aan het begin van de 20e eeuw door professor Herman Müller uit het Zwitserse kanton Thurgau in Geisenheim ontwikkelde ras stond lange tijd te boek als een kruising uit riesling en silvaner (vandaar de naam rivaner). Dit is enige tijd geleden weerlegd door genetisch onderzoek. De ware ouders zijn de rassen riesling en madeleine royale. Het profiel: ongecompliceerd, gemakkelijk toegankelijk, milde zuurgraad en uitgesproken fruit met typische muskaattoets.
  • Elbling: Al sinds zo’n 2000 jaar in Europa te vinden en door de Romeinen waarschijnlijk vitis alba, witte druif, genoemd. Wordt tegenwoordig in Duitsland vrijwel alleen nog maar in de Moesel geteeld. Licht, fris zuur en parelend is het een ongecompliceerde wijn, waarvan ook opwindende sekt gemaakt wordt. Op warme zomerdagen is er nauwelijks iets dorstlessender denkbaar dan een droge Elbling.

Verslag/Tekst: Georges De Smaele

0
0
0
s2smodern

Goe bezig Van Laere

stefaan.JPG

“(we zijn)Goe Bezig?” Is de ietwat rare titel van het nieuwste schrijfsel van auteur/uitgever Stefaan Van Laere.

Maar Stefaan Van Laere, is al in lengte van jaren “goe bezig” met het uitgeven van heel wat publicaties via zijn kleinschalige Uitgeverij Partizaan waarbij hij zowel eigen werk uitgeeft als dit van andere auteurs.

Stefaan studeerde pers- en communicatiewetenschappen te Gent en ging daarna de journalistische toer op bij Het Laatste Nieuws, Het Volk en andere week- en maandbladen.

Naast uitgeven was en is Stefaans grote passie zelf schrijven, zo verschenen van zijn hand een reeks spannende en in Gent afspelende thrillers met in de hoofdrol de Gentse commissaris Georges Bracke.

Zijn nieuwste roman, “ (we zijn) Goe Bezig” noemt Van Laere zelf “ ethisch, politiek en taalkundig, totaal niet verantwoord” en brengt er in een leven in de marge van een modale familie van bij ons. Vorig jaar kwam, en met succes, “Heusdenkoers, het wereldkampioenschap der kermiskoersen” van de pers.

Maar denken we ook aan andere merkwaardige uitgaven zoals verschillende boeken met whisky als onderwerp, “Jenever, van korrel tot borrel”, twee werken over dansen in het algemeen en de tango in het bijzonder en zovele andere. Collega’s journalisten noemden ooit Stefaan “de meest productieve schrijver van Vlaanderen”. Meer info over Stefaan Van Laere via www.partizaan.be.

Jean Buyle

0
0
0
s2smodern

Gerenoveerde Sint-Amanduskapel schittert als vernieuwde tentoonstellingsruimte

277188-_DSC5848-3e8546-large-1523260472.jpg

Op 11 april 2018 werd de Sint-Amanduskapel op Campo Santo na grondige renovatiewerken heropend. De kapel werd reeds verscheidene jaren door de Stad Gent ter beschikking gesteld als tentoonstellingsruimte aan Gentse culturele verenigingen. Na de recente opfrissing zullen zowel cultuurmakers als cultuurliefhebbers nog optimaler van het mooie gebouw kunnen genieten.

 

De Sint-Amanduskapel werd gebouwd in de jaren 1720-1721 op de Kapellenberg in Sint-Amandsberg. De barokkapel is sinds 1942 erkend als monument en maakt samen met het monumentale kerkhof Campo Santo deel uit van een beschermd stadsgezicht. Sinds het einde van de 20ste eeuw stelt de Stad Gent het gebouw ter beschikking als tentoonstellingsruimte aan culturele verenigingen.

'Kunstenaars stellen hun werk graag tentoon in de Sint-Amanduskapel: het is een karakteristieke ruimte op een plaats die tot de verbeelding spreekt én is bovendien vlot bereikbaar. Door de renovatie kan deze kapel nu het hele jaar door gebruikt worden, waardoor we beter kunnen inspelen op de grote vraag die er in Gent is naar tentoonstellingsruimte.'

Om het gebouw te optimaliseren voor cultureel gebruik, werden er in de afgelopen jaren meerdere renovatiewerken uitgevoerd. Recent werden een nieuwe inkomsas, verwarmingssysteem en verlichting geplaatst. De oude elektriciteitsvoorzieningen werden vervangen en een gloednieuw branddetectie- en inbraakbeveilingssysteem werd geïnstalleerd om de veiligheid van de bezoekers en kunstwerken te garanderen. De bestaande tentoonstellingswanden werden vervangen en het schilderwerk werd opgefrist, waardoor het barokaltaar en de glasramen opnieuw helemaal tot hun recht komen. De ruimte is na de officiële heropening optimaal klaar om kunstenaars en publiek te ontvangen.

'Heel wat stadsgebouwen staan ter beschikking van de Gentenaars. We investeren dan ook volop om deze op te frissen en toegankelijk in te richten. Zo is de verlichting vernieuwd en is er verwarming geplaatst om deze schitterende kapel ook in de winterperiode te kunnen gebruiken.'

Praktisch

  • De werken liepen vanaf half november 2017 tot eind maart 2018
  • Prijs: 195.000 euro (exclusief btw, inclusief meerwerken) - 238.370 euro (inclusief btw)
  • Architect: DD&Architecten
  • Aannemer: De Bouwondernemingen Coudron nv

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern