Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Maatschappelijk

Stad Gent viert Vlaamse feestdag met familiefeest 'Een zomer zonder zorgen' onder de Stadshal

281135-20170712_AV_IMG_0808-f998e8-large-1527512801.JPG

'Een zomer zonder zorgen'. Dat is het motto van het familiefeest dat de Stad Gent op zaterdag 7 juli 2018 organiseert onder de Stadshal, ter ere van het Feest van de Vlaamse Gemeenschap. Het event staat in het teken van ontstressen en onthaasten en wordt een rustmoment waar kinderen en ouders samen kunnen deelnemen aan allerhande activiteiten, animatie en workshops. Het feest sluit ook aan bij het Jaarthema "Gent strijdt mee voor vrede".

 

 

 

 

Programma

Er is voor elk kind tussen twee en twaalf wel wat te beleven. Er zijn creatieve workshops zoals zandkleurplaten maken of potten bakken. Maar kinderen en ouders kunnen zich ook laten verwennen met een zalige verwensessies in een voetbad of jacuzzi, een knotsgekke massage of een bezoek aan de kapper voor een leuke knipbeurt waar geen schaar aan te pas komt. Voor de actievere jongeren zijn er bungee trampolines, volksspelen of een 19 meter lang opblaasbaar avonturenhuis.

 

Naar goede gewoonte sluit het Feest van de Vlaamse gemeenschap ook aan bij het jaarthema. In 2018 staat Gent in het teken van vrede: ‘Gent strijdt mee voor vrede’. We herdenken dat 100 jaar geleden de Eerste Wereldoorlog werd beëindigd. Vrede is immers niet vanzelfsprekend. Kijken we maar naar de vele mensen die overal ter wereld op de vlucht zijn voor oorlog en onveiligheid. Omdat vrede bij onszelf begint, roepen we iedereen op om mee te strijden voor vrede. Kom naar de activiteiten. Vertel uw eigen verhaal. Of ga zelf aan de slag voor vrede. 

Praktisch

Het event 'Een zomer zonder zorgen' vindt plaats op zaterdag 7 juli 2018 van 14 tot 18 uur onder de Gentse Stadshal, Poeljemarkt in Gent, en is gratis toegankelijk.

 

Didier de Wever

 

0
0
0
s2smodern

De Stad Gent opent heraangelegde Luizengevecht in de Brugse Poort

283246-20180515_AV_Luizengevecht-7-c00087-large-1529327629.jpg

De Stad Gent opende op zaterdag 23 juni 2018 om 16.30 uur officieel het Luizengevecht in de Brugse Poort. Het is één van de sluitstukken in het stadsvernieuwingsproject Zuurstof voor de Brugse Poort. Het park werd uitgebreid en volledig heraangelegd.

 

 

 

 

Stadsvernieuwingsproject Zuurstof voor de Brugse Poort

Rond de eeuwwisseling besliste het stadsbestuur om de wijken in de 19e-eeuwse gordel terug op te waarderen. Dat gebeurde wijk per wijk. Zuurstof voor de Brugse Poort was het allereerste stadsvernieuwingsproject. Later volgden Bruggen naar Rabot, Ledeberg Leeft, En Route in Sint-Amandsberg en Muide Meulestede Morgen. De Brugse Poort veranderde op sommige plaatsen grondig: het Groene Valleipark en het Pierkespark werden aangelegd, heel wat bewoners van de wijk renoveerden hun eigen woning, er kwam een centrale autoluwe as, de zogenaamde Rode Loper, … De Stad Gent blijft ook investeren in de wijk, zo wordt er nu nagedacht over de toekomst van de Meibloemsite.

'De heraanleg van het Luizengevecht is één van de sluitstukken van het stadsvernieuwingsproject Zuurstof voor de Brugse Poort.'

Deel van een groter geheel

Het Luizengevecht is een treffend voorbeeld van stadsvernieuwing. Niet alleen het park zelf werd aangepast, ook de omgeving. Het groen werd door de sloop van een aantal gebouwen meer opengemaakt aan de kant van de Bevrijdingslaan. Er werden sociale woningen gebouwd, een crèche, een buurtparking, een lokaal voor de Jeugddienst, een fietsenstalling en een openbaar toilet, en er werd een nieuwe straat aangelegd vanaf de Bevrijdingslaan met doorsteek tot aan de Groendreef.

Parkontwerp

Een rustpunt in de stedelijke storm, dat was het uitgangspunt bij de heraanleg en uitbreiding van het park. Centraal liggen dan ook kasseien die het oog van de storm verbeelden. Rondom zijn natuurstenen verspreid, die weggeslingerd lijken door de wind.

'Het Luizengevecht is een ontmoetingsplek in een levendige buurt. Waar het vroeger een eerder verborgen stukje groen was, is nu expliciet gekozen voor een park met een open karakter. Zeker in een buurt waar veel mensen geen tuin hebben, is zo’n groenzone erg belangrijk.'

Het open karakter verhoogt ook de sociale controle. Het park werd opengetrokken naar de buurt; er zijn paden die de verschillende toegangen met elkaar verbinden en zo een veilige doorsteek vormen. De bestaande bomen en heuvels bleven behouden. Er werd wel voor gezorgd dat de heuvels beter toegankelijk en glooiender zijn en dat ze meer gebruikt kunnen worden door kinderen om er te spelen. De speeltoestellen werden verspreid over het park gezet. Een wadi vangt het overtollige water op en laat het langzaam in de bodem infiltreren.

Het bestaande park kon onder andere uitbreiden doordat een deel van een privé-tuin werd afgestaan. Aan de andere kant kregen andere buurtbewoners dan weer de kans om hun eigen tuin te vergroten doordat ze een extra stuk konden aankopen.

'Door de heraanleg is de Brugse Poort een kindvriendelijke hotspot rijker. Kinderen kunnen er ravotten terwijl ouders elkaar ontmoeten. Kinderdagverblijf De Bubbels, gevestigd in een nieuwbouw aan het park, maakt er inmiddels ook dankbaar gebruik van als extra ruimte om buiten activiteiten te doen.'

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Tijdelijke sluiting Dienstencentrum Mariakerke wegens werken aan de balie

283204-3D-render-53a954-original-1529305407.JPG

De loketten van Dienstencentrum Mariakerke worden onder handen genomen om een betere dienstverlening in de toekomst mogelijk te maken. Vanaf 21 juni 2018 wordt het dienstencentrum daarom tijdelijk gesloten, maar in tussentijd kunnen bezoekers terecht in het dienstencentrum van Wondelgem. Onmiddellijk na de Gentse Feesten opent Dienstencentrum Mariakerke opnieuw de deuren.

 

 

Herinrichting loket Burgerzaken

De loketten van Dienstencentrum Mariakerke worden vanaf 21 juni onder handen genomen. De lange 'toonbank', waaraan je als bezoeker momenteel bediend wordt, zal vervangen worden door een balie met vier aaneengesloten loketten. Akoestisch absorberende tussenschotten zorgen ervoor dat de gesprekken met de medewerk(st)ers van de Stad Gent op een meer private manier kunnen gebeuren.

Daarnaast wordt er op sommige plaatsen opnieuw geschilderd en krijgt de parketvloer een opfrisbeurt.

Het unieke karakter van de onthaalruimte wordt echter behouden. Ook het bestaande ticketingsysteem blijft bestaan. De werken zijn, naast bovenstaande, vooral gericht op technische optimalisatie. De elektriciteits- en data-aansluitingen worden vernieuwd en er wordt een 'rode' telefoon geïnstalleerd, waardoor je met je vragen ook steeds bij Gentinfo terecht kan.

 

Tijdens de werken kunnen bezoekers terecht in het dienstencentrum van Wondelgem (Pieter Cieterslaan 28, 9032). Onmiddellijk na de Gentse Feesten opent Dienstencentrum Mariakerke opnieuw de deuren.

'Mariakerke is na Wondelgem, Drongen, Ledeberg en het hulpkantoor Muide-Meulestede, het vijfde dienstencentrum dat deze legislatuur gebruiksvriendelijker wordt gemaakt voor bezoekers én het personeel. In september opent ook nog het vernieuwde dienstencentrum van Zwijnaarde. Van de 11 dienstencentra werden er deze legislatuur dus meer dan de helft gerenoveerd en aangepast aan een modernere dienstverlening.' 

Foto = toekomstige balie

 

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern

Syrisch kunstenaar Samer Alagha herdenkt luchtslag WO II boven Sint-Denijs-Westrem met indrukwekkende muurschildering

283619-Streetart-Samer-242b1a-original-1529652429.jpg

Op nieuwjaarsochtend 1945 werd Sint-Denijs-Westrem opgeschrikt door een hevige verrassingsaanval van de Duitse luchtmacht. Meer dan 70 jaar later herinneren kogelgaten in de achtergevel van het Agentschap Wegen en Verkeer in de Twaalfapostelenstraat nog steeds aan die donkere dag. Syrisch kunstenaar Samer Alagha creëerde op de getroffen muur een indrukwekkend schilderij ter herdenking van één van de laatste grote luchtgevechten van de Tweede Wereldoorlog.

 
 
 

Op nieuwjaarsdag 1945 bombardeerde de Duitse Luftwaffe het vliegveld van Sint-Denijs-Westrem tijdens operatie Bodenplatte, één van de laatste grote luchtslagen van de Tweede Wereldoorlog. De geheime operatie, die bedoeld was om zoveel mogelijk vijandelijke luchtbasissen in West-Europa te vernietigen, was een wanhopige poging van Nazi-Duitsland om de steeds verder oprukkende geallieerden tegen te houden.  De meeste geallieerde spitfires van de Poolse Wing 131 die in Sint-Denijs-Westrem gestationeerd waren, waren tijdens de aanval toevallig op een ochtendmissie. Hierdoor konden ze bij hun terugkeer naar het vliegveld de Duitsers op hun beurt verrassen met een tegenaanval. In een groot luchtgevecht dat Sint-Denijs-Westrem op zijn grondvesten deed daveren, schakelden achttien Poolse spitfires twintig Duitse gevechtsvliegtuigen uit.

 

Op vraag van het Cultuurplatform Sint-Denijs-Westrem en in samenwerking met Cultuur Gent kreeg kunstenaar Samer Alagha de opdracht een nagedachtenis aan die gruwelijke nieuwjaarsochtend in 1945 te creëren. Op basis van historische bronnen schilderde hij een indrukwekkend realistische weergave van het besneeuwde slagveld op een muur in de Twaalfapostelenstraat, die ooit deel was van een vliegtuigloods en waarin de kogelgaten van het gevecht nog steeds te zien zijn.

'Kunst prikkelt, lokt reacties uit en zet aan tot nadenken. Samer Alagha zet met zijn werk het historische belang van de muur letterlijk en figuurlijk in de verf en maakt de herinnering aan wat zich op 1 januari 1945 boven Sint-Denijs-Westrem afspeelde bijna tastbaar echt. 2018 is in Gent het jaar van de Vrede en met dit indrukwekkende schilderij herdenken we een van de laatste grote luchtgevechten van de Tweede Wereldoorlog.'

 

Schilder en kalligraaf Samer Alagha is geboren en opgegroeid in Syrië. Hij studeerde af aan het Institute of Fine Arts in Damascus, doceerde schilderkunst en exposeerde zijn werk onder andere in Beirut, Qatar en zijn thuisstad Salameih. Bij het uitbreken van de oorlog, vluchtte hij via Libanon naar België, waar hij sinds 2015 woont en werkt.

 

Didier De Wever

 
0
0
0
s2smodern

UGent wordt peter van 8 graven van oud-professoren op de Westerbegraafplaats

282662-Victor-Deneffe-4-189df9-large-1528784450.JPG

De Universiteit Gent ondertekent op 20 juni 2018 op de Westerbegraafplaats een overeenkomst met de Stad Gent voor het onderhoud van 8 historische grafmonumenten van oud-professoren. Sinds 1 november 2015 kunnen particulieren, verenigingen, bedrijven of overheidsinstellingen het peterschap opnemen van een grafmonument. Dat wil zeggen dat ze instaan voor het onderhoud van een graf dat uniek en waardevol is en waarin een bekende of minder bekende figuur begraven ligt.

 

 

200 jaar UGent

Eén van de aandachtspunten van de feestelijkheden in het kader van het 200-jarig bestaan van de Universiteit Gent in 2017, was het beter zichtbaar maken van de band tussen de universiteit en de openbare ruimte in de stad. De universiteit koppelt daar nu een vervolg aan door het opnemen van het peterschap voor een reeks opmerkelijke grafmonumenten van oud-professoren op de Westerbegraafplaats. Het betreft de graftekens van academici die zowel in de geschiedenis van de Universiteit Gent als van de stad een belangrijke rol hebben gespeeld, en die deel uitmaakten van één van de vier stichtende faculteiten van de universiteit, nl. de faculteiten Wetenschappen, Rechtsgeleerdheid, Geneeskunde en Letteren en Wijsbegeerte.

 

8 grafmonumenten

Het peterschap houdt in dat de universiteit de materiële zorg voor deze grafmonumenten opneemt. Maar zoals het een wetenschappelijke instelling past, werden deze graftekens ook aan een kunsthistorische analyse onderworpen. De resultaten van dit onderzoek worden gedeeld met de bezoekers van de Westerbegraafplaats via een gedenkplaatje met QR-code op. Bezoekers kunnen op die manier een bevattelijke digitale fiche raadplegen met meer informatie over deze grafmonumenten.

 

'Sinds de start van dit project hebben zich in totaal al zo’n 30 peters en meters opgegeven. Meestal zijn het particulieren maar ook het Sint-Janscollege dat naast het Campo Santo ligt, is peter van een graf. Het doet me deugd dat een instituut als de Gentse universiteit ook haar schouders onder dit project wil zetten en samen met vele andere wil zorgen voor het behoud van deze waardevolle graven. Ik hoop dat de UGent ook andere instellingen, verenigingen of bedrijven kan inspireren om een peter- of meterschap op te nemen.'

 

De grafmonumenten waarvoor de overeenkomst wordt ondertekend zijn van de volgende academici:

 
  • Auguste Wagener (1829-1896) Wagener was classicus en moraalfilosoof. Vanaf 1850 doceerde hij aan de Gentse universiteit Latijnse en Griekse letterkunde en hij was daarmee een van de grondleggers van de Gentse filologische school. Daarnaast was hij als liberaal voorman gedurende vele jaren Gents schepen van Onderwijs en Schone Kunsten.

           

  • Victor Deneffe (1835-1908) Deze sociaal bewogen oogarts streed in de tweede helft van de 19e eeuw onvermoeibaar tegen de trachoomepidemie, een oogziekte die vooral woedde in de armste lagen van de bevolking. Ze leidde vaak tot blindheid. Daarnaast was hij ook gepassioneerd door geschiedenis. Hij was stichtend lid van de Gentse Maatschappij voor Geschiedenis en Oudheidkunde en speelde een voorname rol in de redding van het Gravensteen. Zijn verzameling oude chirurgische instrumenten maakt vandaag deel uit van de collecties van de Gentse Universitaire Musea (GUM).

           

  • Junius Massau (1852-1909) Hij was een ingenieur-wiskundige die internationaal naam maakte met bijdragen over beschrijvende meetkunde. Door de combinatie van theorievorming en praktische toepassingen werd hij een van de meest geciteerde auteurs uit zijn vakgebied. Massau, die als liberaal gemeenteraadslid in Gent ook politiek actief was, leverde ook belangrijke bijdragen aan de hervorming van het kiesrecht en de invoering van het proportionele kiesstelsel.

           

  • Polynice Van Wetter (1844-1925) Van Wetter was van 1867 tot 1914 professor aan de faculteit Rechtsgeleerdheid en later decaan van zijn faculteit. Daarna werd hij rector van de universiteit. Hij was een erkend specialist in het Romeins recht.

           

  • Albéric Allard (1834-1874) Ook hij was professor aan de Gentse faculteit Rechtsgeleerdheid, van 1866 tot zijn voortijdig overlijden in 1872. Hij was bijzonder beslagen in het burgerlijk recht en in de geschiedenis van het strafrecht.

           

  • Nicolas Dumoulin (1827-1890) Als arts en hoogleraar specialiseerde hij zich in de farmacologie en later in de interne geneeskunde. Hij was ook meermaals decaan van zijn faculteit en was sterk betrokken bij de verbetering van de artsenopleiding.

           

  • Julius Mac Leod (1857-1919) In 1887 werd hij benoemd tot hoogleraar in de Plantenkunde aan de faculteit Wetenschappen. Datzelfde jaar werd hij ook directeur van de universitaire Plantentuin, die onder zijn bestuur gevestigd werd in het Citadelpark.

           

  • Bertha De Vriese (1877-1958) Dr. Bertha De Vriese was de eerste vrouw die in Gent afstudeerde als doctor in de genees-, heel- en verloskunde. Ze was ook de eerste vrouwelijke onderzoeker aan de universiteit, in de faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen.
 

Op termijn wil de Universiteit Gent in samenwerking met de Stad Gent bijkomende grafmonumenten onder hun hoede nemen, om ook op die manier de band tussen stad en universiteit, en de geschiedenis die zij samen delen, verder onder de aandacht te brengen.

 

Didier De Wever

 
0
0
0
s2smodern

Actieplan maakt uitbouw Bijloke tot volwaardige kunstensite concreet

280793-262033-Bijloke_PhileDeprez-d22f9f-large-1508326405-06cef8-large-1527078565.jpg

De Bijlokesite is een cultuurplek in volle ontwikkeling. Zowel de Stad Gent als de vele culturele spelers op de site hebben de ambitie om de Bijlokesite te laten uitgroeien tot een coherente en inspirerende motor voor kunsten, erfgoed en stedelijke ontwikkeling. In een traject met alle spelers op de site werd gewerkt aan een visie op de toekomstige ontwikkeling van de site met daarbij ook een strategie, beheersstructuur en actieplan.

 

 

De historische Bijlokesite is de afgelopen jaren uitgegroeid tot een culturele hotspot met een rijke verzameling aan grote en kleine culturele spelers, gaande van Muziekcentrum De Bijloke, de School of Arts en het STAM, Festival van Vlaanderen tot LOD, Gent Jazz, Symfonie Orkest Vlaanderen les Ballets C de la B en vele andere artistieke organisaties. De verschillende huizen op de site zijn stuk voor stuk sterke merken met een eigen werking en community, maar willen in de toekomst ook intensiever samenwerken op vlak van communicatie, organisatie en infrastructuurgebruik.

Gemeenschappelijke visie, strategie en actieplan voor de Bijlokesite

In oktober 2017 ondertekenden de culturele bewoners van de Bijlokesite een intentieverklaring om samen de schouders te zetten onder hun gemeenschappelijke toekomstdroom. De Stad Gent gaf vervolgens aan onderzoeksbureaus Endeavour en Miss Miyagi de opdracht de ambities en wensen van de Bijlokebewoners in een gemeenschappelijke visie rond de culturele, ruimtelijke en stedelijke ontwikkeling te gieten en dit te concretiseren in een strategie, actieplan en beheersstructuur. Zij organiseerden tien gesprekken met de Bijlokebewoners. Bij die gesprekken ging het om het begrijpen en in kaart brengen van gebruikerspatronen, spanningsvelden en uitdagingen voor de bewoners apart en voor de site in het algemeen.

 

Waardenkader, gedeelde uitdagingen en ruimtevragen voor de site

Hoewel de spelers op de site onderling verschillen van activiteiten, doelpubliek en aanpak, kwamen ze zeer snel tot een gedeeld waardenkader. Het samengaan van zowel educatie, productie als presentatie van cultuur in combinatie met het erfgoed van de site en de werking van het STAM maakt de dynamiek op de site uitzonderlijk en uniek. De Bijlokesite is een rustplek in het hart van de stad en heeft tegelijk een internationale uitstraling en lokale verankering. Vanuit deze gedeelde waarden kon verder nagedacht worden over de uitdagingen en de toekomst.

 

De belangrijkste uitdagingen voor de toekomstige ontwikkeling van de Bijlokesite werden als volgt omschreven: hoe kan de fysieke en mentale bereikbaarheid van de site verbeterd worden - hoe kan de 'wayfinding' naar de verschillende functies op de site verbeterd worden - hoe kan de site beter 'opgeladen' worden - hoe kunnen ontmoetingen op de site gestimuleerd worden om zo een 'community' te creëren - hoe kan de relatie met het water versterkt worden - hoe kan de buurt beter betrokken worden - wat kan een gedeelde communicatie voor/over de site inhouden - wat kan een gedeelde programmatie inhouden - wat kan een gedeeld ruimtegebruik en facilitair beheer inhouden?

 

Organisatorische structuur

Uit gesprekken met de Bijlokebewoners kwam naar voren dat de eclectische mix van kunstdisciplines en -vormen (van onderwijs en onderzoek tot productie en presentatie) alle potentieel heeft om het uithangbord van de site te worden. De Bijloke als kunstensite zou een sterk merk kunnen worden naast en ter ondersteuning van de sterke merken van de spelers op de site. Er zal daarom intensiever worden ingezet op gezamenlijke communicatie en programmatie rond deze bijzondere keten van cultuur maken tot cultuur tonen. De Bijlokepartners willen samen een nieuwe vzw oprichten om het gemeenschappelijke project van de site zowel inhoudelijk als ruimtelijk te organiseren.

 

'De Bijlokesite moet een sterk merk worden met een gezamenlijke programmatie en communicatie. De mix aan kunstdisciplines en de keten van cultuur maken tot cultuur tonen zijn hierbij het uithangbord. In dit actieplan geven we concrete aanzetten om van de site één mooi geheel te maken, want het geheel kan zoveel meer zijn dan de som van de delen. Zo zou er een vzw moeten komen die alles coördineert. Ook over ruimtegebruik, toegang tot en beweging op de site moet worden nagedacht.

Behoefte aan ruimte & infrastructureel masterplan

In het luik 'ruimtelijk behoefenonderzoek' werden alle functies van de verschillende ruimtes onderzocht, en hoe deze historisch gegroeid zijn op de site. Er wordt in het eindrapport een analyse gemaakt van de huidige bezettingsgraad, en een aanduiding gegeven van de mogelijke optimalisaties. Er wordt een gedetailleerd overzicht gegeven van de ruimtebehoeften van de huidige Bijlokebewoners met 2030 als tijdshorizon. Er blijkt vooral nood aan bijkomende repetitie- en presentatieruimte tegelijk viel het ook op dat er nauwelijks onbenutte ruimtes zijn op de site.

 

De ruimtebehoefte en inhoudelijke visie zal daarom ook vertaald worden in een ruimtelijk masterplan als richtinggevend kader voor toekomstig ruimtegebruik en mogelijke renovatie- en nieuwbouwprojecten. In de komende maanden zal een studiebureau aan de slag gaan met de ideeën en visies van de spelers op de site om na te gaan waar hoe en tegen welke kostprijs de dromen werkelijkheid zouden kunnen worden. Dit infrastructurele masterplan zal tegen het einde van dit jaar klaar zijn.

Didier De Wever

0
0
0
s2smodern