Cultuur In Beeld zoekt medewerker voor sponsoring te werven.
Hoge vergoeding. Als vrijwilliger of freelance vertegenwoordiger.

Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Vermelding: t.a.v. CIB dienst werking.

Boeken

Geschiedenis van de Verenigde Staten - Frans Verhagen

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_november2017_13-boek.jpg

Bijna alle geschiedenissen zijn door Amerikanen zelf geschreven. Frans Verhagen beschrijft vanuit Europees perspectief de geschiedenis van deze wereldmacht. Met de verwondering van een Europeaan onderzoekt Verhagen die vragen die de Amerikanen zelf niet stellen.

Lees over het verleden om het heden beter te begrijpen.
We worden overspoeld met informatie over de Verenigde Staten. De verkiezing van de Amerikaanse president gaat ons allen aan. Veel van ons dagelijks nieuws betreft Amerika. We denken het land te kennen. Dat is misleidend. Het moderne Amerika is in al zijn complexiteit niet te begrijpen zonder kennis van zijn geschiedenis.

Is de verkiezing van Donald Trump een logische ontwikkeling?
Deze Geschiedenis van de Verenigde Staten laat de lange lijn van de Amerikaanse ontwikkeling zien. Van de Pilgrim Fathers tot de American Century, van Nieuw Amsterdam tot New York, van George Washington tot Donald Trump. Zo krijgt de lezer begrip voor het land en kan hij de gebeurtenissen in perspectief plaatsen. De verkiezing van Donald J. Trump in 2016 blijkt dan veeleer een logische ontwikkeling dan een enorme verrassing, passend in de Amerikaanse traditie.

Het verhaal van vier eeuwen Amerikaanse geschiedenis geeft inzicht in de opkomst van Amerika en plaatst de problemen van het rijkste en machtigste land van de wereld in hun context. Het is een geschiedenis voor mensen die willen weten wat er gebeurd is, en hoe dat tot op de dag van vandaag bepaalt hoe Amerika er uitziet.

Frans Verhagens conclusie van zijn knappe boek is dan ook niet erg optimistisch: ‘De geschiedenis leert dat je de Verenigde Staten nooit moet afschrijven. Het land heeft een opmerkelijke vaardigheid om zichzelf telkens opnieuw uit te vinden, vooral als de problemen het gevolg zijn van eigen excessen. Het is echter te gemakzuchtig om te verwachten dat dit ook nu weer het geval zal zijn. Een wereldmacht in verval of op zijn minst in een midlifecrisis leidt tot een ander verhaal dan de oprispingen van een wereldmacht in opkomst. De grote vraag is of Amerika in staat zal zijn de verdeeldheid te boven te komen waarvan Donald Trump het symptoom is, niet de oorzaak.

Zowel Humo als Elsevier gaven Geschiedenis van de Verenigde Staten vier van de vijf sterren. 

Frans Verhagen, Geschiedenis van de Verenigde Staten, Boom, 512 pagina’s, €39,90

(mas)

0
0
0
s2smodern

"De blik van Bourlon" of Aalst als proeftuin voor Studio 100.

9789022333617.jpg

In De blik van Bourlon geeft de gedreven van oorsprong Aalsterse ondernemer ons met veel gevoel voor humor en zelfrelativering een inkijk in zijn leven als CEO. Tegelijk legt hij raak en precies de Vlaamse ziel van vandaag bloot. Bourlon zoekt al schrijvend naar waar het echt om draait in het leven en schetst hoe hij in zijn gejaagde bestaan (mede)menselijkheid, zingeving en stilte vindt.

Hans Bourlon beschrijft hoe vooral geluk hem succes heeft gebracht; zijn jeugdvriend is het totaal anders vergaan. Je leert zijn collega’s kennen en ontdekt hoe het er achter de schermen van Studio 100 aan toegaat. Je leest over het succes, de tegenslagen en de menselijke drama’s die ondernemen soms met zich meebrengt. Verder vertelt hij over zijn jeugd en de invloed van zijn familie. Hij beschrijft hoe hij door zijn deelname aan De Slimste Mens ter Wereld plots overal herkend werd en wat de hilarische gevolgen daarvan zijn. Onvergetelijk is het verhaal over de visser die hem haarfijn uitlegt waarom hij niet de echte Hans Bourlon kan zijn.

Een fragment uit het boek: “Als de tafel is gedekt, tikt Peter den Tjeef tegen zijn glas. “Heren Retorici. Kijk wie we geworden zijn: advocaten, kabinetschefs, chirurgen en ondernemers. (...) Tot slot begint hij een gebed. Dalton doet alsof hij moet kotsen. ‘Gooien we den Tjeef in het water?’, fluistert Vuurtoren in mijn oor. Dalton staat nu recht. Hij grijnst. Hij dankt den Tjeef voor de boottocht en eindigt met: ‘Het was de vorige jaren vaak in het nieuws. Daarom wil ik het nu weten. Is iemand van ons ooit door een pater misbruikt?’ ‘Ik’, zegt Freddy, nu kale chirurg en ooit blonde god, plots. ‘Pater Spaarvarken heeft in de bezinningsruimte zijn hand in mijn broek gestoken.’ Geroezemoes. ‘Waarom heeft Spaarvarken jou gekozen en mij niet?’, spot Dalton. ‘Jij was te lelijk.’ Opluchting. Iedereen lacht.” Dit gaat over een reünie met gewezen klasgenoten uit het Grieks-Latijns uit het Jezuïetencollege.

Ooit begon Bourlon als losse medewerker om spelprogramma's voor kinderen te maken voor de VRT. Daar leerde hij Gert Verhulst kennen en daar is iets uitgegroeid dat heel succesvol is geworden. "De passie voor het spelletjes en evenementen organiseren, heb ik bij de scouts (van Baardegem, nvdr.) geleerd. Als jonge gast hielp ik daar evenementen zoals het Sint-Maartenfeest opzetten. Norbert Van den Eede en Polle Berghman speelden het ontvangstcomité voor de Sint. De Sint was echter veel te laat waardoor Polle voor hem inviel, wat tot hilariteit leidde. Toen kwam de Sint uiteindelijk toch nog aan en strafte die Berghman. Dat was zo grappig dat ik hetzelfde verhaal voor het grote Sinterklaasfeest in het Sportpaleis opnieuw heb laten brengen.”

Uitgeverij Manteau, ISBN: 9789022333617, 144 pagina's.

(stAs)

 

0
0
0
s2smodern

Stoppen met roken in 87 gedichten van Dimitri Verhulst : een verrassing

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_oktober2017_Verhulst-stoppen-met-roken.jpg

"Ik zit uitzichtloos aan mijn tafel
en doe mijn best je niet te schrijven
omdat ik hoop, en halvelings geloof
dat ik ons in leven kan zwijgen.

[…]

Zeg mij dat wij ons kunnen sparen
tot geen van ons twee
er ooit genoeg van krijgt"

Dimitri Verhulst schrijft veel. Romans, verhalen, toneel, libretto's en songteksten, en hij wijdt zich ook - zij het op minder regelmatige tijden - aan de poëzie. Niet direct iets waar we Verhulst mee associëren.

In 2001 verscheen Liefde, tenzij anders vermeld, destijds gebloemleesd door Gerrit Komrij en onlangs nog door Ilja Leonard Pfeijffer in zijn monumentale inventarisatie van de moderne poëzie. Sindsdien werkte hij gestaag voort aan een dossier teksten die een amalgaam vormen van gedichten, liedteksten (o.a. voor Wende Snijders) en de veelgeroemde teksten voor de televisieserie Made in Europe.

In de verzamelbundel Stoppen met roken in 87 gedichten is Verhulst op z’n eerlijkst. Hij moet zich niet verstoppen.  De melancholie wordt versterkt door de serieuze ondertoon, die door zelfspot precies op de juiste momenten net genoeg gekanteld wordt. Doorkijkjes in het wezen van iemand die deelneemt aan het leven, er middenin staat, maar tegelijkertijd een volstrekte buitenstaander is, iemand die zich gewapend heeft met de taal. Het levert een scala aan compacte waar op, krachtige miniverhalen waaruit hunkering, verwondering en ach en wee spreekt.

De bundel vangt aan met een gedicht over het het onvermijdelijke afscheid door al uit elkaar te gaan wanneer het niet moet, om op die manier het weerzien warm te houden, om elkaar in de herinnering te bezoeken, zodat er niet weer die totaalschade ontstaat. De liefde, het leven, de dood, een loer proberen te draaien. Het is tevergeefs, maar wat rest een mens die niet bij de pakken wenst neer te zitten anders?

In Stoppen met roken in 87 gedichten gaat Verhulst toch met het vermakelijke achterwerk bloot. Geen vrijblijvend schrijfsel. De gedichten hebben stuk voor stuk eigenlijk geen ballast maar wel veel bagage. Deze bundel is in alle aanstekelijkheid vrij van koketterie, heel geaard en oprecht. Dat is een grote verdienste. Verhulst verrast hier eigenlijk. 

Dimitri Verhulst – Stoppen met roken in 87 gedichten. Atlas Contact, Amsterdam. 96 blz. € 21,99.

(mas)

 

0
0
0
s2smodern

Las mamás belgas, jonge Spanjestrijdsters uit de Lage Landen.

boek.jpg

Las mamás belgas, Jonge Spanjestrijdsters uit de Lage Landen, is een boek van journalist Sven Tuytens. De onbekende strijd van jonge vrouwen uit België en Nederland tegen Franco en Hitler.

In 1937 vertrekt een groep jonge, Joodse vrijwilligsters vanuit België naar het door burgeroorlog verscheurde Spanje. Ze willen de Tweede Spaanse Republiek steunen tegen de oprukkende fascistische generaal Franco. Samen met enkele Nederlandse verpleegsters krijgen ze in het militaire hospitaal El Belga niet alleen te kampen met de verschrikkingen van de oorlog, maar ook met de Belgische hospitaaldirectie en de plaatselijke politici die vinden dat verpleegsters zich beter niet met politiek bemoeien. De val van de Spaanse republiek luidt niet het einde van hun verzet tegen het fascisme in.

Na hun terugkeer naar België en Nederland strijden ze tijdens de Tweede Wereldoorlog op leven en dood in de ultieme confrontatie met de uitwassen van het fascisme.

EAN: 9789401446051 Uitgever: Lannoo  aantal pagina's: 320 pagina's
 
(mas)
 

 

 

0
0
0
s2smodern

Via Roma, de geschiedenis van Rome in 50 straten.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_oktober2017_viaroma.jpg

Achter de straatnamen van Rome gaat een eeuwenoude geschiedenis schuil. Heel wat straten en pleinen zijn vernoemd naar bekende personen of gebeurtenissen uit de lange geschiedenis van de eeuwige stad. Die geschiedenis laat men traditioneel beginnen op 21 april 753 v.C. Uiteraard werd Rome niet op die dag en ook niet in dat jaar gesticht: de stad ontstond geleidelijk en wellicht al een paar eeuwen eerder. De schrijfster van dit boek neemt ons mee op wandelingen door de stad, langs 50 bekende en soms minder bekende plaatsen, waarvan ze de oorsprong, betekenis of geschiedenis vertelt.

De straten staan in chronologische volgorde en volgen dus de loop van de geschiedenis. Voor toeristen is dat onhandig. Vandaar dat er achteraan vijf wandelroutes opgenomen zijn, waarbij de Romeinse cijfers verwijzen naar de 50 hoofdstukken. Van Dijk begint bij de Tiber, de enige weg die er zeker al was in 753 v.C. en die er ook toe bijdroeg dat Rome kon uitstijgen boven zijn buren en concurrenten. De rivier was belangrijk voor het transport van zout en ook voor de archeologie. Zo vond men in de vallei veel aardewerk die teruggaat tot de 10de en soms zelfs tot de 14de eeuw v.C. Haar volgende halte is de Mons Tarpeius, vanwaar Tarpeia, priesteres van Vesta, naar beneden werd geworpen, een straf die nadien opgenomen werd in de oudste Romeinse wetten uit de 5de eeuw v.C. Tot 43 v.C. bleef die harde straf in voege.

De Via del Tempio di Giove brengt de auteur in verband met de laatste koning Tarquinius Superbus, het drukke verkeersplein Piazza dei Cinquecento, deels met de jonge Republiek, deels met de Kerkelijke Staat en deels met Mussolini. De Via Appia Antica ontstond rond 312 v.C., dank zij ambtenaar Appius Claudius Caecus (blind), die een heirbaan naar het zuiden wou aanleggen. De schrijfster haalt er de Punische oorlogen bij en Hannibal en Scipio; verder ook de slavenopstand van Spartacus en de ontmoeting tussen Petrus en Jezus in een visioen van Petrus. Bij de Via di Monte Testaccio krijgen we de geschiedenis van de Gracchen en de graanopslagplaatsen, bij de Piazza del Teatro di Pompeo een kort overzicht van de burgeroorlogen. Bij de weinig toeristische Piazza Sallustio staan de geschiedenisboeken van Sallustius, een biografie van Catilina, en de restanten van de tuinen van Sallustius die exorbitante rijkdom had vergaard in Afrika.

De Via del Piè di Marmo leidt ons naar Egypte, waar Caesar in 48 v.C. Cleopatra op de troon hielp en haar een zoon (Caesarion) bezorgde. Daarna werd Marcus Antonius verliefd op Cleopatra. In Rome werd een grote Isistempel gebouwd. Die lag achter de huidige Basilica di San Marco en strekte zich uit tot aan de Via del Piè di Marmo, waarin zijn marmeren voet gevonden is. Keizer Augustus is alomtegenwoordig, maar nergens zo tastbaar als bij de Piazza Augusto Imperatore, één van de lelijkste pleinen van Rome, met onder andere de Ara Pacis, zijn mausoleum. We krijgen hier ook de ontstaansgeschiedenis van het monument, met alle uitleg over de prestaties van Augustus. De Via Mecenate is vernoemd naar de tuinen van Maecenas, die er helaas niet meer zijn. Maecenas was een rijke Romein van Etruskische herkomst, persoonlijk adviseur van Augustus en vooral bekend als gulle sponsor van grote dichters zoals Vergilius, Horatius en Ovidius.

De Via della Domus Aurea dankt zijn naam aan het gigantische gouden paleis van despoot Nero, waarin hij een kolossaal standbeeld van zichzelf, de Colossus Neronis, had laten zetten. Het nabije Colosseum werd pas na het jaar 1.000 naar dat beeld genoemd. Tot dan heette het Amphitheatrum Flavium. De Piazza dei Protomartyri herinnert aan de eerste christelijke martelaren, onder andere Simon Petrus (64 n.C.). Hij werd op eigen verzoek ondersteboven aan het kruis gehangen, want hij wou niet dezelfde dood als Jezus. Keizer Constantijn liet 250 jaar later een kerk voor hem bouwen, die in 1506 werd gesloopt, maar in de 16de-17de eeuw vervangen werd door de imposante en wereldberoemde Sint-Pietersbasiliek, volgens de auteur de grootste katholieke kerk ter wereld. Detail: de weinig bekende Notre Dame de la Paix in Yamoussoukro, Ivoorkust, uit 1985-1990, is een kopie van de Sint-Pieter en nog een pak groter.

De Via Sacra ligt dan weer op een heel andere plek, namelijk nabij het Colosseum. De triomftochten liepen hierover naar het Capitool. Het is de oudste en beroemdste straat van Rome en loopt over het Forum Romanum. En allerlei keizers leverden ieder op hun manier hun bijdrage of bouwwerk aan deze weg. De Via delle Terme di Caracalla doen ons denken aan het grootste badhuis uit de Oudheid, met fitnessruimtes etc. De Viale Castrense verwijst naar een moeilijkere tijd: de periode rond 275 n.C., toen de stad zich moest verdedigen tegen buitenlandse invallers. De Ponte Milvio was de brug waar Constantijn tegen Maxentius vocht en zich bekeerde tot het christendom, dat 80 jaar later onder Theodosius verheven werd tot staatsgodsdienst.

Vanaf hoofdstuk XXII komen we in de Middeleeuwen en latere tijden, met straten en pleinen die herinneren aan pausen, kardinalen, pelgrims, ridders van Malta (d.w.z. uit Jeruzalem), de Renaissance, slachtoffers van de inquisitie op de brandstapel (zoals Giordano Bruno), grote kunstenaars zoals Michelangelo en Bernini (Piazza Navona en Piazza San Pietro), Caravaggio, toeristen van de Grand Tour (Via delle Carrozze), Napoleon (Piazza delle Cancelleria), Garibaldi (Piazza Garibaldi), Piazza Veneziaen het Vittoriano of Altare della Patria of de Typemachine, het meest opvallende monument in Rome voor de eerste koning Victor Emmanuel II, Mussolini en de Via dei Fori Imperiali, het Largo 16 Ottobre 1943, de via Adolfo Hitler en de Piazza Augusto Imperatore, Fellini met La Dolce Vita en de Via Vittorio Veneto, de terreur van de Rode Brigades (Via Caetani).

Het boek bevat dus zowel hoogte- als dieptepunten uit de Romeinse en Italiaanse geschiedenis. Het eindigt met vijf wandelroutes, met hun bezienswaardigheden onderweg en in de omgeving. (1) Het klassieke Rome; (2) Pausen en Renaissance; (3) Bernini en barok; (4) De Grand Tour en de Belle Epoque; (5) Fascisme en WO II. Verder is er een nawoord over het Heilig Jaar 2016, een opsomming van de citaten en hun bronnen, een literatuurlijst. Bij momenten zijn de beschrijvingen wel wat langdradig. De vertalingvan de Latijnse teksten is telkens correct. Door de chronologische volgorde is het eerder een leesboek over de geschiedenis van Rome dan een reisgids. Je kunt het dus ook als leesboek gebruiken. Maar dank zij de stevige kaft, kun je het gerust meenemen op je wandelingen door Rome.

Willemijn van Dijk, Via Roma. De geschiedenis van Rome in 50 straten, Ambo-Anthos, 2015.

mas

0
0
0
s2smodern

Gentenaar Dirk Verhofstadt schrijft de geschiedenis van het liberalisme.

b_800_600_0_00_images_artikelfotos_oktober2017_de-geschiedenis-van-het-liberalisme-e-book.jpg

Neen, het is geen fout. Het is niet Guy, maar Dirk. De filosoof Dirk Verhofstadt kent het liberalisme door en door. Eindelijk is er nu een overzichtelijk historisch werk.

In een kanjer van 560 bladzijden bespreekt Dirk Verhofstadt de bronnen van het liberalisme in Renaissance en Verlichting, de opkomst in de negentiende eeuw en de neergang tijdens het interbellum, een (eerste) wedergeboorte met het Manifest van Oxford en de oprichting van de Liberale Internationale en de Mont Pèlerin Society, de opmars tijdens de jaren 60, en het succes vanaf de jaren 80 tot de eeuwwisseling.

Gentenaars kunnen de voorstelling van dit boek in het Liberaal Archief, gratis bijwonen. De avond wordt op 9 november om 20 uur ingeleid door Minister van Staat Annemie Neyts en professor emeritus Boudewijn Bouckaert, waarna Dirk het boek voorstelt. De avond wordt afgesloten met een gratis drankje.

Waar? Liberaal Archief, 23 KRAMERSPLEINGENT 23 9000 Gent. Aanmelding gewenst : http://www.liberales.be/activiteiten-1/2017/8/29/boekvoorstelling-dirk-verhofstadt

(mas)

 

0
0
0
s2smodern