Cultuur In Beeld zoekt medewerkers om mee te helpen om ons cultureel patrimonium in beeld te brengen.
Schrijft u graag over wat er te doen is in ons Vlaanderen? Dan is dit mogelijk uw ding.
U komt terecht in een leuk team.. Interesse? mail naar: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Artikels

MSK Gent geeft schilderijen Frits Van den Berghe terug aan erfgenamen.

Lees meer: MSK...

In Gent werden op 27 september 2017 twee schilderijen van Frits Van den Berghe overdragen aan de erfgenamen van de originele eigenaar, Emile Henri David. Het waren vice-eersteminister en minister van Economie Kris Peeters en Gents schepen van Cultuur Annelies Storms die de de schilderijen teruggaven aan de erfgenamen van Emile Henri David.

Sinds 1940 in MSK. De schilderijen, Naakt met sleep en Zittende naakten, bevonden zich sinds 1940 in het Museum voor Schone Kunsten Gent. Na afloop van een retrospectieve tentoonstelling werden deze niet opgehaald door de eigenaar, ondanks pogingen van het museum om deze op te sporen. Na onderzoek van de Cel Recuperatie Geroofde Goederen van de FOD Economie werden de rechtmatige eigenaars geïdentificeerd.

'Het MSK is erg begaan met de herkomst van kunstwerken die het binnen haar muren bewaart. Gedurende 78 jaar heeft het MSK als een goede huisvader zorg gedragen voor deze 2 schilderijen van Frits Vandenberghe. Regelmatig ondernamen ze ook pogingen om de schilderijen terug te geven aan de rechtmatige eigenaar, maar dat bleek moeilijker dan gedacht. Met de hulp van de cel recuperatie geroofde goederen tijdens de Tweede Wereldoorlog in België is dit nu toch gelukt. We zijn dan ook zeer verheugd dat we deze werken kunnen teruggeven aan de erfgenamen van de rechtmatige eigenaar.' verklaarde Schepen van cultuur Annelies Storms (sp.a).

Lees meer: MSK...

Catherine de Zegher, de directeur Museum voor Schone Kunsten Gent, vindt dat Musea behoeders zijn van erfgoed. "Het verwerven en bewaren van erfgoed, zodat dit kan worden doorgegeven aan de generaties die na ons komen, maakt deel uit van onze kernopdracht. Vanaf het moment dat vanuit de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie de vraag naar boven kwam om de rechtmatige eigenaars terug te vinden, heeft het Museum voor Schone Kunsten Gent dan ook meteen al zijn medewerking verleend aan die zoektocht. De teruggave vandaag vormt het slotstuk van een lang, complex maar vooral menselijk verhaal, en een toonbeeld van vruchtbare samenwerking tussen de Federale overheid, de Stad Gent en het museum."

Zoektocht naar rechtmatige eigenaars. In 2001 publiceerde de ‘Commissie voor de schadeloosstelling van de leden van de Joodse Gemeenschap van België’, de zogeheten Commissie Buysse, haar “Eindverslag over het lot van de bezittingen van de leden van de joodse gemeenschap van België, geplunderd of achtergelaten tijdens de oorlog 1940-1945”. De opdracht van deze commissie bestond erin bij de regering te rapporteren over het lot van de achtergelaten en geplunderde joodse goederen.

In hun verslag identificeerde de Commissie ook twee schilderijen van de Belgische kunstenaar Frits Van den Berghe (Gent, 1883-1939) die eigendom waren van dhr. Emile Henri David. Deze werken bevonden zich sinds de Tweede Wereldoorlog in het Museum voor Schone Kunsten Gent. Daar waren ze in 1940, na afloop van een retrospectieve in Antwerpen, per vergissing naartoe gebracht. In 1946-1947 probeerde door de toenmalige museumdirecteur en de voorzitter van de museumcommissie om de heer David te contacteren. Dit leverde echter geen resultaten op.

(stAs)

Lees meer: MSK...

 

0
0
0
s2smodern

Arno, Ereburger van de Stad Brussel.

Lees meer: ...

Vandaag werd de medaille van Ereburger overhandigd aan de gekende artiest Arno. Hij heeft deze onderscheiding ontvangen in de Gotische zaal van het Stadhuis in aanwezigheid van talrijke gasten waaronder Cultuur in Beeld. 

Verscheidene bekende personen zoals Annie Cordie, Alberto Uderzo, José Van Dam of  Agnès Varda hebben in het verleden de titel van Ereburger van de Stad Brussel ontvangen. Op 22 september heeft de artiest Arno de titel opgespeld gekregen. “Vorig jaar, toen Brussel moeilijke tijden kende en de toenmalige presidentskandidaat van de Verenigde Staten het hier een ‘hellhole’ noemde, heeft Arno zijn beste wapen boven gehaald, zijn pen, om onze stad te verdedigen met de humor en de toon die we van hem gewend zijn » legt  Karine Lalieux (PS) uit, schepen van cultuur. “Om dit gebaar maar vooral de oprechte gehechtheid van Arno aan Brussel te vieren heb ik hem voorgesteld om het Ereburgerschap te aanvaarden. Vandaag ben ik blij om hem deze te mogen overhandigen. Arno belichaamt zo goed het Brusselse karakter, multicultureel, creatief en gezellig” voegde de Schepen eraan toe.

De zanger, die afkomstig is van Oostende, woont al meer dan 30 jaar in de hoofdstad, Dansaertwijk. Hij eerde Brussel al met zijn albums « Live in Brussels » in 2005 en « Brussld » in 2010. Brussel is een stad waar artiesten zich al lange tijd thuis voelen. Arno is vandaag een welbekend onderdeel van de sfeer rond de wijk van de vismarkt. Door hem het ereburgerschap van onze stad uit te reiken, brengen we niet alleen hulde aan de artiest maar ook aan de inwoner die de typische eigenheid van de Brusselaars uitstraalt”  aldus burgemeester Philippe Close (PS) uit. 

Vlaamse schepen Els Ampe (oVLD) zag dat het goed was.

(stAs)

Lees meer: ...

Lees meer: ...

 

 

0
0
0
s2smodern

Nederlandse koning in Brusselse koets op Prinsjesdag.

Lees meer: ...

De Nederlandse Glazen Koets is met de Gouden Koets een van de twee gala-berlines van de Oranjes. De naam van de koets is ontleend aan het glas dat de ornamentenrand beschermt. De koets staat in de Koninklijke Stallen in Den Haag. Koning Willem-Alexander en Koningin Maxima rijden vandaag in deze Glazen koets van Brusselse makelij naar het Binnenhof voor de Troonrede.

De Glazen Koets werd in 1821 voor koning Willem I besteld bij koetsenmaker P. Simons in Brussel. In 1826 werd hij afgeleverd. In 1830 namen de muitende Belgen de koets, samen met de andere bezittingen van de verjaagde Oranjes, in beslag. Na de erkenning van het Verdrag van Londen in 1839 reisde de Nederlandse oppertalmeester naar Brussel waar een aantal rijtuigen werd verkocht. De Glazen Koets werd vervolgens naar Den Haag overgebracht.

Deze opvallend grote koets heeft een eenvoudig gevormde donkerblauw gelakte kast die is afgezet met een crèmekleurige brede vergulde lijst van ornamenten in de vorm van laurier- en eikenbladeren. Op het portier is het koninklijk wapen uit die tijd geschilderd. Op het dak rust een vergulde houten koningskroon.

Het interieur is bekleed met purper fluweel, de zitkussens zijn bekleed met een verende laag. De hemel is gemaakt van witte zijde. Het rijtuig heeft zeven ramen met geslepen glas. Het plaatsnemen in een koets met rondom glas was en is het voorrecht van een koning of koninklijke prins. Wanneer de koning in de Glazen Koets rijdt, worden acht paarden ingespannen.

Sinds Prinsjesdag 2016 vervangt de Glazen Koets vier jaar lang de Gouden Koets op Prinsjesdag. In deze periode wordt de Gouden Koets gerestaureerd betaald met privé-geld van de koning.

(stAs)

Lees meer: ...

Lees meer: ...

 

0
0
0
s2smodern

2% meer studenten hoger onderwijs in Aalst.

Lees meer: 2%...

Vandaag, 25 september 2017, start het academiejaar in het hoger onderwijs. Ook in Aalst. Bij de start van het academiejaar zijn er duidelijke trends merkbaar. De inschrijvingen in de opleiding Kleuteronderwijs dalen met 18% en de opleiding bouwt telt 16% minder inschrijvingen.  Opleidingen als Verpleegkunde (+18%), Office management (+22%) en Elektromechanica (+7%) kennen meer interesse bij de 18-jarigen. De campus in Aalst van de hogeschool stijgt in totaal met 2% meer inschrijvingen t.o.v. vorig academiejaar.

Hoger afstandsonderwijs in de lift. “Het is een trend die we al enkele jaren zien aan onze hogeschool: steeds meer mensen kiezen voor een opleiding hoger onderwijs via afstandsonderwijs. Meestal zijn het studenten die al iets ouder zijn of al een ander diploma op zak hebben en zich professioneel wensen te heroriënteren”, zegt Candice De Windt, directeur professionele opleidingen aan Odisee. “De combinatie werk en studies wordt wel nog te veel onderschat. Het slaagpercentage van studenten in afstandsonderwijs ligt lager. Vooral dan omdat men afhaakt in de loop van het academiejaar. Als men de opleiding wel afmaakt, behalen ze vaak hogere graden bij afstuderen.”

Verpleegkunde stijgt opnieuw. “Hoewel een student Verpleegkunde een jaar langer moet studeren dan andere bachelorstudenten, merken we dat studenten Verpleegkunde heel bewust kiezen voor die opleiding. Het is dan ook fijn dat we een studentenstijging zien van +18%. Dat is nodig als we kijken naar de zorguitdagingen die ons in de komende jaren staan te wachten”, zegt Lieselot Vandroogenbroeck, opleidingshoofd Verpleegkunde.

Studenten vieren de start van het academiejaar op donderdag 28 september. De studentenclubs Agogo, Lorem Ipsum en het SK Aalst organiseren voor alle studenten op de campus de STUDENT KICK OFF op donderdag 28 september. Alles baadt in een zomers jasje. Op de Student Kick Off kunnen studenten cinematickets, duotickes voor de Student Comedy Night en zelfs een reis naar het warme zuiden winnen.

Odisee - Campus Dirk Martens, Kwalestraat Aalst. 11u30 tot 14u30 

(stAs)

0
0
0
s2smodern

KANTL-prijs 2017 voor podiumteksten gaat naar Stijn Devillé.

Lees meer: ...

Cultuur in Beeld vernam dat Stijn Devillé de laureaat is van de KANTL-prijs 2017 voor podiumteksten. Devillé, die directeur is van Het Nieuwstedelijk, krijgt de prijs voor zijn volledige trilogie HebzuchtAngst en Hoop. De prijs heeft een waarde van 5.000 euro.

Het nieuwstedelijk is het stadstheater van Leuven, Hasselt en Genk. Het is een artist-run theaterhuis dat mee vorm geeft aan de stad en de samenleving van morgen. We vertellen verhalen over het leven hier en nu. We geven er klank aan en gaan er over in gesprek. Vanuit de stad richten we ons op de rest van de wereld. 

Het drieluik is volgens de jury “een huzarenstuk waarmee Stijn Devillé tegelijk ontmaskert en een weg aanwijst. Dit is relevant theater.”

Uit het juryverslag: “Devillé zet personages neer die geloofwaardig zijn in hun scherpe dialogen en hun ironische analyse van de hun omringende wereld. De kronkels van hun redeneringen, hun excuses en zelfbedrog, hun angsten zijn ook deze van de lezer/toeschouwer, die evenzeer geraakt wordt door de problemen die de auteur aan de orde stelt. Devillé doet dat op basis van degelijk onderzoekswerk, hij verwoordt alles helder en verhoogt de dramatische kracht door een goede balans tussen visie en verontwaardiging.” De jury werd voorgezeten door Aalstenaar Patrick Lateur. Daarnaast maakten ook deze Academieleden er deel van uit: Anne Marie Musschoot, Geert Van Istendael en Erik Vlaminck.

KANTL is de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal- en Letterkunde en werd door de overheid ingesteld als een autonoom, onafhankelijk en multidisciplinair genootschap. Haar doel is de studie, de beoefening en de bevordering van de Nederlandse taal en letterkunde.

Op 24 oktober 2017 ontvangt Stijn Devillé zijn prijs in de salons van het Academiegebouw, Koningstraat 18 - Gent. 

Cultuur in Beeld volgt dit verder.

(stAs)

 

0
0
0
s2smodern

'Muziek & Meer(beke)’: drie dagen feest aan de gerestaureerde Fonteintjesmolen

Lees meer: ...

Dit voorjaar werden jarenlange restauratiewerken aan de watermolen van Meerbeke afgerond. Meteen mag Ninove zich een unieke molengemeente noemen. Met de houten staakmolen met open voet ‘Wildermolen’ in Appelterre-Eichem, de stenen bergmolen Molen ter Zeven Wegen in Denderwindeke en de watermolen Fonteintjesmolen in Meerbeke beschikt onze stad als enige in Vlaanderen over drie maalvaardige molentypes.

De Fonteintjesmolen is een korenwatermolen met metalen bovenslagrad, schilderachtig gelegen op de Elsbeek, aan de Stenenbrug in Meerbeke. De huidige eigenaar Jo Bracke zorgde de voorbije jaren voor een zorgvuldige en fasegewijze restauratie. Samen met het stadsbestuur nodigt hij alle molenfans uit om de vernieuwde molen te ontdekken tijdens het opendeur- en feestweekend op 22, 23 en 24 september. Elke dag is er vanaf 15 uur vrij podium en kunnen er ‘pannenkoeken van de molen’ geproefd worden in het molencafé. Elke avond verzamelen molenliefhebbers, Meerbekenaars en fans van goede muziek rond het rad en de maalstenen voor een concert:

vrijdag 22 september, 19.30 uur: Variomatic (instrumentale folkpop) 

zaterdag 23 september, 19.30 uur: Los Bandos Quartet (bekende crooners, pop- en jazztunes)

zondag 24 september, 18.30 uur: Bandits de Belleville (gipsy jazz, swing en pop)

Zondag 24 september is de molen het obligate rustpunt tijdens de jaarlijkse molenwandeling van de dienst toerisme (start om 14 uur aan de windmolen van Denderwindeke). Op vrijdag 22 september om 17.30 uur stellen Erfgoed Denderland en FARO in de watermolen een nieuwe Molenerfgoed-App voor. Alle activiteiten zijn gratis en worden georganiseerd in samenwerking met de stad Ninove.

(stAs)

0
0
0
s2smodern