• Start
  • Artikels
  • KU(N)STSTAD OOSTENDE IS HET EPICENTRUM VAN DE VOLKSE MODERNE KUNSTEN AAN ZEE

Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

KU(N)STSTAD OOSTENDE IS HET EPICENTRUM VAN DE VOLKSE MODERNE KUNSTEN AAN ZEE

b_450_300_16777215_00_images_artikelfotos_april2018_Baufort-Oostende1.jpg

De Littoral Belge, de kustlijn tussen het Zwin en Noord-Frankrijk ademt deze zomer meer dan ooit kunst uit… uiterst toegankelijke straatkunst of minstens in openlucht. Geen drempels meer.
De beeldhouwwerken en graffiti-werken worden je op sommige onverwachte plaatsen in het straatbeeld bijna opgedrongen.
Zowel het eerder lokale muurschilderijeninitiatief The Crystal Ship als het over diverse gemeenten gespreide Beaufort worden vanuit Ku(n)ststad Oostende geïnspireerd en gecoördineerd.

 



BEAUFORT

Beaufort heet een Kunsttriënnale en is aan zijn zesde editie toe. Even zag het er naar uit dat ze dat aantal niet zou halen na de storm van kritiek die ze in 2015 oogstte omwille van de – raar om zeggen – ontoegankelijkheid van de getoonde hedendaagse kunstwerken. De samenstellers kregen uiteindelijk toch een nieuwe opdracht met de bedoeling dat ze een bredere selectie zouden maken, die doelgerichte en toevallige bezoekers zou aanspreken. Experiment moest niet worden geweerd maar de algemene onderlat moest iets lager, zeg maar figuratiever.

Zo staat er dit jaar in Bredene een kleurrijke maar disfunctionele draaimolen van Frederik Van Simaye; in Knokke Heist “Beach Castle”, een stapeling van strandcabines van de Franse artiest Jean-François Fourtou en een uitvergrote bronzen zeeslak ‘Wullok’ (Stief Demet)* met zichtbare lasnaden, als een boegbeeld op de diepst in zee liggende punt  van de Strekdam aan het Zeeheldenplein in Oostende.

Nog heel wat andere Vlaamse plastische kunstenaars kregen een kans in eigen land. Onder hen Guillaume Bijl (ook in Oostende, Leopoldpark: het hondenmonument ‘Sorry’*), Leon Vranken (een geometrische installatie in de tuin van het CC Scharpoort in Knokke Heist), Edith De Kyndt (met een artistieke ingreep aan het Westfront in Nieuwpoort)… Een panoply dus, van een fractie aan diverse stijlen waar men hier te lande in de ateliers (niet zelden hangars) van beeldende kunstenaars mee doende is. En de Belgische kunstenaars moeten niet onderdoen voor de vaak bekendere internationale collega’s naast wie ze aan de kustlijn figureren.

THE CRYSTAL SHIP

Louter Oostends is het streetartfestival “The Crystal Ship”, met als curator Bjorn Van Poucke, een initiatief dat volle ondersteuning geniet van de locale Dienst voor Toerisme en dat aan de gevels van de Koningin van de Badsteden prijkt. Maar liefst tweeënvijftig originele en unieke ontwerpen zijn aangebracht, 12 nieuwe en daarenboven, ook nog diegenen die overeind bleven na de vorige edities 2016 en 2017. Aan “The Crystal Ship” is ook een talentenjacht verbonden wat de kunstmanifestatie nog democratischer maakt.

In tegenstelling tot Beaufort trekt The Crystal Ship een minder gericht publiek dat (op één dag) het hele parcours verwerkt. Het Ship is daarentegen veel meer een verrassend evenement dat zich ongevraagd aandient en al dan niet gezien wordt. Bovendien hangen sommige werken (zoals het nochtans zeer expressieve “The backpack” op de Visserskaai aan Hotel Rubens) op plekken waar ze minder opvallen en/of te fotograferen zijn.

Gratis kunst aan zee opent veel mogelijkheden tot combineerbare recreatie. Bovendien speelt ook de middenstand mee. Er worden met het voor The Crystal Ship, door Bruggeling Sammy Slabbinck (bekend als ontwerper van de Leonard Cohencover “You Want It Darker”) ontworpen campagnebeeld, gadgets verspreid op verpakkingszakjes bij de handelaars en bierviltjes in de Horeca van de binnenstad.

b_450_300_16777215_00_images_artikelfotos_april2018_Baufort-Oostende2.jpg
KOEN VAN MECHELEN

En zinvol ommetje, voor als je nog onvoldoende openluchtkunst geconsumeerd hebt, is er eentje  naar het provinciaal domein De Palingbeek in Zillebeke bij Ieper, waar recentelijk (en tot 11 november) het indrukwekkende land-artkunstwerk “ComingWorldRememberMe” van Koen Van Mechelen werd gerealiseerd… door de bevolking. Het bestaat uit zeshonderdduizend beeldjes uit klei die vrijwilligers ‘uitzetten’ volgens een patroon van de Zuid-Turnhoutse artiest met Westvlaamse roots.De terracottabeeldjes zelf werden vervaardigd door 3.500 leden van plaatselijke verenigingen, scholen en instellingen en individuelen van allerlei leeftijden en nationaliteiten. Middenin het kruikenveld (symbool voor de zeshonderdduizend doden op Belgische grond tijdens de eerste Wereldoorlog) plaatste Van Mechelen een volumineuze oereivorm met een spleet en gebarsten, eveneens in gebakken klei. Ook deze installatie is gratis toegankelijk.

Foto: Beeld van Guillaume Beyl, Leopoldpark Oostende.


(Artikel Freek Neirynck)                                                                                                            
(Foto’s Annelies Rogier)

www.beaufort2018.be
thecrystalship.org

0
0
0
s2smodern